Xboxlife forum

GT3 Opsætning af biler

Forum dedikeret til al snak vedr. pCARS, herunder bla. planlægning af løb osv.

Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf mnygaard89 » 20. jun 2016 18:44

Niki, hvis den smider bagenden ved indkørsel til sving går jeg ud fra at vægten skal flyttes længere bagud ikke?
mnygaard89
Niveau 2
 
Indlæg: 175
By: Ørsted


Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf BoblereN » 20. jun 2016 19:45

mnygaard89 skrev:Niki, hvis den smider bagenden ved indkørsel til sving går jeg ud fra at vægten skal flyttes længere bagud ikke?


Hej Martin.

Alt afhængig af hvornår du smider bagenden ved indkørsel til sving vil jeg kigge på følgende:

Er det under nedbremsning og fordi baghjulene låser:
Brake Balance rykkes mod fronten.

Er det ved indgangen til et "højhastighedssving":
Hæv forenden på din bil og/eller sænk bagenden på vognen ved justering af ride height..
Lad være med at få bilen for høj da den lave bil giver god stabilitet og en aerodynamisk fordel...
Hvis du skal for højt op med forenden skal du i stedet kigge på at give noget mere downforce på bagenden og mindre på fronten...

Er det ved indgangen til et lavhastighedssving:
Gør dine forreste fjedre hårdere!

Prøv dig frem med ovenstående... og det du justere kan godt gøre at du skal et andet sted hen og kompensere lidt fordi indstillingerne påvirker bilen i andre situationer.. It's all about getting the right balance :)
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg

+2

Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf BoblereN » 20. jun 2016 19:47

og husk.. suspensions er det ultimative våben og mest effektive til at påvirke bilens balance!

Det er selvfølgelig efter min mening :P
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg

+1

Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf Niki Lauda DK » 20. jun 2016 20:06

På RUF'en gjorde jeg bagerste swaybar blødere og det gav en overall effekt imod en livlig bagende. Jeg er ingen troldmand (endnu), men har læst mig frem til at det hele i sidste ende handler om at skabe mest mulig dækkontakt og at gøre bilen lige præcis hård nok til at den ikke løfter sig fra asfalten - og tænker over hvordan vægtfordelingen / / G-kræfterne bedst muligt tæmmes for at holde dækkene og karossen i god balance. Bilen er en klump med fire fjedre og et hjul på hver, som for alt i verden ikke må komme i ubalance i alle tænkelige situationer. Lidt som Bobleren nævnte herover : )

Nb. Swaybar'en er en anordning som er monteret på begge ophæng og binder dem sammen (højre og venstre), som kan gøres blødere eller hårdere for at afgøre i hvor høj grad ophængene skal følge hinanden. Det kan modvirke at den ene side vil løfte sig og dermed hjælpe dækket til at holde sig nede.
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9074
By: Aarhus


Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf mnygaard89 » 20. jun 2016 20:39

Hvis jeg nu skal have den gjort lidt mindre følsom over curbs, er det så slow eller fast bump man skal ændre på?
mnygaard89
Niveau 2
 
Indlæg: 175
By: Ørsted


Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf BoblereN » 20. jun 2016 20:44

Hehe ja det er altid en afvejning.. Og det er meget forskelligt fra bane til bane....

Mht. din sway bar er den største effekt af denne i højhastighedssving, for den virker kun når der er "lateral" påvirkning. Den har mildest talt ingen effekt i langsomme sving, nedbremsninger eller accelerationer..
Det er kun i det øjeblik bilen presses i sving med g-krafts påvirkning i lateral retning..

Og det kræver en ret konsistens kører for at opnå det optimale setup + en masse tid, da der virkelig skal køres mange sammenligningsomgange for at komme frem til et resultat... Køreren skal også hurtigt kunne finde ud af at udnytte den fordel du netop har justeret, for at se resultatet af den.. Så noget som faktisk sender din bil i den rigtige retning kan godt vise sig som langsommere omgangstider i første omgang, indtil køreren har tilpasset sig bilens nye balance og først efter kendskab til den vil kunne udnytte det nye potentiale..

Det er nørdet, men det er godt :)
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg


Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf Nygaard » 20. jun 2016 20:44

mnygaard89 skrev:Hvis jeg nu skal have den gjort lidt mindre følsom over curbs, er det så slow eller fast bump man skal ændre på?


Jeg vil mene at det er din fast bump og fast rebound du skal gøre en kende blødere.
Nygaard
Niveau 6
 
Indlæg: 1944


Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf BoblereN » 20. jun 2016 20:48

mnygaard89 skrev:Hvis jeg nu skal have den gjort lidt mindre følsom over curbs, er det så slow eller fast bump man skal ændre på?


Du kan også have for stive fjedre, der gør din bil nervøs og usikker når du rammer kerbs...

Prøv at gøre både forreste og bagerste fjedre lidt blødere... (Vigtigt at du justere begge dele da du så ikke ændrer på balancen i bilen) så du burde ikke opleve at bilen begynder at overstyre/understyre mere.. Den kan bare blive lidt mere "sløv" i reaktionen på dine inputs...

Ellers er det selvfølgelig fast bump og fast rebound..

Slow er den langsomme sammentrækning og udvidelse ved langsomme vægtændringer i bilens balance..

Når du rammer en kerb er det en meget hurtig ændringen du påvirker dine dæmpere med.. Det dæmperen ser når du rammer en kerb er en lynhurtigt stor force den skal håndtere... derfor fast bump :)

Edit: Fantastisk der kommer lidt liv i denne tråd, sikker på det vil være med til at hæve hele feltets niveau.. Så længe der bliver delt erfaringer, tips og tricks på tværs.. =D>
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg


Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf KemmeR89 » 20. jun 2016 21:02

Jeg har nu indset at jeg ikke kan indstille min bil. Jeg er åbenbart ikke nørder nok
KemmeR89
Niveau 1
 
Indlæg: 59
By: Ørsted


Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf BoblereN » 20. jun 2016 21:08

Vi tager den på onsdag kim hvis du har lidt tid inden løb.. Jeg tvivler på at jeg har tid inden onsdag.. Men ellers gælder det bare om at få kørt omgange!!
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg


Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf KemmeR89 » 20. jun 2016 21:10

Jeg gør hvad jeg kan og prøver at indstille og se om jeg er heldig at ramme noget godt. Ligger og kan komme ned på 1.15.5 men ville jo gerne have den under 1.14.
KemmeR89
Niveau 1
 
Indlæg: 59
By: Ørsted


Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf normann » 20. jun 2016 21:41

Hvis du får den første højre venstre efter start og mål rigtig er der meget tid at hente
Mvh Teddy
normann
Niveau 4
 
Indlæg: 633


Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf Niki Lauda DK » 12. jul 2016 17:53

Jeg har lige et spørgsmål angående oscar olims ffb setups. Jeg forstår det nemlig sådan at det er inde i de enkelte bilers tuning setup man skal indsætte de forskellige værdier. Men hvordan ska grundinsdtillingerne være ?

*NB - Jeg har fundet hoved og hale i hvordan det hænger sammen. Men det er godt nok noget indviklet stads at rode sig ud i, hvis man selv skal igang med at lave en opsætning fra bunden :shock:
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9074
By: Aarhus


Foregående

Tilbage til pCARS Community

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron