The Crew

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 10. december 2014 - kl. 22:37
5 3

Hvad får man, når man blander et bilspil med et rollespil? Man får The Crew, som ikke rigtigt er nogen af delene - men derfor kan det da godt være underholdende ikke?

Hvis jeg kun måtte vælge én rejse jeg måtte foretage i resten af mit liv, skulle det være at sætte sig bag rattet i en Ford Mustang eller en Dodge Charger, med en pose dollars i handskerummet og en god ven ved min side, og så ellers køre fra USA's østkyst og til vestkysten og bare opleve. Suge så meget USA til mig, som jeg kunne. Opleve de små støvede byer, de smukke åbne vidder, highway dinerne og glæden ved at nærme sig civilisationen igen, når man ser nogle af verdens største byer tårne sig op foran en i horisonten.

Morten Skou siger, at jeg ikke må holde ferie, så det kommer næppe til at ske lige foreløbigt, men The Crew giver mig en lille bid af min drøm, da dette bilspil netop lægger hele USA for mine fødder. Ubisofts udviklere kan et eller andet med at lave interessante og levende verdener, se bare Assassin's Creed, Far Cry og Watch Dogs. Nu har de så kastet deres open-world kærlighed over på bilspillene og har her skabt den mest imponerende og omfangsrige spilverden, som jeg nogensinde har oplevet. De har også bygget et MMO-racerspil, fyldt med andre spillere og massevis af aktiviteter og missioner at kaste sig over - og krydret med et progressionssystem, der kunne være taget direkte ud af et rollespil.

Den enorme spilverden inviterer til at gå på opdagelse i og selv om det naturligvis er en nedkogt version af USA, er der masser at se og gøre og man kan faktisk tage rejsen fra New York på østkysten og til Los Angeles på vestkysten - og den rejse vil tage dig omkring en times tid, alt efter kørsel. Det gode er, at der ikke er nogen begrænsninger - du behøver ikke at holde dig til vejene, så hvis du har en off-roader i din garage, så gå blot på opdagelse på de små grusveje udenfor byerne, eller gå all-in og kør på tværs af marker, skove, igennem vandløb og oplev landskabet som du vil.

Jeg har altid godt kunne lide racerspil med en historie og det er The Crew heldigvis. Historien er bestemt ikke den dybeste, men den er med til at gøre løbene til mere end bare at race fra punkt A og til punkt B - nu er der i det mindste en grund til at man gør det. Man tager rollen som Alex, der er ude efter hævn da hans bror er blevet dræbt af en af lederne fra den berygtede streetracer-bande 5-10, som har kraftige relationer til mafiaen og anden organiseret kriminalitet. Med FBI i ryggen, skal Alex nu infiltrere 5-10, ved at rejse rundt i USA og udføre jobs for banden og på den måde stige i den interne rang. Man starter i Detroit og Chicago og via en afstikker til Las Vegas, kommer man hurtigt til New York og Washington.

Det er en fornøjelse at opleve spilverdenen og blot gå på opdagelse og suge til sig - som et rigtigt road trip. Når man begynder at spille spillets historiemissioner, som der er 65 af, begynder det hele at blive en smule forkrampet og også frustrerende. Missionerne spænder over en håndfuld forskellige missionstyper, som de traditionelle checkpoint løb, takedowns hvor man skal stoppe en modstander, getaways hvor man skal slippe fra enten politiet eller en rivaliserende bande, tidskørsler, opsamlingsmissioner eller trail missioner, hvor løbene foregår på tværs af landskabet uden hensynstagen til veje og lignede pjat. Spillet er bygget op som et rollespil, så alt hvad man foretager sig munder ud i XP, penge eller opgraderinger til ens bil. Alt efter hvilken level bilen er i, og hvilken level man selv er i, åbnes der op for nye missioner rundt omkring på det imponerende kort.

Der er stor forskel på sværhedsgraden af spillets missioner. For eksempel fandt jeg takedown og getaway missionerne frustrerende svære, blandt andet fordi modstanderne havde en evne til at indhente mig selv om jeg kørte over 350 km/t i en superbil og på samme tid vidste de altid hvor jeg var - og det kan blive nogle meget langtrukne affærer, når politiet senere i spillet bringer helikoptere ind i spillet. Takedown missionerne er ganske enkelt bare forfærdelige. Her skal man forsøge at stoppe en modstander ved at skade hans bil og det virker som om, at man kun kan tilføre skade ved at ramme ham med forenden af ens egen bil. Hvis man skubber ham ind i en massiv betonklods eller i en modkørende lastbil, tager han ikke skade, da skaden ikke blev tilført med forenden af min bil. Det er jo direkte dumt og når det hele så endda foregår på tid, er det noget af det mest frustrerende, jeg længe har været med til.

