Project Gotham Racing 4

Skrevet af: Simon Wiencken (Valyc) - 19. september 2007 - kl. 22:40
Del denne artikel:
0 0
I torsdags blev Project Gotham Racing 4 fremvist for pressen i Liverpool, og Xboxlife var selvfølgelig med for at kigge nærmere på det kommende spil fra Bizarre Creations.

Det var Project Gotham Racing 4’s Design Manager Gareth Wilson, der stod for fremvisningen af spillet for os, og han lagde først ud med at fortælle os om, hvad de havde lagt vægt på i Project Gotham Racing 4:

Dramatic, Thrilling, Bold
- Weather, Environments, Presentation

Humanise PGR
- Characters, Biker, Nationalities

Reinvent Kudos & Cool
- Bike Kudos, PGR shop, Career mode

Alt dette er selvfølgelig noget, som jeg nok skal komme nærmere ind på i dette preview.

Spillet starter med, at man skal vælge køn, nationalitet og farve på dragt og hjelm, hvorefter man bliver præsenteret for en hovedmenu. Denne beståer bla. af en singleplayerdel, som indeholder: Arcade, Career, Time Attack og Custom.

Hvis man har prøvet at spille Project Gotham Racing før, så vil Arcade bestemt være noget, som man vil kunne nikke genkendende til. Det handler i bund og grund om at nå nogle bestemte mål, som f.eks. at optjene et bestemt antal Kudos inden tiden udløber, hvorefter man får en medalje. Der er flere forskellige sværhedsgrader at vælge imellem, og det kræver som regel en hel del for at opnå en Platinium medalje. I PGR4 er Arcadedelen delt op i kapitler, og hvert kapitel indeholder flere events. Hvert kapitel holder sig derudover til en bestemt disciplin, og det betyder f.eks., at alle events i kapitlet "Catch me if you can" handler om ræs mod andre kørere, og "Drifto 101" handler om at drifte og optjene Kudos. Ud over kapitler er Arcadedelen også delt op i 2, som består af biler og motorcykler, og der vil i alt være 108 medaljer at kæmpe for.

Der er også sket ændringer i karrieredelen af spillet. Hvor denne i Project Gotham Racing 3 nærmest bare bestod af en masse Arcaderæs samlet i forskellige byer, så har Bizarre Creations forsøgt at gøre denne del lidt mere spændende ved at indføre en kalender, hvor man så skal deltage i forskellige turneringer på bestemte datoer. For at vinde disse turneringer kræver det, at man er den kører med flest Kudos, når turneringen er slut. Ud over at optjene Kudos ude på banen i selve løbet, får man også et bestemt antal Kudos alt efter, hvilken placering man slutter på i de enkelte løb. Dette betyder, at man ikke nødvendigvis behøver at blive nummer et i hvert løb, hvis bare man sørger for at optjene en masse Kudos ude på banen.






Karrieredelen indeholder også en rangliste, hvor man selvfølgelig starter i bunden. Denne rangliste består af alle mulige forskellige kørere fra forskellige lande, og man har mulighed for at se en masse info om hver enkelt modstander, som f.eks. deres foretrukne køretøj osv. Efterhånden som man (forhåbentligt) opnår bedre resultater end de modstandere, som er bedre placeret på ranglisten, rykker man op af stigen.






Lige som i Arcadedelen har man i Career også mulighed for at vælge sværhedsgrad. Men modsat Arcade så har det i Career sådan set ikke nogen betydning, om du vælger den letteste eller sværeste, da du får de samme achievements og Kudos. Så her skal sværhedsgraden kun vælges ud fra, hvor godt modstanderne skal køre.

Til sidst består singleplayerdelen af en Time Attack, som er den velkendte tidskørsel, og en Custom, hvor man selv kan sammensætte et løb, som man ønsker at køre.

I PGR4 er der selvfølgelig også en multiplayerdel, hvor man bla. har mulighed for at køre ranglisteløb, og hvor man har en TrueSkill rank, som man kan forbedre ved eksempelvis at køre turneringer mod andre. Man har også mulighed for at lave hold (faktisk på samme måde som i Halo) og på den måde sikre sig, at man kører med de samme personer. Når man så har et hold, kan man køre mod andre hold i div. holdmesterskaber, hvor f.eks. hver enkelt kører på hvert hold skal forsøge at opnå den højeste fart i Speed Trap, og hvor holdet med den samlede højeste fart vinder, eller man kan køre om den bedste omgangstid på en bane, og hvor det hold med den samlede hurtigste tid vinder.

I multiplayerdelen af spillet findes der også en Simulation mode, som nok primært vil blive brugt af de mest seriøse spillere, da man her bliver tvunget til at køre med manuelt gear.

