Deus Ex: Human Revolution

Skrevet af: Palle Havshøi-Jensen - 17. maj 2011 - kl. 20:12
Del denne artikel:
0 0
Vi har set nærmere på et af de mest lovende spil i 2011, fortsættelsen af den meget roste Deus Ex-serie, nemlig Deus Ex: Human Revolution. Læs om vores første møde med spillet her.

Deus Ex fra år 2000 var for mange en af de største spiloplevelser nogensinde. Det kombinerede på bedste vis rollespilselementer med action og frihed til at gennemføre en given bane, stort set om man ville. Derfor var der store forventninger til 2003’s Deus Ex: Invisible War, men det endte med at blive en kæmpe skuffelse for mange spillere, da det på ingen måde, kunne leve op til forgængeren. Derefter blev der stille omkring Deus Ex og selv om man manglede en værdig efterfølger til originalen, indstillede mange sig på, at man aldrig kom til at se mere til Deus Ex.


Så da Eidos i midten af 2007 annoncerede Deus Ex 3, som senere i forløbet kom til at hedde Deus Ex: Human Revolution, vakte det glæde hos rigtigt mange, en glæde som dog hurtigt blev afløst af en bekymring; for var der nu en ny Deus Ex: Invisible War på vej? Vi har set nærmere på en preview version af Deus Ex: Human Revolution og kan allerede nu godt afsløre, at bekymringerne ser ud til at være ubegrundede; da pilene peger i retningen af, at Deus Ex: Human Revolution vil tage serien tilbage til rødderne og det ser rigtigt spændende ud.

Deus Ex: Human Revolution kan bedst betegnes som en kombination af en sci-fi first-person-shooter og et rollespil, tilsat en god portion Blade Runner. Spillet udvikles af Eidos i Montreal fra Canada og de imponerende CGI-sekvenser, som vi har set flere smagsprøver på i de udgivne Deus Ex trailere, leveres af japanske Visual Works.


Deus Ex: Human Revolution foregår i år 2027, 25 år før det første spil. Man tager rollen som 34 årige Adam Jensen fra Detroit, en tidligere SWAT-agent, som er blevet håndplukket til at stå for sikkerheden i Sarif Industries, en af USA’s førende bioteknologiske firmaer med speciale indenfor mekaniske kropsmodifikationer. En dag bliver firmaet angrebet af en gruppe af lejesoldater, som dræber de fleste af de forskere Adam var blevet sat til at passe på. Han bliver selv hårdt såret i angrebet og hans eneste mulighed for overlevelse er, at få opgraderet sin krop med massevis af Sarif Industries’ bedste teknik.

Seks måneder senere er han på fødderne igen og ser at Sarif Industries er blevet besat af en gruppe lejesoldater og han sættes nu ind undercover før SWAT-teamet rykker ind, for at finde en prototype af et nyt våbensystem og redde en række gidsler. Gidslerne er ikke din første prioritet, men man kan vælge at forsøge at redde dem, med fare for, at man ikke når at løse ens egentlige mission. Inden man går i gang, skal man i dette tilfælde, vælge om man vil bruge vold eller om man vil snige sig uset ind.


Denne slags valg stilles man ofte overfor i løbet af spillet og ifølge Eidos, skulle ens valg have konsekvenser langt ind i spillet og påvirke historien – det nåede vi dog ikke rigtigt at opleve i denne preview version af spillet. Gameplayet kan ved første øjekast virke noget action-præget, men efter kort tid i selskab med spillet finder man ud af, at man ikke kommer langt ved at rende rundt og skyde vildt omkring sig. Nogle gange ER vold løsningen, mens man andre gange gør klogt i, at tage den med ro og snige sig rundt.

Stort set alle dele af Adams krop er blevet erstattet af Sarif Industries’ bedste teknologi indenfor mekaniske kropsmodifikationer. Man kan opgradere Adams arme, hans ben, kranie, øjne, hud, ryg og torso med forskellige modifikationer i løbet af spillet. Opgraderer man hans ben, kan man f.eks. bevæge sig lydløst eller tåle fald fra store højder og opgraderer man armene, kan man slå sig gennem tynde vægge og bedre håndtere våben, da der vil være mindre rekyl når man skyder. Evnen til at hacke computere, døre og sikkerhedssystemer sidder naturligvis i Adams kranie og disse evner kan også opgraderes. Vi fik lige snust til disse mange opgraderinger i vores preview version, men gætter på, at vi kun fik kradset i overfladen og vi glæder os til at dykke ned i denne del af spillet, da den er en af grundstammerne i Deus Ex: Human Revolution.

Deus Ex: Human Revolution har en dejlig seriøs sci-fi stemning og man kommer helt automatisk til at tænke på Blade Runner. Grafikken i denne preview version så glimrende ud og hele farveholdningen i grafikken, er med til at give spillet et meget stilfuldt og lækkert udtryk. Grafikken var dog endnu lidt grov visse steder, men det forventer vi er blevet rettet til, inden spillet bliver udgivet. Lydsiden er ligeledes rigtig god, med et fedt futuristisk soundtrack og gode lydeffekter, som passer perfekt til spillet.


Vores første møde med Deus Ex: Human Revolution var rigtigt positivt. Selv om spillet først udkommer om cirka 3 måneder, virker det allerede meget velpoleret og velfungerende og det har en dejlig dystopisk stemning. Det tyder umiddelbart på, at Deus Ex-fans godt kan begynde at glæde sig, da det virker som om, at spillet bringer serien tilbage til rødderne fra det første spil – dog med visse 2011 modifikationer.

Deus Ex: Human Revolution var oprindeligt planlagt til en udgivelse i starten af 2011, men i midten af december 2010 meddelte Square Enix, at det var rykket til forretningsåret 2011, som for deres vedkommende går fra den 1. april 2011 og til den 31. marts 2012. Heldigvis kommer vi ikke til at vente så længe, da Deus Ex: Human Revolution i øjeblikket står til udgivelse på Xbox 360, PlayStation 3 og PC den 26. august 2011.

Se vores Deus Ex: Human Revolution trailere her.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her
Xbox Support