Xboxlife forum

Internetopsætning af Xbox 360

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Internetopsætning af Xbox 360

Indlægaf EvilDingbat » 31. dec 2008 14:00

Indledning

Først og fremmest skal der lyde tak til BulletEye for at sætte denne guide op og derved hjælpe en masse til at få internettet til at virke bedre på deres Xbox 360.

På det seneste synes jeg dog at jeg har svaret det samme et par gange hvad angår netværk på Xboxen og derfor, som et supplement, har jeg forfattet denne guide.

Mit håb er at man kan sætte sit netværk op 100% efter man har læst BulletEye's NAT Guide og min nedenstående.

Pt. har jeg kun min egen opsætning plus lidt andet at byde ind med, men jeg ved at der sidder flere derude som har andre opsætninger der kræver en lidt anden tilgangsvinkel. Jeg håber at jeg med tiden vil kunne lave en guide til det også, men i første omgang tror jeg at jeg rammer den mest gængse opsætning rundt om i DK.

Guide

Den opsætning som denne guide er skrevet ud fra, ser således ud:

Internet > Kabelmodem > Router m. trådløst signal > Xbox 360 m. trådløs adapter

Om det er en router der sender trådløst eller om det er en kablet forbindelse er egentlig ligemeget. Ved en kablet forbindelse er boxen for det meste hurtigere til at etablere forbindelse til routeren og derved opnåes en smule hurtigere forbindelse.

Prøv altid først med de automatiske indstillinger og test forbindelsen til LIVE. Hvis man med de automatiske indstillinger har problemer med en strict/moderate NAT, kan denne guide måske være til hjælp. Det kommer an på det udstyr man har

Kend dit netværk
Når man skal tilføje et komponent som en Xbox 360 til sit netværk, er det rigtig godt at kende nogle enkelte detaljer om sit netværk.

- Har jeg krypteret det - altså behøver jeg en kode for at komme på netværket?

- Hvad er min router's IP adresse og kan jeg få adgang til den?

- Har jeg selv en mulighed for at styre hvordan jeg "port forwarder" (Hvad betyder "port forwarde?" Kan man ikke selv få adgang til disse muligheder, se mulige løsninger i BulletEye's NAT guide)


Før du går videre, bør du sikre dig at du har mulighed for at komme ind på din router. (Har du i forvejen det, spring da ned til efter den kursiverede tekst.) I de fleste tilfælde er adressen 192.168.1.1 som indtastes i adressefeltet på din browser - samme sted som du fx. ville skrive: "xboxlife.dk". Brugernavn og adgangskode er som regel som følger(brugernavn/adgangskode):

admin/"blank"
admin/admin
"blank"/admin
admin/1234 (evt. 12345 el. 0000)
admin/password (ja - rent faktisk ordet password som kodeord)

Er det ikke til at få adgang til din router efter du har prøvet disse forslag, slå da din routers navn og serienummer (står oftest i bunden) op på google og se om der er hjælp at hente derinde. Alternativt kan du ringe til din udbyder og høre om de har haft ændret brugernavn og kodeord til noget andet - men det har de sjældent



Jeg introducerer nu det første billede som vil hjælpe os på vej til at forstå lidt om hvordan det hele virker sammen

Billede



Som det ses af billedet, er der 3 ting som har vores interesse på dette skærmbillede

1 - Applications and Gaming
Det er herunder jeg på min router (og de fleste andre LinkSys routere) kan organisere mine porte. Et vigtigt punkt vi kommer til senere.

2 - Lokal IP adresse og subnet mask
Den lokale IP er vigtig at kende (sjovt nok er du allerede kommet ind i opsætningen af din router, og kender den derfor... Men alligevel) for den skal vi senere bruge i vores opsætning af indstillingerne på Xbox'en. Det samme gælder Subnet Mask

3 - DHCP Server range, starting IP adresse og antal DHCP brugere
Det er godt at kende ens routers "DHCP range", dvs. sige inden for hvilket område routeren deler IP adresser ud til de klienter der spørger efter det, bl.a. vores computere og Xbox'e.

