Halo 3

Skrevet af: Morten Skou - 4. august 2007 - kl. 18:33
Del denne artikel:
0 0
For få dage siden blev singleplayerdelen af Halo 3 fremvist i Amsterdam til en specielt udvalgt skare af journalister. Xboxlife.dk var et af de udvalgte sites, som fik mulighed for at kigge lidt på det kommende spil fra Bungie. Halo 3 er som bekendt afslutningen på den historie, som har taget form igennem Halo 1 og Halo 2 spillene – men er ifølge Phil Spencer ikke nøvendigvis den endelige konklusion på Halo universet, som vi uden tvivl vil komme til at se meget mere til i de kommende år.

Der blev vist en enkelt singleplayerbane frem under eventet i Amsterdam, det er den 3. bane i spillet, som bliver kaldt for Tsavo Highway. Banen starter med, at man befinder sig på en base, som tydeligvis har været under angreb – da Bungie åbenbart fortsat gemmer på alle de gode ting, var der ingen cutscenes, der viste præcis hvorfor basen var blevet smadret. Det er nu din opgave som Master Chief at føre de resterende soldater væk fra basen. Den mest nærliggende måde er at anvende den Warthog, der befinder sig i rummet, og fylde den op med soldaterne og køre væk. På vejen væk løber man naturligvis ind i en masse modstand, og man bliver derfor, som man kunne forvente, nødt til at kæmpe sig vej igennem banen.





En interessant ting jeg oplevede, da jeg spillede, var, at jeg på et tidspunkt var i tvivl om, hvilken vej jeg skulle. Jeg vælter ud af Warthoggen for på bedste vis at forsøge at gennemføre banen i bedste Rambo stil. Til min store overraskelse, kommer mine soldater kørende i bilen, og jeg kan bekvemt sætte mig ind på passagersædet for at blive kørt videre igennem banen – skydende omkring mig som en sindssyg.

På den omtalte bane støder man også på et nyt køretøj, nemlig The Brute Chopper. Den motorcykellignende tingest er udstyret med et enormt forhjul, som er ganske godt til at hakke diverse fjender i småstykker med. Ulempen ved den er, at man ikke sidder specielt godt beskyttet, men til gengæld er den hurtig. Der er også flere andre nye køretøjer i spillet, blandt andet en tank, der med fordel kan bruges til at transportere flere soldater med end eksempelvis Warthoggen tillader. Ifølge Phil Spencer er tanken ikke det eneste nye køretøj, som tillader op til 4 personer. Grunden til, at der er flere køretøjer, der giver mulighed for transport i bedste HT stil, er naturligvis muligheden for at spille 4 personer i Co-op.

Der er mange helt nye features i Halo 3, en af de mere lækre, som først blev annonceret i Amsterdam, var netop, at der vil være mulighed for at spille 4 spillere i Co-op over både system-link og Xbox Live. Den ene deltager spiller som Master Chief, den anden som The Arbiter og de sidste to spiller som Elites. At man pludselig ser Master Chief og The Arbiter kæmpe side om side skulle være et udtryk for den drejning, som historien i spillet tager.

Siden BETA’en kom ud, har der været meget snak omkring, hvor skuffende folk følte, at grafikken var – nok primært set i forhold til, hvad folk har forventet af dette spil efter at have ventet på det i godt og vel 3 år. Grafikken i den endelige version er blevet finpudset en del siden BETA-udgaven, men er i mine øjne ikke nær så flot, som vi eksempelvis så det i Gears of War. Om det er skuffende efter så lang tid, vil jeg lade jer om at vurdere – den grafiske vurdering er trods alt meget individuel og afhænger langt hen af vejen af, hvor store forventninger man har til spillet. Dog er der uden tvivl blevet lavet en masse grafiske tiltag, eksempelvis det, at hvis man går fra et lyst til et mørkt område eller omvendt, så tager det lige lidt tid før skærmen står helt skarpt igen – en ting, som de fleste kan relatere sig til fra det virkelige liv.






Som bekendt var og er Halo 2 stadigvæk et af de mest spillede onlinespil nogensinde på Xbox platformene. En stor grund til dette har uden tvivl været mulighederne for at danne klaner og spille imod andre klaner. Dette er der naturligvis også rig mulighed for i Halo 3, denne gang har Bungie bare valgt at give holdene nogle flere muligheder for at forbedre deres taktiske niveau. En af de nye muligheder er muligheden for at optage film, som man derefter kan bruge til at analysere kampene og forhåbentlig undgå at lave samme fejl igen og igen. I BETA udgaven var denne funktionalitet meget basal, men i den fulde udgave af Halo 3 er der fuld valuta for pengene, når det kommer til replay funktionen. Man kan ikke bare gemme en optagelse og se den igen fra sit eget synspunkt, man kan nu se hele kampene og endda flytte kameraet rundt realtime og pause afspilningen for at tage billeder af de mest fede situationer. Der er ikke tale om en film, der bliver optaget, men derimod realtime rendering af kampen – set fra præcis den vinkel, som du gerne vil se den fra. Hvis det ikke er nok, så følger lyden naturligvis også med i replayet – sætter du den på pause og bevæger dig rundt om eksempelvis en raket, så kan du høre, at lyden fra raketten kommer ud i surround – super fed detalje.

Videoer såvel som de stillbilleder, du måtte tage fra kampene, kan ikke blot sendes til dine venner over Xbox Live – de kan også gemmes i dit eget private galleri, som vil være at finde på Bungie.net. Dette er en ting, som allerede har oplevet stor succes i spillet Forza Motorsports 2, og det bliver det med garanti også for Halo 3. Det skulle endvidere også være muligt at optage disse film i singleplayer campaignmode. Finder du en fed film på Bungie.net, kan du sætte et kryds i den, og den vil derefter automatisk blive hentet ned på din Xbox, så du kan se den i HD.





Det vil være muligt at spille op til 16 spillere online på samme tid. Grunden til, at Halo 3 ikke giver mulighed for flere end 16 spillere, er ifølge Phil Spencer, at de vurderede, at det ville ødelægge spilleoplevelsen. Mit personlige gæt er, at det ville stille for høje krav til spillernes båndbredde, da Halo 3 anvender Peer-to-Peer netværk ved onlinespil og ikke et centralt serversetup, som vi eksempelvis ser det på PlayStation 3 platformen.

Også problemerne med fænomenet ”lag”, som man ofte oplever ved onlinespil, har Bungie tænkt over i forbindelse med multiplayerdelen i Halo 3. Som noget nyt kan man nemlig vælge, hvilket sprog / land man er fra og vælge, at man kun vil spille med folk fra samme område, som en selv. I Halo 2 blev der udelukkende matchet ud fra, hvilken onlinerang man havde, og dermed var der større chance for, at der ville opstå forsinkelse imellem spillerne. Ifølge Phil Spencer fra Microsoft Game Studios skulle Halo 3 også tage spillernes båndbredde med i betragtningen.





Halo 3 udkommer i Danmark den 26. september 2007, men det kan du dårligt undgå at bemærke, hvis du kigger forbi Xboxlife.dk i tidsrummet omkring udgivelsen. Spillet udkommer i hele tre forskellige udgaver: The Legendary Edition, The Limited Edition og naturligvis en standardudgave til dem, som bare gerne vil spille spillet eller ikke har plads på hylden til de andre. Desværre har Bungie valgt ikke at lave nogen demo før udgivelsen af Halo 3, så der bliver ikke mulighed for sneak-peaking før et stykke tid efter, at spillet er udkommet.

Andre Halo 3 facts:
• Spillet udkommer i 17 forskellige sprog, her iblandt dansk.
• Halo 3 indeholder mere lydspor end 20 spillefilm.
o 39.000 linier dialog
o 13,000 forskellige lydeffekter
o 1,000 forskellige stykker musik (i alt 6 timers musik)
• Musikken fra Halo serien har vundet en lang række lydpriser, herunder Game Developers Choice Award og Rolling Stone Magasinets ”Best Game Soundtrack Award”.
• Udviklingen af Halo 3 begyndte tilbage i 2004 og har taget over 1 million mandetimer at udvikle. Timerne blev leveret af 120 fuldtidsansatte (dobbelt som mange som arbejdede på Halo 2) - og en lang række samarbejdspartnere.
• Under udviklingen af Halo 3 indtog Bungies ansatte over 10.000 kilo pizza og over 90.000 liter sodavand.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her
Xbox Support