Just Cause

Anmeldt af: Carsten Odgaard - 1. oktober 2006 - kl. 23:02
9 0

På den solrige ø San Esperito, er Rico Rodriguez netop ved at starte en revolution

På øen San Esperito hersker kaos. General Salvador Mendoza har ved et militært kup overtaget styringen med øsamfundet, der befinder sig på randen af kaos. Den detroniserede præsident er flygtet, og tilbage står vi med et ustabilt samfund, hvor lokale oprør mellem forskellige regionale grupperinger hele tiden finder sted. Du er Rico Rodriguez, en hemmelig agent, der bliver sat ind for at får styr på situationen. Og måden du skal gøre dette på, er ved at skabe en revolution, der i sidste ende skal få bugt på det styre som Mendozas militære kup har efterladt.

Ved spillets start kastes du med faldskærm ud over San Esperito. Og så er der ellers dømt action lige fra første sekund. Fra det øjeblik Rico sætter sine ben på øen begynder kuglerne at flyve om ørerne på ham. Han er i den grad havnet i et ”hot spot”. Efter at have klaret dette første møde med den uniformerede del af befolkningen på San Esperito ligger øen så at sige åben for Ricos fødder. Så er det bare at gå på opdagelse.

Der er ikke gjort det store ud af lydbilledet i Just Cause. Starter vi med selve baggrundsmusikken, så vil jeg tro, at den består af kun cirka tre til fire forskellige numre, som alle er forholdsvis lystige, lyse og melodiske på den der rigtige ”caribiske” måde - sådan med lidt klassisk spansk guitar ind over. Numrene fungerer fint som baggrundsmateriale til spillet, hvor man nok bemærker musikken, men hverken bliver distraheret eller får lyst til at lytte ekstra meget med.

Stemmeskuespillet går fra det hæderlige til det mere irriterende karikerede. Værst er selve øboerne, hvor enkelte af dem har næsten hysterisk karikerede dialekter, der godt kan være irriterende at lytte til i længden. ”Polizia, Stop!” har for eksempel boret sig ind i denne anmelders hjerne, som et de mest irriterende sætninger i spillet. Bedst er stemmeskuespillet hos Rico og de personer der sender agenten ud på missioner.

Det vil være synd at sige, at der ikke er noget at tage sig til i Just Cause. For selvom om hovedmissionen ikke tager så lang tid at gennemføre (omkring seks til otte timer, sådan cirka), så står sidemissionerne nærmest i kø for at komme til. Skal man gennemføre alle disse missioner, så har man mange timers Just Cause foran sig. En anden ting der er med til at udvide spillets holdbarhed er, at øen er kæmpestor. Den byder på rigtig mange visuelle oplevelser, hvis man giver sig tid til at cruise rundt blandt øens mange byer og forskellige egne. Det er blandt andet på disse ture, at man kan give sig i kast med et rask væddeløb eller blot give sig selv tid til at finde nogle af øens mange ”collectable objects”, som er spredt ud over det hele.

Desværre er der en del redundans i sidemissionernes udformning. Der tilbydes ikke den store variation blandt opgaverne, som mest handler om at hente en vare og bringe den tilbage igen, skyde en eller anden person, eller udføre en tidsbunden opgave. Når man har prøvet et par stykker af sidemissionerne, ja, så har man stort set prøvet dem alle. Desværre.

På den ene side har vi altså et spil, der tilbyder spilleren et væld af muligheder, gøremål og missioner. Problemet er bare, at selve spændvidden i disse muligheder, gøremål og missioner er for lille. Holdbarheden i spillet afhænger helt klart af, om man kan affinde sig med dette.

Just Cause tilbyder action fra første sekund. Det er underholdende. Det er skørt. Og det er, bortset fra lidt for mange bugs, pakket vældigt lækkert ind. Men ligeså hæsblæsende spillet starter, ja, ligeså hurtigt taber det desværre pusten igen. Hovedmissionen er alt for kort. Og selvom der er et væld af sidemissioner, så er disse plaget så meget af redundans, at de ikke formår at fastholde interessen omkring spillet. Ved bundlinjen står vi med et spil, der nok har masser af potentiale og gode idéer i sig, men som desværre taber mange af dem på gulvet igen. På plussiden står den hurtige action, den fantastiske ø og de mange transportmidler man kan tage i brug. På minussiden den korte hovedmission og de redundante sidemissioner. Resultatet er et basalt underholdende spil, som helt sikkert er værd at prøve, men som desværre hurtigt taber pusten igen. Derfor ender vi på en lille middelkarakter.
Just Cause

Just Cause

UdviklerAvalanche Studios