Max: The Curse of Brotherhood

Skrevet af: Jens Nørup - 15. september 2013 - kl. 19:35
Del denne artikel:
0 0
Jeg ankommer til Press Plays kontor i den hyggeligste del af København K og bliver budt velkommen af Bo der er presseansvarlig. Efter en kort introduktion hvor jeg også får hilst på Mikkel Thorsted, Studio Director og ansvarlig for udviklingen af det nye Max spil, får jeg lov til at få en lille rundvisning i huset.


Der bliver arbejdet koncentreret foran skærmene i de tætpakkede kontorer, der er delt op alt efter hvilket projekt det pågældende hold arbejder på, der er sågar blevet plads til et lille lydstudie og mens vi ikke kan afsløre hvad der bliver arbejdet på af fremtidige projekter, er det tydeligt at holdet på Press Play arbejder dedikeret og målrettet på nye spændende spil.

På min tur rundt i huset får jeg også et glimt af en fin, ny Xbox One - det er dog ikke dén vi skal tale om idag, men det kommende Max: The Curse of Brotherhood, der er bygget over hovedpersonen fra Max & The Magic Marker, mange måske kender fra deres iPad eller lignendende


Set med danske briller var det en glædelig overraskelse, da Press Play pludselig tonede frem på storskærmen under Microsofts Xbox event til E3 i år. Præsentationen af Max: The Curse of Brotherhood, gjorde os dog ikke meget klogere på hvad spillet er for en størrelse. Derfor er det med spændt forventning jeg sætter mig til rette foran skærmen hos Press Play, hvor Mikkel i sin egenskab af Game Director på spillet, guider mig i gennem nogle udvalgte baner samtidig med at vi får talt lidt om spillets udvikling.

Vi kommer ind i spillet i en af de første baner, hvor jeg får mulighed for stille og roligt, at stifte bekendtskab med hvordan mekanikken virker, specielt hvordan Max skal bruge sin magiske tuschpen. For selvom Max: The Curse of Brotherhood på overfladen måske ligner et klassisk platformsspil, er der masser af puzzle elementer der gør at du skal tænke dig om en ekstra gang inden du løber frem.

Max kan løbe og hoppe, men skal han løse opgaver eller passere større forhindringer skal han bruge sin pen. I den første bane jeg spiller, bevæger Max sig i gennem et ørkenlignende landskab, i begyndelsen bruger jeg pennen til at løfte platforme der kan sende Max op på niveauer han ellers ikke kunne nå, jeg kan for eksempel kan tegne en søjle der løfter en sten højt op i luften, for efterfølgende at slette søjlen igen så Max kan komme forbi.


Det tager ikke lang tid at vænne sig til styringen af Max´s pen. Når jeg holder højre trigger inde kommer pennen frem, og alt efter værktøjer eller evner jeg har til rådighed, kan Max tegne forskellige typer materiale; det kan være en lian han kan svinge sig i, en træstamme han efterfølgende kan skære over og bruge et andet sted eller en sprudlende vandsøjle som er det centrale element i den næste bane jeg får lov at spille.

Der er i alt 7 kapitler i spillet, der hver især byder på sine egne udfordringer og varierede omgivelser. Da Max tilegner sig evnen til at tegne vandsøjler, bliver han suget ned i en grotte hvor han får rig mulighed for at bruge den nye evne. Her er rivende underjordiske floder og masser af dybe fald som Max skal forcere, hele tiden er puzzle elementet en stor del af spillet og flere gange må jeg stoppe op, for at lægge en slagplan for min videre fremfærd.

Ét sted skal Max fra skærmens nederste venstre hjørne bevæge sig op igennem et helt åbent rum, hvor væggene i hver side byder på nogle glubske bæster der springer frem og tygger på ham hvis han kommer for tæt på -- løsningen er, at tegne vandsøjler på hver side af rummet hele vejen op, så når Max springer ind i den første, skydes han videre til den næste, der endnu en gang sender ham afsted til den sidste vandsøjle der til sidst skubber ham i sikkerhed på en afsats øverst i rummet - hvis dine tegnede vandsøjler altså rammer rigtigt.


Det tager mig et par forsøg at få tegnet de rigtige kurver på vandsøjlerne, men så er det også så meget mere tilfredsstillende når det lykkes at knække gåden. Der stilles ikke store krav til din grafiske formåen når der skal tegnes med Max´s pen - selv en tegnetosse som undertegnede kan tegne med den, men din logiske sans bliver udfordret og den anderledes tilgang til puzzles føles som en forfriskende tilføjelse til genren.

Mens jeg spiller får jeg også talt med Mikkel omkring udviklingen af Max: The Curse of Brotherhood. Spillet kører på Unity motoren som Press Play tidligere har benyttet til deres mobilspil, og mens Mikkel fortæller om udfordringerne ved at overføre spillet til en konsol, tænker jeg over hvor glidende spillet kører. Selvom jeg ser på en debug version af spillet på Xbox 360, kører det utrolig let og jeg oplever stort set ingen fejl i den tid demoen står på. Grafisk ligger vi i den rigtig pæne ende og Mikkel forsikrer mig om at Xbox One versionen bliver endnu flottere og at der bliver lagt mange kræfter i at den næste konsolgeneration ikke blot får en direkte port af et 360 spil, men at Max: The Curse of Brotherhood vil være i stand til at få sit eget liv på One.


Inspirationen til Max: The Curse of Brotherhood kommer mange steder fra; Mikkel nævner PSX klassikeren Heart of Darkness, som nogle måske kan huske for et, i hvertfald i 1990´erne, grafisk imponerende univers. Little Big Planet, Crayon Physics og 80´er eventyrfilm som Goonies, Labyrinten og den Uendelige Historie, nævnes også som inspirationskilder for spillet, der handler om hvordan drengen Max ønsker sin irriterende lillebror langt væk. Da hans bror rent faktisk forsvinder, bliver Max nødt til at følge efter ham ind i et parallel univers for at redde ham.

Vi taler om løst og fast, og berører kort at Press Play´s nye projekter involverer udvikling til både Xbox 360 og One, og mens Microsofts opkøb af spilstudiet i 2012 har haft stor betydning for de ressourcer Press Play har til rådighed har det været vigtigt for det lille spilstudie at de stadig har kunstnerisk frihed til at arbejde med de projekter de føler for.

Min tid med Press Play er ved at være forbi for denne gang. Selvom der er lang tid til udgivelse ser Max: the curse of brotherhood allerede nu, rigtig godt ud og der er masser af udfordringer til alle dem der elsker et godt puzzle, du kan selv få en forsmag på dette i den nye puzzle trailer nederst på denne side.

Max: The Curse of Brotherhood udkommer på Xbox Live i løbet 1. kvartal 2014.

Max: The Curse of Brotherhood - Puzzle trailer

Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her
Xbox Support