Fight Night Champion

Skrevet af: Morten Skou - 4. december 2010 - kl. 16:43
Del denne artikel:
0 0
Electronic Arts har efterhånden det eneste boksespil, der er værd at spille. Til næste år er de klar med Fight Night Champion, som igen byder på en lang række forbedringer i forhold til forgængerne.

En af de første ting man uden tvivl vil bemærke, når man sætter spillet i, er, at udvikleren har valgt at simplificere deres ”Total Punch Control”, således at det nu er blevet endnu nemmere at lave de rigtige slag. Årsagen til, at de har revurderet den er, at de via deres statistik kunne se, at folk faktisk brugte bokserens venstre hånd mere end højre, ganske enkelt fordi det var nemmere for fingrene på controlleren at lave disse slag. En anden ny ting er, at de har fjernet muligheden for at lave de såkaldte ”haymakers” – altså nogle vilde slag, hvor ens bokser svinger næven i bedste cowboyder-stil.

Det dårlige ved disse ”haymakers” var, at man ofte kunne gennemføre en hel kamp med dem i stedet for at bruge dem til de mest vigtige slag. Konsekvensen, når modstanderen parerede dem, var, at man var åben for modangreb i en lille periode, uden at man kunne beskytte sig. I Fight Night Champion har man i stedet valgt at erstatte den med et ”heavy punch modifier”, hvor der bliver langt mere vægt bag slaget – en ting der uden tvivl er meget realistisk. Der er også kommet nogle nye typer slag, eksempelvis et ”heavy jab” og en ”heavy straight” samt et mere detaljeret level system for de forskellige slagtyper.





Oveni dette er der også lavet et nyt blokeringssystem. Man har nu mulighed for at anvende dine egne reflekser og forsøge at blokere et slag, eller man kan håbe på, at din boksers refleksniveau er højt nok til, at han selv kan parere det. Dette er ret godt tænkt, da det skulle gøre det muligt at få boksekampe, der er mere flydende end hidtil.

Stamina systemet er blevet forbedret, så der nu er fire forskellige indikatorer for hvert deres område. Eksempelvis hvis en enkelt kropsdel bliver brugt meget og dermed bliver træt, så er det kun den kropsdel, der vil være langsommere – og ikke som i de tidligeres spil hele bokseren, der tumler rundt. I pauserne imellem runderne bliver din stamina automatisk opladt, der er ikke længere mulighed for selv at påvirke det, vifte med håndklæder eller lappe skader sammen. I stedet beregner spillet din heling ud fra, hvordan du har bokset i de forrige runder. Kort sagt er man i Fight Night Champion kun bokseren og ikke hele holdet.

For at give spillet en tand mere realisme har udviklerne indført noget, de kalder for ”One Punch Knockout”. Det er en ting, der kan ske på et hvilket som helst tidspunkt, hvis man altså er dygtig eller heldig nok til at ramme modstanderen på det rigtige tidspunkt og det rigtige sted. One Punch Knockout er dog først en evne, man skal have låst op for, før man kan bruge det. Man låser op for forskellige nye slag, efterhånden som man kommer igennem karrieren, der er op til 20 niveauer af hver slagtype, og eksempelvis ”One Punch Knockout”-muligheden bliver der først låst op for på level 20.





Et andet aspekt, som er blevet drejet mere over imod den virkelige verden, er træningen af din bokser. Der er nu mulighed for, at man kan vælge at træne på forskellige lokationer rundt omkring i verden. Hvert sted har sine fordele og ulemper, og det er nu eksempelvis muligt at øge sin kondition ved at træne højdetræning. Selve træningen skal man selv finansiere, dette gøres med de penge, man eksempelvis får fra sponsorer og præmiepengene fra de forskellige kampe, man bokser.

Det grafiske i spillet er også blevet kraftigt forbedret siden Fight Night 4 udkom tilbage i juni 2009. Blandt andet er bokserne blevet meget pænere, og de skader og ikke mindst blod, som der jo nogle gange kan forekomme i en boksekamp, er også blevet langt mere detaljerede og realistiske. Lydsiden er også blevet forbedret, blandt andet med et par nye kommentatorer, der nu er de samme personer, som kommenterer boksning på den amerikanske sportskanal ESPN. Der er altså for alvor tale om guf for alle boksefans.





Noget som der naturligt nok blev spurgt en del ind til var, om EA havde haft de nye bevægelsessensorer fra Microsoft og Sony med inde i billedet, da de planlagde spillet. Svaret var, at det havde de snakket om, men de mente ikke, at det ville være nogen fordel for lige præcis denne udgave af spillet. Fyren fra EA mente, at hvis man vil lave et boksespil med eksempelvis Kinect, så skal der være tale om noget, der er helt anderledes – ikke mindst på grund af, at de mente, at det for de flestes vedkommende ville være svært at gennemføre 10 x 3 minutters boksning – også selv om det bare foregår foran en Kinect eller med en Move-controller i hånden. Mit gæt er, at EA indenfor kort tid vil annoncere et boksespil, der gør brug af disse to muligheder – måske et spil med navnet Fight Night Total Punch, hvem ved.

Fight Night Champion udkommer den 1. marts 2011 til Xbox 360 og PlayStation 3.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her
Xbox Support