På billedet ser vi at min DHCP range begynder ved 192.168.1.100 og at der er 50 maximum users, altså at mit range slutter 50 IP'er senere ved 192.168.1.149 - (husk at tæl nummer 0 med ;)) Hvis jeg derfor vil have at min Xbox skal have en fast IP-adresse, skal den altså være uden for min routers DHCP-range. Ellers går der bare ged i det. Om den er før 192.168.1.100 eller efter 192.168.1.149 er ligemeget. Vi vender tilbage til det igen lidt senere.


Næste billede!

Billede


Her har jeg trykket mig ind på Applications and Gaming og kan se mine porte. (I tilfælde af en anden type router, led da efter et faneblad der vil hedde noget med hensyn til "porte" eller "applikationer" - man kan ikke skade ved bare at kigge rundt i en router opsætning :)) Desuden har jeg også markeret DMZ (1) - det vender vi tilbage til lige om lidt.

2 - Porte
Hvorfor forwarder vi porte? Det gør fordi vi har interesse i at lette kommunikationen så meget som muligt mellem Xbox og resten af internettet. Det er bl.a medvirkende til at man får en "Open NAT" og at ting som matchmaking i fx. Halo 3 forløber hurtigere og bedre.

Som I kan se har jeg fire "forwardede" porte der hedder Xbox360 og jeg har forwarded alle 4 til 192.168.1.23 da det er min Xbox' IP adresse.
Dette billede kan egentlig kopieres som opsætning og bruges på alle routere, da den eneste variabel er hvilken adresse ens Xbox har. Det samme gælder tildelingen af hvorvidt det er UDP, TCP eller begge protokoller der skal benyttes.

Bemærk: Nogle kan opleve problemer med at forwarde port 80 og 53 da disse i nogle tilfælde bliver brugt til andre ting på routeren. Det er som regel blot nogle der er forberedt og som ikke er aktiverede. Man kan derfor forsøge sig med at ændre det alligevel. Hvis der er andet der pludselig ikke virker kan man blot ændre det tilbage igen.


Næste billede fra router opsætningen

Billede


På dette billede er vi gået ind i DMZ indtillingerne. DMZ betyder DeMilitarized Zone (en zone uden militær) og i computersammenhæng betyder det at beskyttelsen er lav i dette område. På nogle routere kan man sætte en DMZ-range (ligesom vores DHCP-range fra tidligere), men i dette tilfælde kan jeg blot indtaste en enkelt adresse. Da man normalt ikke har lyst til at ens computer skal være sårbar, bruger man i hverdagen ikke rigtig DMZ, men da Xbox'en eftersigende ikke skulle være ligeså sårbar som ens PC, kan man med fordel benytte DMZ til at lette kommunikationen til omverdenen yderligere ved at lade ens Xbox' IP være "demilitarized". Dette er dog ikke absolut nødvendigt, men det er noget man kan prøve hvis man har lyst.


Sidste billede fra router opsætningen

Billede


På dette billede er jeg gået ind på fanebladet "Administration", hvor der i bunden er et lille punkt som også kan hjælpe til at lette box'ens internet adgang, nemlig "UPnP". Har du muligheden for at aktivere dette på din router, gør da gerne det.


Det var det vi kan gøre på vores computer. Nu kommer vi til indstillingerne på vores Xbox, men først kan vi lige repetere vores opstning på computeren punkt for punkt:


1) - Beslut dig for en IP til din Xbox. Husk at den skal være uden for routerens DHCP-range!

2) - Forward porte til din Xbox. Husk at sætte om det skal være UDP eller TCP og husk at forwarde til den rigtige IP.

3) - Lav eventuelt en DMZ på den IP du tildeler Xbox'en. Dette kan være med til at give en "Open NAT" samt lette anden trafik til og fra Xboxen.

4) - Aktivér UPnP på din router hvis du har mulighed for det.



