The Evil Within - hands-on

Skrevet af: Palle Havshøi-Jensen - 16. august 2014 - kl. 16:39
Del denne artikel:
0 0
På Gamescom messen i Køln, satte vi os ned og fik noget hands-on tid med Shinji Mikamis The Evil Within på Xbox One. Læs om vores første indtryk her.

På Bethesdas stand på Gamescom, blev vi lukket ind i et helt mørkt rum med stearinlys - og en Xbox One. På med hovedtelefonerne og så en tur ind i Shinji Mikamis grusomme hjerne - i dette tilfælde i form af The Evil Within.

Xboxlife Share!
Indgangen til The Evil Within demorummet - vi slap ud med livet i behold.

Navnet Shinji Mikami ringer måske bekendt i dine ører og han er da også manden bag det første Resident Evil, Dino Crisis og Devil May Cry - og andre spil fra Capcom. For 10 år siden forlod han dog Capcom og i 2007 startede han hos Platinum Games. For fire år siden, startede han så sit eget studie, Tango Gameworks og The Evil Within er det første spil fra dem.

Hvis der er nogen, som kan lave gyserfilm, og også gyserspil, så er det japanerne. Selv om The Evil Within ikke føles specielt japansk, er det stadig fyldt med skræk og gys som kun japanerne kan lave det - men det er ikke helt så skræmmende, som jeg havde forventet. Det vender vi tilbage til.

Vi fik ca. 45 minutter sammen med spillet og demoen var placeret i Level 9; The Cruelest Intensions, hvor vi skulle gå på opdagelse i et kæmpe palæ, for at finde ledetråde til, hvordan man kan få åbne en stor dør midt i palæet.



Man befinder sig i en verden, befængt med en række grusomme skabninger, som ligner de har været ude for frygtelige eksperimenter. Nogle af dem kan dræbes med de våben man har med sig, som i denne demo gik fra pistoler og en shutgun til en form for bue. Selv når fjenderne er nedlagt, er de farlige - for de bliver nemlig ikke liggende. Den eneste måde man kan slippe af med dem på, er ved at sætte ild til dem når de er nedlagte, det er effektivt mod dem. Naturligvis har man ikke ubegrænset antal tændstikker med sig, så det bliver med tiden en afvejning af, hvilke man skal brænde og hvem man kan tage kampen med, én gang til. Andre fjender, kan ganske enkelt ikke dræbes og her gør man klogt i at tage benene på nakken. Hvordan man så klarer sig imod disse fjender på lang sigt, blev ikke opklaret i denne demo.

I løbet af spillet vil man kunne opgradere ens våben, så man for eksempel hurtigere kan lade dem, kan have mere ammunition i dem, så de bliver kraftigere, men også kan man kan sprinte i længere tid af gangen. Rundt omkring i det store palæ var der placeret forskellige fælder og bomber, som blev aktiveret hvis man kom for tæt på dem. Bomberne kunne uskadeliggøres ved at snige sig hen til dem og aktivere et lille minispil, hvor man fik én chance til at stoppe en pil et bestemt sted på et slags ur.



Demoen afslørede ikke ret meget omkring historien og om spillet generelt og det har jeg på fornemmelsen, er helt bevidst. Et spil af denne type er jo normalt historiebaseret og overraskelsesmomenterne i historien og gameplayet, er ofte en denne type spils største styrker.

Dog gav demoen et godt indtryk af gameplayet et stykke inde i spillet (vi spillede som bekendt i level 9) og hvordan spillet ville komme til at se ud. Menuerne var lette at finde rundt i, det var let at opgradere ens våben og grafikken var nydelig og meget stemningsfuld og det samme kan siges om lydsiden.

Demoen afslørede dog umiddelbart ingen videre nytænkning i gameplayet eller i opgraderingssystemet og jeg ved ikke, om jeg havde for store forventninger til hvor skræmmende spillet ville være, for jeg gik derfra med en følelse af, at spillet ikke var så skræmmende som jeg havde forventet. Misforstå mig ikke; dette ER et klamt og skræmmende spil, men jeg gik ikke derfra med koldsveden rendende ned af ryggen, som jeg måske havde forventet.

Nu må man endelig ikke drage nogen som helst konklusioner efter 45 minutters gameplay af et spil som endnu ikke er færdigt, men mit første indtryk var, at der ikke var noget i demoen, som gav indtryk af at The Evil Within vil bryde rammerne indenfor horror-genren. Mindre kan bestemt også gøre det og spillet virker solidt og velfungerende og som en logisk videreudvikling af nogle af de ældre Resident Evil spil, tilsat en portion gys og skræk - og det er meget positivt ment. Det er tydeligt, at det er Shinji Mikami som står bag - og det er bestemt også positivt ment.



Hvis du er ude efter en god og stemningsfuld singleplayer oplevelse når det for alvor begynder at blive mørkt henne i midten af oktober, virker The Evil Within som et godt bud på dette.

The Evil Within udkommer til Xbox 360, Xbox One, Playstation 3, Playstation 4 og PC den 18. oktober.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her
Xbox Support