Age of Conan

Skrevet af: Mikkel Vinther (vinterbird) - 18. december 2006 - kl. 10:00
Del denne artikel:
0 0
Vi leger barbar i Funcoms nyeste MMO, Age of Conan.

Age of Conan er et MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Game), og i stedet for at spille som den ikoniske Conan må du påtage dig rollen som en slave, hvis skib er gået på grund, så man nu må vandre rundt på en ukendt ø og opdage, hvad den gemmer på af hemmeligheder.

Age of Conan er godt nok en MMO, men det forhindrer ikke spillet i at have en singleplayerdel. Dog har Funcom taget en helt unik tilgang til singleplayerdelen i Age of Conan, for den er noget, man er tvunget til for at få adgang til spillets onlinedel. Den person, du skaber i starten af spillet, er ham, du spiller singleplayer med, og når den er gennemført, får man lov til gå ud i den store verden og opleve spillets multiplayerdel.

Gameplayet i Age of Conan er baseret på kamp, men ikke almindelig MMO kamp som i spil som World of WarCraft, hvor man vælger et angreb, og så venter man på, at modstanderen har lavet et, og så angriber man en gang til. Kampe i Age of Conan er meget mere action-orienterede og handler om at være i stand til at tænke hurtigt og bruge ens angreb korrekt.





For kamp i Conan er markant anderledes, i stedet for at have en bar i bunden af skærmen, hvor man vælger forskellige angreb, har man et hjul, som svarer til ens højre analog-stick. Afhængigt af, hvilken retning man skubber analogstikket i, så laver personen et angreb. Da vi gik i krig, havde vi dog kun et par angreb tilgængelige, så vi kunne kun skubbe analogstikket i et par forskellige retninger, men angrebene var meget forskellige. Der var en bred blanding af sværdangreb, og senere vil det også være muligt at bruge magi og andre angreb.

Kampsystemet gør, at kampene i Conan er meget mere dynamiske og passer bedre til en konsol, da de føles meget mere aktive og uforudsigelige. Men udover at svinge sværd kan man også lave nogle meget brutale ”finishing moves”, som f.eks. at bore ens sværd igennem fjenden, rive hovedet af ham eller hakke benene af ham. Angrebene er utroligt voldelige og giver en meget tilfredsstillende følelse efter en hård kamp.

Essensen af hele spillet er kamp, derfor vil Funcom gøre alt, hvad de kan for at sikre, at spillets kampdel er så underholdende, som den kan være. Derfor vil det ikke kun være muligt at kæmpe til fods, for Funcom har også indarbejdet muligheden for at kæmpe på heste, så man kan komme ridende forbi fjenderne og hakke dem ned en efter en.

Hvis man har lyst til andet end blot at kæmpe mod et par enkelte fjender, er der også plads til, at man kan samle en bunke forskellige mennesker og gå i krig og dermed have hære, der kæmper mod hinanden.

Når man går i krig, kan man vælge at angribe andre hære, eller man kan vælge at indtage byer og borge. Hvis man indtager en by eller en borg, så flytter man ind i denne, og dette er så ens nye hjem. Konceptet med, at man kan invadere borge og byer, er en meget frisk ide, og Funcom viste os, hvordan de netop havde indtaget en mindre landsby og sagde, at sådanne byer ville være perfekte for guilds, som kan bruge dem som hovedkvarter eller forsamlinger. Men hvis ens by er for lille, så kan man skifte synsvinkel og i bedste SimCity stil udbygge ens by, tilføje marker og flere huse, så man kan tiltrække NPC’er (Non Playable Characters) og på den måde skabe ens helt eget lille community.





Dog skal man passe på, for fjendtlige hære bestående af enten andre spillere, guilds eller NPC’er kan angribe din by, og så skal du være klar til at forsvare den. Guild-elementet er også noget, Funcom har fokuseret på. Det bliver muligt at udforske forskellige dungeons og tage på udflugt sammen med ens guild, så man kan finde bedre og farligere udstyr.

Men hvis man ikke har lyst til at starte sin egen guild eller bo i en by sammen med andre mennesker, er der også mulighed for at alliere sig med forskellige fraktioner i spillet, som vil give en missioner og hjælpe en, hvis man får brug for det.

De forskellige klasser i spillet vil være et bredt udvalg af de klassiske typer som ”Warrior”, ”Rogue”, ”Wizard” og mange andre, dog vælger man først klasse, når man når level 20 i spillet, så man har mulighed for at opleve de forskellige facetter af hver klasse, før man bestemmer sig for alvor.

Verdenen i Age of Conan vil være en realistisk verden, den er baseret på fantasybøgerne, men udviklerne har lagt stor vægt på, at spillet skal føles som et realistisk eventyr i stedet for en fantasiverden med små lyserøde feer. Conans verden vil også være stor - i vores demonstration så vi alt fra sneklædte bjerge til mørke sumpe og store græsmarker.





Age of Conan ligner et MMO-spil, som vil være et af de første rigtigt velfungerende til konsollerne med en styring, som virker til dem og et gameplay, som er mere action-baseret, end hvad man finder på PC’en.

Age of Conan oser af potentiale, og vi kan ikke vente med at få fingrene i en færdig udgave af spillet, når det udgives på Xbox 360 og PC til foråret næste år.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her
Xbox Support