Xboxlife forum

ME3 slutningen *SPOILERS*

Her diskuteres alt om Mass Effect.

Re: ME3 slutningen *SPOILERS*

Indlægaf Schack » 22. mar 2012 23:18

Min sidste tur gennem galaksen blev desværre en gennemført frustrerende oplevelse. Ærgrelsen begyndte allerede før spillets lancering, da det kom frem, at BioWare/EA tilsyneladende havde fjernet en central karakter og mission fra det færdige spil. Egentlig kunne jeg være ligeglad, da jeg havde forudbestilt specialudgaven, hvor karakter og mission var inkluderet. Men forretningsmodellen er i mine øjne dårlig stil og en trist glidebane, hvor gamere risikerer, at det ikke længere står klart, om man køber et færdigt produkt – eller et ’spilkapitel’.

Næste trin i frustrationskæden var hovedsageligt selvforskyldt. Da jeg er en halvgammel mand, på over 30, der ikke er flittig bruger af Xbox Live og DLC, mistede jeg overblikket over det væld af bonuskoder, som i dag følger med, når man forudbestiller et spil. Det lykkedes mig at kludre så grundigt rundt i koderne, at ’From Ashes’ ikke blev downloadet, før jeg var for langt i spillet. Til gengæld kunne jeg glæde mig, at der under hele rumrejsen lå en virtuel robothund og snorkede på rumskibets nederste dæk. Tak for den BioWare – det løftede virkelig spiloplevelsen og retfærdiggjorde de 300-400 kroner, som specialudgaven koster ekstra.

Hvad selve spillet angår, bebrejder jeg også primært mig selv, at jeg havde en halvskidt oplevelse. Det har længe været tydeligt, at BioWare efter EA’s overtagelse gradvist har rettet fokus mod et mere aktion-orienteret publikum. Jeg ville dog ønske, at selskabet ikke havde taget det fulde skridt midt i en trilogi. Som fan af det første spil klamrede jeg mig imidlertid til serien, selvom jeg havde set skriften på væggen. Resultatet blev, at jeg halvhjertet skød mig gennem lange sekvenser – og når jeg troede, at jeg endelig fik indflydelse på Shepards valg, vrøvlede karakteren løs i retninger, som jeg ikke ville have tilladt, hvis dialoghjulet var dukket op. Det gjorde det imidlertid ikke, og jeg lage ofte controlleren fra mig under Shepards ordstrømme – derfor gik muligheden for at ramme henholdsvis Paragon- eller Renegadeknappen tabt, da mine fingre på de gældende tidspunkter var optaget af at røre i kaffen eller pille i næsen.

På den måde nåede jeg møjsommeligt frem til spillets klimaks, slutning… eller noget i den retning. Her vandrede jeg uvidende ned i en skakt, da 10 minutters, bogstavelig talt, slowmotionspil havde lullet mig i søvn, inden ’virtual boy’ dukkede op og ævlede mig et øre af. Senere har jeg læst mig til, at jeg valgte en syntese mellem ’organics’ og ’synthetics’. Fedt.

Jeg håber virkelig, at det var slutningen. For hvis EA af grådighed holder den rigtige slutning tilbage med henblik på DLC, får jeg den næppe at se. Set i lyset af ’From Ashes’ og udtalelser fra EA’s CEO tør jeg dog ikke udelukke, at dette er en reel mulighed. http://www.youtube.com/watch?v=ZR6-u8OIJTE

Beklager det lange indlæg, som nok primært mit vemodige farvel til BioWare, der gennem årene har givet mig mange fremragende spiloplevelser.
Schack
Niveau 0
 
Indlæg: 4


Re: ME3 slutningen *SPOILERS*

Indlægaf UncannySlayer » 23. mar 2012 01:18

Schack skrev:Min sidste tur gennem galaksen blev desværre en gennemført frustrerende oplevelse. Ærgrelsen begyndte allerede før spillets lancering, da det kom frem, at BioWare/EA tilsyneladende havde fjernet en central karakter og mission fra det færdige spil. Egentlig kunne jeg være ligeglad, da jeg havde forudbestilt specialudgaven, hvor karakter og mission var inkluderet. Men forretningsmodellen er i mine øjne dårlig stil og en trist glidebane, hvor gamere risikerer, at det ikke længere står klart, om man køber et færdigt produkt – eller et ’spilkapitel’.


Jeg beklager, men det indlæg er jeg simpelthen nødt til at skære lidt i stykker og kommentere på. Jeg har ikke læst nogle beviser på, at Jarrick og Eden Prime-Missionen er blevet fjernet, kun ren spekulation, og du skriver endda selv tilsyneladende. I øvrigt er hverken figuren eller missionen specielt central, selvom det da er meget interessant at møde en levende prothean. At lade spekulationer ødelægge ens oplevelser er i mine øjne ens egen fejl.