Indstillinger på Xbox'en og hvor vi finder dem

Netværksindstillingerne på din Xbox findes her:

Fanen "My Xbox" > Sidste fane "System Settings" > Network Settings > Configure Network

Da fremkommer et billede meget magen til det herunder

Billede

Når vi er i denne menu, skal vi egentlig kun ind og rode med to ting, nemlig den som er markeret hvor vi har Wireless Mode, Network Name (SSID), Network Type og Wireless Security.

Bemærk: Har man et netværkskabel til sin Xbox vil billedet nok ikke helt være det samme, men principperne i opsætningen af netværket og især vedrørende IP-adressen er de samme

Når vi vælger det punkt som jeg har markeret på billedet kommer vi ind i "Wireless Settings" hvor vi skal vælge "Scan for Networks" såfremt man ikke er tilsluttet ens trådløse netværk endnu. Da skulle ens netværk i huset gerne komme frem på listen og samtidig vise hvilken slags kryptering der er benyttet. Når man vælger netværket bliver man bedt om at indtaste den kode man har på sit trådløse netværk. Efter det er gjort er netværket nu husket i Xbox'en og man skal ikke gennem gå dette skridt igen, medmindre man har den med ude af huset og er nødt til at logge på et andet netværk.


Næste skridt i opsætningen af vores Xbox kan ses herunder

Billede

Billede


Det øverste billede viser vi skal vælge "IP Settings". Efter vi har trykket her bliver vi bedt om at vælge "Automatic" eller "Manual" - vælg "Manual"

Herinde kan vi indstille vores IP, Subnet Mask og Gateway. Nu skal vi til at huske hvad vi gjorde før på vores router!

Jeg er klar over at der står at min IP er indstillet til 192.168.1.22 og at ovenover på mine router billeder er det .23, men det er simpelthen fordi mit eget netværk drillede i mellemtiden mens jeg tog billederne.

IP-adressen skal være den vi gav vores Xbox oppe i router indstillingerne.
Subnet Mask skal være den vi aflæste på vores router og det samme gælder Gateway som skal være adressen til vores router.

Hvad angår det sidste punkt, DNS indstillinger, så bør disse kunne klares automatisk. Vil man dog ændre dem skal man vælge manuel på samme måde som IP-adressen. Det kan nogle gange hjælpe at sætte DNS server til samme adresse som Gateway. Det er meget forskelligt hvordan netværk har det med DNS indstillinger, men jeg kan kun sige prøv jer frem.

Xbox indstillingerne punkt for punkt:

1) - Såfremt du ikke har fundet et eventuelt trådløst netværk på din Xbox, gør da dette som det første.

2) - Tilegn din Xbox den IP som du har valgt til den.

3) - Indstil Subnet Mask og Gateway. Se din router indstillinger hvis du har glemt det.

4) - Indstil eventuelt en DNS server. Som regel er det samme adresse som Gateway. Om den skal være manuel eller automatisk er noget man kan eksperimentere sig frem til.

-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------


Til allersidst vil jeg gerne sige at folk er meget velkomne til at komme med forslag til forbedringer, jeg ved nemlig der er plads til det! Ellers må I have rigtig meget held og lykke med opsætningen af jeres netværk og internet, og folk er selvfølgelig altid velkomne til at sende en PB med spørgsmål, så skal jeg gøre mit bedste for at besvare dem. Undskyld de dårlige billeder af Xbox opsætningen, de er taget med mobiltelefon :D

- Dingbat!
Billede
EvilDingbat
Niveau 4
 
Indlæg: 368


Indlægaf spif2001 » 31. dec 2008 14:07

Perfekt!

Den kan vist roligt blive klistret op.
spif2001
Niveau 9
 
Indlæg: 12954
By: Horsens


Indlægaf EvilDingbat » 31. dec 2008 14:08

Mange tak :)
Billede
EvilDingbat
Niveau 4
 
Indlæg: 368


Indlægaf XboxGeek » 31. dec 2008 14:10

Tak for den flotte guide ;).
XboxGeek
 


Indlægaf bR4NDT » 4. jan 2009 16:53

Flot guide men der hvor der står port forwarding siger den at Jeg ikke kan lave flere end 1 der kan hedde Xbox360 ?
FIFA 11 OG COD:BO!
bR4NDT
Niveau 4
 
Indlæg: 546


Indlægaf sorryass DK » 4. jan 2009 16:59

bR4NDT skrev:Flot guide men der hvor der står port forwarding siger den at Jeg ikke kan lave flere end 1 der kan hedde Xbox360 ?