Da spillet er et MMO, er spilverdenen fyldt med andre spillere, som kører rundt i de samme gader som en selv. Man kan slå sig sammen med disse spillere, hvis man har lidt svært ved en mission (det kunne være en... ja, takedown mission!) og så kan man hjælpe hinanden på den måde. Man kan også danne sit eget crew med tre af ens venner og så gå på opdagelse i den store verden side om side med dem. Man kan naturligvis også klare missioner og aktiviteter sammen og hjælpe hinanden med at optjene penge og nye dele til ens biler, så man bedre kan klare sig i senere og sværere missioner. Endelig kan ens crew udfordre andre crews i spillets PvP multiplayer, hvor man som en af i alt fem fraktioner, skal opnå status ved at vinde over andre crews og fraktioner. Man kan dog også spille mod andre spillere udenfor ens crew, hvis det er det man har lyst til. Lige da The Crew udkom, var der problemer med at spille online, men den del er nu blevet fixet og jeg havde ingen problemer med at finde spillere at spille med og det kørte langt det meste af tiden gnidningsfrit.

Udenfor missionerne, er der også massevis at give sig til. Spil som Forza Horizon og Assassin's Creed har ikke levet forgæves, da man kan gå på jagt efter gamle bilvrag placeret rundt omkring i landskabet, så man får indsamlet reservedele til at kunne bygge sig en såkaldt "hidden car" i ens garage - meget lig barnfinds i Forza Horizon - bare nemmere at finde. Der er også radarstationer placeret rundt omkring, som skal findes, så man kan afsløre mere af kortet og åbne op for endnu flere aktiviteter i landskabet, meget lig når man synkroniserer kortet fra toppen af tårnene i Assassin's Creed.

Landskabet er spækket med aktiviteter - der er faktisk næsten for mange (i alt 573) og desværre er de ikke særligt spændende. Det er noget med, at køre slalom mellem nogle punkter, køre så hurtigt man kan igennem nogle porte eller se hvor langt man kan hoppe ud over en rampe. De er måske sjove de første fem til ti gange, men derefter bliver de blot irritationsmomenter, når man konstant kommer til at aktivere dem, når man er på vej fra den ene mission og til en anden. Disse aktiviteter giver dog en lille portion XP og penge, så er man ikke lige i den påkrævede level til en given mission, kan det blive nødvendigt at kaste sig over nogle af disse aktiviteter, for at optjene det man skal bruge.

The Crew føles ikke rigtigt som en racerspil - bilerne føles mere som noget fra Saints Row og lignende spil. Styringen er flydende og upræcis og det virker nærmest som om, at man svæver hen over vejen. Det skal dog siges, at nogle biler styrer bedre end andre og det afhænger også helt af, hvilken spec man har på sin bil. Hver bil kan nemlig opgraderes op til fem forskellige specs; Street, Dirt, Raid, Performance og Circuit. Det vil sige, at den samme bil kan se ud, og køre, på fem forskellige måder og man starter med en Street spec bil, som gør den god på gader og stræder og efterhånden som man får låst op for de forskellige byer, låser man også op for de forskellige specs. Det overordnede indtryk af styringen, uanset spec, er dog at den er upræcis og den kan føre til mange fejlede missioner, da der på samme tid ikke er plads til ret store fejltrin, for så er man færdig.

Grafisk er The Crew ganske flot og det er imponerende som det er lykkedes Ivory Tower at genskabe de mange forskellige landskaber, som stykker USA sammen. Selv om det ikke er på niveau med Forza Horizon 2, synes jeg bestemt at det er et flot spil, specielt når man tænker på, hvor enormt stort det er. Menuerne er ret avancerede, da man kan bruge de fleste af dem mens man kører og det fungerer faktisk overraskende godt. Dog er nogle af informationerne i spillets brugerinterface så små, at de kan være svære at læse, selv om man sidder på et ret stort tv. Lydmæssigt lyder The Crew som stort set alle andre bilspil og det er der jo som sådan ikke noget galt i, men det betyder så også, at det ikke hæver sig over mængden af lignende spil.

Jeg må sige, at jeg er en smule skuffet over The Crew. Jeg havde håbet, at det havde været en lidt mere fuldblodsracer og lidt mindre rollespil. Spillet giver spilleren den måske største spilverden set nogensinde og det er faktisk en spændende og levende verden, som er sjov at gå på opdagelse i og det skal Ivory Tower have stor kredit for - det må have været en kæmpe udfordring, at skabe denne verden. Selve løbene og aktiviteterne er ikke de mest spændende, men de bliver dog pakket ind i en historie og mellemsekvenser, som gør dem lidt mere spiselige. Desværre er styringen ikke særlig god, de utallige aktiviteter rundt omkring er ikke specielt spændende og jeg havde det faktisk sjovest, når jeg tog min bil og gik på opdagelse i den store verden, mens missionerne og de forskellige aktiviteter mere og mere føltes som arbejde, der skulle overstås for at kunne komme videre.

The Crew har bestemt potentiale og den enorme verden inviterer til at blive opdaget. Hvis du er glad for store sandkassespil og elsker du at spille sammen med dine venner, så vil The Crew være noget for dig. Er du på den anden side ude efter en fuldblodsracer til din Xbox One, så er Forza Horizon 2 et bedre bud, for den kan The Crew ikke hamle op med på skalaen over ren køreglæde. Så kan The Crew noget andet, nemlig at være verdens første online rollespil med biler.
The Crew

The Crew

UdviklerIvory Tower