Forza Horizon

Skrevet af: Morten Skou - 19. juni 2012 - kl. 11:41
Del denne artikel:
0 0
Da Microsoft for et stykke tid siden annoncerede Forza Horison, og det dermed kom frem, at det ikke var Turn10, der indtil videre har stået for alt udvikling i Forza-serien, der stod bag, opstod der en hel del skepsis. Kunne det relativt nye Playground Games virkelig leve op til forventningerne, som fans af serien havde været vant til blev indløst? Jeg fik mulighed for at prøve spillet under E3, og her er mine indtryk fra det.

Lad mig starte med at sige, at selvom Playground Games rent faktisk først blev åbnet i 2009, så består det af en række erfarne folk, der tidligere har arbejdet hos topudviklere som blandt andet Ubisoft Reflection (Driver), Criterion Games (Burnout), Codemasters (DiRT) og Bizzare Creations (Project Gotham Racing). Alle er vel efterhånden enige i, at både Codemasters og ikke mindst Bizzare Creations har lavet nogle ganske fornuftige bilspil til Xbox 360? Super. Derudover har Turn10 selvfølgelig været med på sidelinjen under udviklingen.





Forza Horison er et open world bilspil, som er baseret på ideen omkring en fiktiv bilfestival kaldet "Horizon Festival". Som en ny fyr i branchen, vil man deltage i denne festival, og det handler så om at skaffe såkaldte "wristbands" (armbånd), som giver adgang til de forskellige løb. Disse armbånd får man fat i ved at optjene point blandt andet ved at køre løb, ødelægge ting og meget andet. Selvom der er en lille snert af historie i spillet, så er det ifølge udvikleren, som jeg snakkede med, ikke her fokus ligger.

Spillet har overtaget den fysiske motor fra Forza Motorsport 4 spillet, som dog er blevet tilrettet på en lang række punkter, så det passer bedre til den store verden, som Forza Horizon kommer til at foregå i - der er trods alt en forskel på udelukkende at køre på lukkede baner og så til at køre i forskellige omgivelser og ikke mindst på forskellige underlag. Derudover er der blevet implementeret en nat/dag-cyklus, en ting som mange har efterspurgt i de rigtige Forza Motorsport-spil. Til gengæld har de valgt fuldstændig at fjerne "performance damage", da det selvfølgelig ikke giver mening, at bilen kører dårligere og dårligere, når det blandt andet handler om, at man skal køre ind i og smadre ting - det giver i bund og grund sig selv.

Selvom Horizon har arvet en hel del fra Forza 4, så er størrelsen på garagen i spillet langt fra den samme. Playground Games har valgt kun at tage de vigtigste biler med over, altså dem som i deres øjne egnede sig bedst til denne spiltype. Valget synes jeg godt, at man kan forsvare, for Forza Motorsport 4 stræber jo efter at være en nærmest realistisk bilsimulator, som gerne vil kunne leve op til alle kravene fra de bilfans, som køber spillet. Det er selvfølgelig her Forza Horizon adskiller sig, for med Forza Horizon forsøger Microsoft tydeligvis at nå ud til et langt mere casual publikum, som ikke nødvendigvis går så meget op i detaljerne på bilerne men bare gerne vil køre noget ræs på den fede måde.




Dermed er det også sagt, at det ikke vil være muligt at importere sine biler fra Forza Motorsport 4 over i Forza Horizon. Til gengæld vil det være muligt at importere sine designs/vinyls fra både Forza Motorsport 3 og Forza Motorsport 4 - en ting der uden tvivl er fedt, hvis man har brugt lang tid på at designe dem.

En anden ting, som er blevet lavet mere simpel, er muligheden for at tune bilerne. Dette foregår nu udelukkende via "Quick upgrades", en ting, der måske vil skuffe de mest hardcore Forzafans, men igen en ting, som helt normale personer, der bare gerne vil køre ræs, finder rimelig overflødig.

Der har selvfølgelig også været en del fokus på multiplayerdelen af spillet, dog uden at ham jeg snakkede med ville komme alt for meget ind på det. Sikkert er det dog, at alle de sjove multiplayer-spiltyper som eksempelvis cat & mouse og tag vil være at finde i spillet. Rivalsmode, hvor man kan udfordre og dyste imod folk fra hele verden - og naturligvis også dine venner - er i Forza Horizon blevet udvidet helt vildt meget. Rivals skulle nu dække samtlige løb i spillet, så der er noget ekstra at dyste om. Der vil fortsat også komme månedlige udfordringer for at peppe det hele lidt op.

Carclubs, som vi kender det fra Forza 4, er også en del af Forza Horizon. Her kan man dele de biler man har med de øvrige medlemmer i klubben.


Forza Horizon annonceringstrailer (Bedre kvalitet her)


I løbet af de 10 minutter som jeg fik til at prøve spillet, fik jeg et ganske godt indtryk af det. Styringen af bilen er ligesom i Forza Motorsport 4, hvilket i starten resulterede i, at jeg skøjtede lidt rundt, da det faktisk er lidt tricky at køre på andre underlag som eksempelvis grus. Nu skal det også tilføjes, at det, som vi så, var en tidlig udgave af spillet, som udelukkende var beregnet til netop fremvisning under E3 - og at de derfor uden tvivl vil tilrette mange af tingene. Generelt synes jeg, at Playground Games har leveret et udmærket bud på, hvordan Forza-motoren også kan bruges til noget fornuftigt og ikke kun til den hardcore bilsimulator, som Forza Motorsport-spillene nu engang er.

Forza Horizon udkommer eksklusivt til Xbox 360 den 23. oktober 2012.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her
Xbox Support