Så kald den noget andet. F.eks. "Xbox360 2" :)
Billede
sorryass DK
Niveau 6
 
Indlæg: 1670


Indlægaf BulletEyeDk » 4. jan 2009 18:50

Udmærket opsætningsguide og godt arbejde :wink: - jeg har tilføjet den i NAT/internet guiden.
BulletEyeDk
Moderator
 
Indlæg: 6069
By: Uldum


Indlægaf LurifaX » 4. jan 2009 19:16

Kan det virkelig passe at jeg ikke kan få min Linksys WRT54GC til at connecte med min xbox som har wireless adapter... Jeg har fulgt alle jeres ganske udemærkede guides og haft en tråd hvor EvilDingbat hjalp mig og bekræftede mig i at jeg gjorde det rigtige..
Kan det passe at jeg skal ud og købe ny router for at kunne bruge min xbox online? Har ellers fået at vide at der ellers ikke plejer at være problemer med linksys vs. xbox...

Skal siges at min internetudbyder er Telmore hvis det skulle gøre nogen forskel?
LurifaX
Niveau 2
 
Indlæg: 156


Indlægaf il gigolo » 4. jan 2009 19:22

Lurifax: Giv dem et kald, for hvis du har sat alt rigtigt op, og der stadig er problemer, så må de kende til det...
il gigolo
Niveau 4
 
Indlæg: 728


Indlægaf LurifaX » 4. jan 2009 19:53

Jeg har snakket med dem.. Og fik en totalt ringe supporter i røret..
Han bekræftede mig i at jeg havde sat det hele op.. Men spurgte så til hvilken router jeg brugte.. Det var jo så en Linksys WRT54GC.. Og som jeg også selv havde spottet så er den ikke på listen over kompatible router.. Men vil næsten satse på at 90% af jeres routere heller ikke står på den liste som er så kort at den næsten virke for useriøst til at være rigtigt...
Og da han så kunne se at den ikke var på listen så kunne han ikke rigtigt hjælpe mig mere som han sagde, selvom der efter hans erfaring ellers ikke plejer at være problemer med linksys routers..
Føler mig lidt røvrendt hvis jeg skal ud og købe en router for at få det til at fungere... Efter hva jeg har sammenlinget osv så ligner den næsten alle andre standard routere på en prik. Kan ikke helt se problemet....
LurifaX
Niveau 2
 
Indlæg: 156


Indlægaf Daniel1919 » 14. jan 2009 19:36

hvordan kan man se om ens NAT er blevet åbnet
Billede
Daniel1919
Niveau 5
 
Indlæg: 894


Indlægaf Anonymous22 » 8. okt 2009 13:48

Ved ikke hvad jeg skal gøre og er ved at miste håbet for at jeg nogensinde kommer til at kunne få "open nat"...

Jeg har en zyxel router og en linksys trådløs router som er koblet til hinanden. bruger en trådløs adapter til x360..

Har fulgt guiden fra punkt til prikke, men det kan ikke lykkes mig at få "open nat".

hvad gør jeg?? please hjælp.
Anonymous22
 


Re: Internetopsætning af Xbox 360

Indlægaf alexander 1991 » 20. sep 2010 22:24

får man Open NAT ved at gøre dette?
Maxede spil : 13
Halo Reach: Commander gr. 2
Halo 3: Brigadier gr. 3
Youtube-profil: http://www.youtube.com/user/alexanderlund91?feature=mhum
alexander 1991
Niveau 4
 
Indlæg: 331


Re: Internetopsætning af Xbox 360

Indlægaf Henrik_bj » 20. dec 2010 19:11

Efter jeg har gjort alt dette er min NAT stadig på moderat.. :/
- Nogen ide hvorfor?
Henrik_bj
Niveau 2
 
Indlæg: 118



Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster

cron