I spillet findes nu også en PGR Shop, hvor man har mulighed for at bruge de Kudos, som man har optjent igennem spillet. For disse Kudos kan man så vælge at købe f.eks. nye baner, cheats eller pakker med biler. Hvor man i de fleste andre spil skal købe nye biler enkeltvis, så køber man dem i PGR4 i samlede pakker. Der findes bla. en Chevy pakke, som indeholder alle Chevy bilerne i spillet. På den måde får man en masse forskellige biler i sin garage, som man nok ikke ville have købt, hvis man skulle købe bilerne enkeltvis.

Som noget nyt er Gotham TV blevet erstattet med PGR On Demand, hvor du bla. har mulighed for at uploade/downloade billeder og replays og stemme på, hvor godt man synes det billede man lige har hentet er. Der er også en søgefunktionalitet, som giver dig rigtig mange muligheder for at finde lige præcis det replay, du leder efter. Det kan f.eks. være det replay, som viser det længste powerslide på en bestemt bane eller det højeste antal Kudos i en bestemt bil.

Nu er det vist på tide, at jeg fortæller jer lidt om selve spillet og det, der foregår på banen. Den absolut største nyhed på dette område er uden tvivl det, at man nu har mulighed for at køre på motorcykel. Bizarre Creations har valgt at tage udfordringen op og tilføje motorcykler i PGR4. Hvordan fungerer det så? Jo, lad mig starte med at slå fast, at PGR er et arcaderacerspil, og det betyder, at kørsel på motorcykel i PGR4 ikke svarer til virkeligheden eller som i spil som MotoGP. Det er ret simpelt og nemt at styre de i alt 30 motorcykler i PGR4, der ligesom bilerne er inddelt i klasser. Motorcyklerne har den fordel, at de har nemmere ved at dreje, og de fylder ikke så meget på banen. De har modsat også den ulempe, at køreren nemt falder af motorcyklen, hvis man kører ind i en væg eller bliver ramt hårdt af en bil.

I forbindelse med tilføjelsen af motorcykler er der også blevet tilføjet et nyt Kudossystem til de tohjulede. Hvor man i bilerne i de fleste tilfælde får optjent Kudos i svingene, så optjener man flest Kudos på de lige strækninger, når man kører på en motorcykel. Dette gøres ved at lave diverse former for stunts på motorcyklen, som f.eks. at køre på baghjul mens man står på alle mulige forskellige måder.






Der er i alt 10 forskellige lokationer i PGR4, hvoraf de 5 af dem er nye: Macau, Quebec, Shanghai, St. Petersborg og Michelin testbane. Det betyder så også, at der er 5 gengangere fra PGR3: Las Vegas, New York, London, Tokyo og Nürnburgring. Disse 5 lokationer vil dog nærmest virke nye i PGR4, da de for det første har fået nogle store ansigtsløft rent grafisk. Derudover er der også tilføjet en helt ny faktor, som gør, at banerne bliver meget varierede, nemlig vejret. Nu kan man komme ud at køre i eksempelvis snevejr, frostvejr, regnvejr og tåge. Dette medfører naturligvis, at man bliver nødt til at ændre kørestil på de forskellige baner alt efter vejrforholdene. Derudover er vejrforholdende dynamiske, og du kan derfor risikere, at du starter et løb i strålende solskin men ender med at køre rundt i tæt regn.

Bizarre Creations har virkelig også forsøgt at lægge vægt på detaljerne i spillet. Både biler og motorcykler er designet meget detaljeret, og hvis man f.eks. zoomer ind på motorcyklistens handske, vil man kunne se bulerne i læderet. Bilernes vinduesviskere kører frem og tilbage i regnvejret, og holder man helt stille, så kan man både høre regnen ramme bilen samt lyden fra vinduesviskerne. Tilskuerne er nu også blevet udstyret med flag, og man kan derfor opleve dem stå og vifte med flag fra de lande, som er repræsenteret i et løb. Selve banerne er også meget detaljerede, og hver eneste bane består af virkelige bygninger, som de står på de respektive lokationer. Der er faktisk brugt over 24.000 billeder til at få rigtig mange af detaljerne fra de enkelte bygninger med i spillet.






Alt i alt virker det som om, at Bizarre Creations har forsøgt at tage alt det gode med fra PGR3 med over i 4'eren samt tilføjet en masse ekstra. Ud fra det vi fik set i Liverpool, så ser vi i hvert fald frem til at få vores hænder endnu dybere ned i spillet.

Ja, dette var hvad vi har valgt at bringe i dette preview af Project Gotham Racing 4, og vi håber dette preview har givet jer et godt indblik i, hvad spillet kommer til at indeholde, når det udkommer i næste måned.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her
Xbox Support