Too human

Skrevet af: Mikkel Vinther (vinterbird) - 13. juli 2008 - kl. 13:50
Del denne artikel:
0 0
Too Human er et spil med en meget lang baggrundshistorie. Spillet startede tilbage på Playstation 1 for over ti år siden, og nu er det så endelig udkommet til Xbox 360.

Den udgave vi har spillet er tæt på en færdig udgave af spillet, men har dog stadig en del fejl og mangler, som der forhåbentlig bliver rettet op på inden udgivelsen.
Too Human tager sit udgangspunkt i den nordisk mytologi men med et ordentligt twist af cyberpunk i bedste Blade Runner stil, hvor guderne har adgang til sværd, økser og pistoler af alskens form, og jætter og trolde er blevet erstattet af robotter af forskellig slags. Ideen med at genfortælle den nordiske mytologi på denne måde er en anderledes måde at bruge cyberpunkuniverset på, og hvis man fra folkeskolen kender lidt til mytologien, vil der uden tvivl være en lille klokke, der ringer.

Too Human

Hovedpersonen er guden Baldur, der er på jagt efter en måde at vinde krigen mod robotterne, som hærger Midgaard, på. Baldur har dog fået et grusomt anfald af hukommelsestab, og igennem spillet støber man stille og roligt de forskellige brikker sammen til Baldurs fortid og ikke mindst fremtid. Det er dog tydeligt fra første sekund, at dette virkelig er en genfortælling af den nordiske mytologi, som vi alle kender. Too Human gør en hel del for at fortælle historien om Thor og de andre guder, og selvom der bliver taget nogle enkelte friheder, så passer historien i generelle træk rigtig godt på den velkendte mytologi.

Dog kan man hurtigt blive ret forvirret over familierelationerne, da mange af tingene i spillet er meget underforstået i forhold til mytologien. Forvirringen bliver dog hurtig glemt, for så snart man har overstået de første introsekvenser bliver man sluppet løs med en økse i hånden, og så er der eller nogle robotter, der skal tæskes.
Gameplayet i Too Human er hvad der bedst kan beskrives som en Diabloklon. Man løber rundt i lange gange og dræber gigantiske hære af robotter og samler nye våben, rustninger og runer ind. Det at samle ting ind er en vigtigs del af spillet. Man finder konstant nye våben og glæder sig til at se, hvad der gemmer sig bag det næste hjørne. Man bliver hurtig afhængig af et finde et bedre våben, en ny rustning eller andre forbedringer til ens udstyr og herefter lave de bedste kombinationer, så man kan gøre mest mulig skade eller få den bedste beskyttelse. Udover de forskellige muligheder for at kombinere udstyret er der også en håndfuld forskellige klasser, man kan vælge.

Klasserne svinger mellem den nærkampsfokuserede Berserker, den store skadessvamp i form af Defenderen, specialistklassen Commando, som tager sig af de eksplosive sager, Bioengineeren som er holdets healer og til sidst den afrundede omnipotente klasse Champion.

Too Human

Hver klasse kan bruge forskelligt udstyr og har hver deres eget skill træ, som gør, at man kan ofre erfaringspoint på at få helt nye evner og gøre ens angreb bedre eller dårligere. Når man kombinerer de forskellige klasser i co-op delen kommer der en masse forskellige strategier.

I co-op stråler spillet virkelig. Det er utroligt underholdende at løbe igennem de forskellige huler og samarbejde om at dræbe trolde og andre store fjender, mens man fejer alt småkravlet væk med pistoler og sværd.

Morskaben kommer også i kraft af, at styringen er simpel og velfungerende. Dog var der ingen tutorial eller lignende, der forklarede, hvordan man styrede i vores udgave af spillet, og hvis det ikke bliver implementeret inden udgivelsen kan det blive et stort problem for mange. Undertegnede måtte erkende, at der var nye ting at lære selv efter ni timers spil. Men når man lærer styringen at kende og kommer over den unikke opbygning, hvor man styrer angreb med højre analog og derfor ikke skal trykke på nogen knapper for at svinge økserne men derimod bare pege højre analog i retningen af de fjender, man vil angribe, så går det hele meget lettere.

Igennem spillet bliver der tilføjet en smule mere dybde til spillet end bare at pege i en vilkårlig retning og dræbe ting. Der er mulighed for at rykke to gange med den højre analog for at sende fjenderne flyvende i luften, man kan trække pistoler og bruge dem til at holde fjenderne oppe i luften eller hoppe op til dem og dele nogle flere tæsk ud.

Too Human

Ud fra denne udgave af spillet tyder det på, at Too Human bliver en meget kompetent Diabloklon, som er fyldt til randen med udstyr, våben og meget andet at indsamle. Spillet er dog ikke så historietungt, som man kunne ønske, og der er en del, der skal rettes op på i den grafiske del af spillet, men med halvanden måned tilbage er der endnu tid til at få rettet op på det. Hvis man elsker et godt dungeon crawler spil, så er Too Human noget, man bør holde øje med.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her
Xbox Support