Call of Duty: Modern Warfare 2

Anmeldt af: Morten Skou - 8. november 2009 - kl. 23:08
99 0

Infinity Ward indbyder igen til moderne krigsførelse, men kan spillet leve op til de tårnhøje forventninger?

Ventetiden er nu ved at være overstået, og dagen hvor Modern Warfare 2 står klar til at blive flået ned af hylderne, er meget tæt på. Det er to år siden, at Infinity Ward udgav det første spil i Modern Warfare-serien, og der er ingen tvivl om, at dette spil opnåede uhyrlig stor success. Til trods for, at der er udkommet et nyere spil i Call of Duty-serien, så er Call of Duty 4: Modern Warfare stadigvæk at finde på diverse lister over mest spillede spil. Det store spørgsmål er nu, om efterfølgeren til dette super populære spil er i stand til at leve op til alle de forventninger, som fansne har. Læs videre, så finder du ud af det.

Hovedhistorien i spillet handler om Taskforce 141, den ypperligste vestlige kampenhed som findes. Taskforce 141 er blevet sat ind overfor nogle russiske nationalister anført af Vladimir Makarov, der ved hjælp af terroraktioner har ført verden i en uheldig retning, og Rusland og USA er nu mildest talt ikke gode venner mere. Jagten går nu ind på at finde Makarov – og det er selvfølgelig de hårde hunde fra Taskforce 141, der egner sig bedst til dette job. I løbet af historien bliver man kastet rundt over flere forskellige kontinenter og skal udføre missioner både til lands, til vands og i luften. Blandt andet byder spillet på snebaner med snescootere i høj hastighed, helikoptere og ubåde såvel som almindelige både.

Længden på hovedhistorien varierer selvfølgelig alt efter, hvilken sværhedsgrad, man spiller den på. Giver man sig i kast med veteran, som er den højeste sværhedsgrad, kan man uden tvivl godt regne med at skulle spendere enorme mængder tid foran skærmen, hvorimod man kan gennemføre spillet på ”regular” på cirka 6-8 timer. Der er i alt 18 forskellige missioner fordelt på tre forskellige kapitler.

Allerede for et stykke tid siden blev der lækket information om en meget kontroversiel mission, hvor man stik imod alle uskrevne regler får muligheden for at skyde på civile personer. Infinity Ward har dog gjort det på en sådan måde, at man får muligheden for at vælge, om man vil gennemføre denne del af historien eller ej. Det kan dog klart anbefales at prøve banen – men selvfølgelig kun hvis man ikke er for pernitten omkring moralen ved at skyde på uskyldige.

Jeg vil med vilje ikke komme dybere ind på selve historien i denne anmeldelse, dette er selvfølgelig for at undgå at ødelægge den for jer, som efterfølgende skal i gang med spillet.

En af de helt basale ting i et spil som Modern Warfare 2 er selvfølgelig de forskellige våben. På dette område er der selvfølgelig mange gengangere, men der er heldigvis også kommet en lang række nye moderne våben til. Spillet byder blandt andet på muligheden for at holde en pistol i hver hånd, og flere våben har nu fået ”Thermal sight” – et varmesøgende kikkertsigte, der tydeligt fremhæver personerne, som befinder sig i den forkerte ende af løbet. Vil man være lidt mere defensiv, er der også kommet det nye ”Riot Shield”, et skjold som kan afværge kugler – men som desværre ikke giver mulighed for, at man kan holde et våben på samme tid.

Specielle Operationer
I Modern Warfare har man helt undladt at give spilleren mulighed for at spille co-op sammen med en eller flere venner i historiedelen. I stedet har man valgt at lave en ny spilletype, Spec Ops, som er en række forskellige missioner med forskellige mål. Allerede i det første Modern Warfare fik vi en lille smagsprøve på, hvad Spec Ops egentlig har at byde på – dengang var det i form af ”Mile High Club”, som var den allersidste mission i spillet.

Der er i alt 23 forskellige Spec Ops missioner, og de kan spilles enten alene eller i co-op med en enkelt ven. Missionerne er virkelig afvekslende og spænder lige fra, at man skal suse af sted i snescooterræs til at man skal indtage en boreplatform fyldt med de hærdede Juggernauts. Fælles for alle Spec Ops missionerne er, at man skal optjene stjerner. Man kan få fra en til tre stjerner for at gennemføre en mission, antallet af stjerner afhænger blandt andet af, hvilket niveau man spiller på samt om man gennemfører banen indenfor de fastsatte mål. Skulle en af spillerne være så uheldige at blive skudt ned, så har den anden spiller mulighed for at genoplive ham indenfor en fastsat tidsgrænse.

Netop det, at Spec Ops er så varieret, gør, at det er en super fed oplevelse at spille – både alene og sammen med en ven, og da længden på missionerne strækker sig fra få minutter og opefter, er det også noget, som man kan hive frem, når man lige har lidt tid til overs.

Nak dine venner online
Den vel nok primære grund til, at Call of Duty-serien er blevet så populær som den er, er selvfølgelig muligheden for at spille online. I Modern Warefare 2 er der kommet en lang række forbedringer, som nu gør det i forvejen geniale onlinegameplay endnu bedre. Først og fremmest er antallet af mulige spillere blevet udvidet, så der nu er plads til op til 18 spillere. Når det kommer til banerne, er der heller ikke sparet på noget, der er nemlig 16 forskellige baner, som fordeler sig jævnt udover de forskellige miljøer, som man også ser i historiedelen af spillet.

Ligesom tidligere er onlinedelen selvfølgelig krydret med forskellige opgraderinger, og netop her finder man vel nok nogle af de største forskelle på dette spil og forgængeren. Først og fremmest har spillet selvfølgelig arvet alle de gode ting fra Modern Warfare, men derudover er der nu blevet tilføjet så man kan opnå hele 70 forskellige niveauer af rang. Rangen stiger stødt i forbindelse med, at man spiller online og dermed optjener ”XP” (eXpirence Points). Alt efter hvilken spiltype man spiller, bliver der selvfølgelig givet point for antallet af dræbte modstandere og om man vinder eller ej, men som noget nyt er der nu også forskellige bonuser at hente, eksempelvis giver det flere point at udføre et svært drab fra lang distance end at udføre et nemt drab. Man får også point, hvis man f.eks. får revance ved at slå en spiller ihjel, som lige har slået dig selv ihjel, eller hvis man skyder en spiller, som har gang i et ”Kill Streak”. Mange flere point er der selvfølgelig også at hente, hvis man fuldender de forskellige ’Challenges’.

En challenge er et mål, som er opsat på forhånd i spillet. Et eksempel på en challenge kan være, at man skyder 25 personer med et bestemt våben, at man løber 25 miles i løbet af sin onlinekarriere og så videre. Hver challenge giver et bestemt antal point, som bliver lagt oveni de point, som man får i forbindelse med onlinespillet, og som dermed er med til at hæve din rang.

Igen er der mulighed for at hente en række fordele i sit onlinespil ved at anvende forskellige ”perks”. En perk er en slags fordel, som man kan tilkoble sin klasse. Der er mange forskellige fordele at vælge imellem, men det er kun muligt at have tre forskellige af gangen.

I Modern Warfare 2 er der også en ny type challenges, som er forbundet til de forskellige perks. Man kan nemlig opgradere de enkelte perks med en enkelt opgradering, så eksempelvis perken, der hedder ”Marathon”, kan blive opgraderet til ”Marathon Pro” ved at man opfylder en challenge om at løbe 26 miles med netop denne perk slået til. Denne mulighed findes for samtlige perks. Der er selvfølgelig også kommet et par nye perks med i spillet.

For dem, som måske har det med at blive skudt alt for ofte, når de spiller online, er der også godt nyt. Der er kommet en ny slags perk, som egentlig ikke er i kategori med de andre perks. Den nye gruppe hedder ”Death Streak”, og disse fordele bliver udløst ved, at man bliver skudt tilstrækkeligt mange gange uden selv at opnå et kill. En af de populære perks fra det forrige spil, ”Martyrdom”, er blevet flyttet til denne kategori og kan dermed ikke udløses efter hver gang man bliver slået ihjel, der er også mulighed for at man kan få lidt ekstra energi.

En af de andre nye ting er, at der nu er kommet muligheden for selv at sammensætte sine killstreak rewards. En killstreak reward er, når man slår et bestemt antal modstandere ihjel uden at man selv dør – når det sker, får man mulighed for at anvende forskellige taktiske muligheder, som i en kort periode kan give en fordel i forhold til modstanderne. Der er 15 forskellige killstreak rewards, lige fra den UAV-radar, som man kender fra de fleste spil i forvejen, og op til en lang række nye, som blandt andet omfatter Chopper Gunner, hvor man selv sidder i helikopteren og skyder eller AC130, hvor man sidder langt oppe i skyerne med et bombefly. Er man lidt mere aggressiv, er der også mulighed for Tactical Nuke, som dog kræver, at man opnår en killstreak på 25, men så siger det også KABOOM.

Onlinespiltyper byder igen på alt, hvad hjertet kan begære. Der er selvfølgelig mulighed for at spille de traditionelle som Team Deathmatch, Free-for-all, Domination, Search and Destroy og Capture the flag – men der er også en lang række andre, som uden tvivl kan stille sulten på selv den kræsne onlinespiller. Lidt ærgeligt er det dog, at en række af spiltyperne først bliver låst op, når man kommer op over level 19 i rang.

Der er endvidere kommet muligheden for, at man kan spille i 3. persons perspektiv – dog under forudsætning af, at man vælger en gamemode, der understøtter det, og dermed skal alle spillerne på banen selvfølgelig se det som 3. person. Dette fungerer super godt og giver onlinemultiplayer et lækkert pift opad i form af, at man i det mindste har valgmuligheden for, om man vil spille i første person eller tredje person.

Det sidste nye, som jeg vil nævne, er såkaldte ”Accolades”, eller anerkendelser om man vil. Dette svarer meget godt til det, som man eksempelvis kender fra Halo, med at man får et badge, når man eksempelvis opnår killstreaks og lignende. Der er i alt 108 forskellige anerkendelser, som blandt andet tildeles for at opnå flest headshots, færrest døde, længst levetid og et utal af andre. Om man kommer til at kunne se disse badges på en hjemmeside, som det er tilfældet med Halo, vides endnu ikke.

Til trods for, at Call of Duty 4 virkede ganske udmærket online, så er undertegnede alligevel blevet imponeret over, hvor stabil netkoden i Modern Warfare 2 egentlig er. I forbindelse med denne test havde vi to Xboxe stående på samme internetforbindelse med en maksimal uploadhastighed på 80kb/s. Samtidig med at vi spillede online, uploadede undertegnede videoer til Xboxlife med en gennemsnithastighed på 70kb/s – vel at mærke uden at det på nogen måde kunne mærkes i form af lag i onlinespillene. Det er ganske godt gået.

Det er svært at finde fejl og mangler i Modern Warfare 2. Hvis man dog endelig skal kritisere noget, så er det, at udvikleren har valgt at fjerne muligheden for at bruge Xbox Live Party chat i forbindelse med flere af de mulige online spilmuligheder. Der må selvfølgelig være en grund til, at man har valgt at gøre dette, men det er alt andet lige lidt belastende, at man nu er tvunget til at høre på folk, der synger eller unge mennesker, der tilsyneladende ikke forstår, at tavshed kan være guld. Det sidste man måske godt kunne have ønsket sig af onlinemuligheder er, at det var muligt at spille eksempelvis to spillere i splitscreen imod andre online – denne mulighed er desværre ikke kommet med i denne omgang.

Spækket med flotte grafiske detaljer
Når det kommer til det grafiske indtryk af spillet, så er der ingen tvivl om, at Modern Warfare 2 har fået et flot løft i forhold til de tidligere udgivelser i serien. Igen er der rigtig mange forskellige superflotte detaljer, og uanset hvor mange eksplosioner, der var på skærmen, var der ingen problemer at spotte. I starten af spillet får man i øvrigt muligheden for selv at sætte skærmstørrelsen op, så kanterne passer præcis med det TV, som du anvender.

Der er ingen tvivl om, at der bliver fyret op for den hæsblæsende stemning allerede fra første rigtige bane, og heller ingen tvivl om, at behovet for adrenalin først forsvinder, når sidste bane er gennemført. Derefter kan man, til om muligt endnu større fornøjelse, kaste sig over de mange Spec Ops missioner eller selvfølgelig spille imod de mange andre spillere fra hele verden over spillets online multiplayerdel.

Nogen vil måske mene, at spillet i et vist omfang ligner sin forgænger for meget, og at mange af de nye ting, der er blevet tilføjet, udelukkende er lir og bling bling, men spørgsmålet er vel også, hvor meget man egentlig kan ændre på et spil i denne genre, hvis man stadigvæk skal være tro imod det, som folk har elsket at spille i så mange år.

Men hvis du, kære læser, stadigvæk skulle være i tvivl om, hvorvidt spillet opfylder spørgsmålet, som denne anmeldelse blev indledt med, så skal der være absolut ingen tvivl: spillet har til fulde opfyldt de forventninger, som undertegnede havde, og endda mere til. Infinity Ward har i mine øjne igen formået at lave et sindsygt underholdende spil, som uden tvivl kan overtage der, hvor forgængeren slap.
Call of Duty: Modern Warfare 2

Call of Duty: Modern Warfare 2

UdviklerInfinity Ward