Schack skrev:Næste trin i frustrationskæden var hovedsageligt selvforskyldt. Da jeg er en halvgammel mand, på over 30, der ikke er flittig bruger af Xbox Live og DLC, mistede jeg overblikket over det væld af bonuskoder, som i dag følger med, når man forudbestiller et spil. Det lykkedes mig at kludre så grundigt rundt i koderne, at ’From Ashes’ ikke blev downloadet, før jeg var for langt i spillet. Til gengæld kunne jeg glæde mig, at der under hele rumrejsen lå en virtuel robothund og snorkede på rumskibets nederste dæk. Tak for den BioWare – det løftede virkelig spiloplevelsen og retfærdiggjorde de 300-400 kroner, som specialudgaven koster ekstra.


Jeg blev også lidt frustreret over det blotte antal af koder (og ikke mindst downloadtiden), men der står altså en klar besked om, hvilken kode der er til hvad, så der synes jeg også, at det delvist er din egen skyld. Jeg vil give dig 100 procent ret i at robothunden var det mest overflødige og ligegyldige DLC, jeg endnu har oplevet. Den eneste forskel den gjorde var en gang imellem at gå lidt i vejen. ØV. 300-400 kr. ekstra??? Jeg ved ikke, hvor du har købt spillet, men jeg gav kun 200 kr. ekstra, og har ikke set det dyrere. Hvis man gerne vil have de ekstra fysiske ting der følger med og DLC, så synes jeg egentlig prisen er fair nok. Standardudgaven er et fint alternativ, hvis man ikke har brug for den slags.

Schack skrev:Hvad selve spillet angår, bebrejder jeg også primært mig selv, at jeg havde en halvskidt oplevelse. Det har længe været tydeligt, at BioWare efter EA’s overtagelse gradvist har rettet fokus mod et mere aktion-orienteret publikum. Jeg ville dog ønske, at selskabet ikke havde taget det fulde skridt midt i en trilogi. Som fan af det første spil klamrede jeg mig imidlertid til serien, selvom jeg havde set skriften på væggen. Resultatet blev, at jeg halvhjertet skød mig gennem lange sekvenser – og når jeg troede, at jeg endelig fik indflydelse på Shepards valg, vrøvlede karakteren løs i retninger, som jeg ikke ville have tilladt, hvis dialoghjulet var dukket op. Det gjorde det imidlertid ikke, og jeg lage ofte controlleren fra mig under Shepards ordstrømme – derfor gik muligheden for at ramme henholdsvis Paragon- eller Renegadeknappen tabt, da mine fingre på de gældende tidspunkter var optaget af at røre i kaffen eller pille i næsen.

På den måde nåede jeg møjsommeligt frem til spillets klimaks, slutning… eller noget i den retning. Her vandrede jeg uvidende ned i en skakt, da 10 minutters, bogstavelig talt, slowmotionspil havde lullet mig i søvn, inden ’virtual boy’ dukkede op og ævlede mig et øre af. Senere har jeg læst mig til, at jeg valgte en syntese mellem ’organics’ og ’synthetics’. Fedt.

Jeg håber virkelig, at det var slutningen. For hvis EA af grådighed holder den rigtige slutning tilbage med henblik på DLC, får jeg den næppe at se. Set i lyset af ’From Ashes’ og udtalelser fra EA’s CEO tør jeg dog ikke udelukke, at dette er en reel mulighed. http://www.youtube.com/watch?v=ZR6-u8OIJTE

Beklager det lange indlæg, som nok primært mit vemodige farvel til BioWare, der gennem årene har givet mig mange fremragende spiloplevelser.


Jeg oplevede personligt 2'eren som ligeså actionoriteret. Til gengæld vil jeg give dig ret i, at begrænsningerne i dialoghjulet var ærgelige, men det giver god nok mening med visse begrænsninger, sådan at man er 'nødt til' at være en ret hardcore helt på godt og ondt, når det er jordens skæbne der er på spil.

Mht. slutningen er jeg delvis enig. Altså enig i, at den ikke rigtigt fungerer. Men det giver ikke mening for mig, at du brokker dig over den actionorientede del, og så ikke følger med, når det er 'den-ikke-actionorieterede del, du er i gang med. Kald mig naiv, men jeg tror ikke, at nogen slutning bliver tilbageholdt - jeg tror på, at den kommende 'nye slutning' er et direkte resultat af den kritik den nuværende slutning har fået af millioner af fans, og ikke et udtryk for grådighed!

Det lydklip du linker til er dog ganske skræmmende - lydkvaliteten er ikke i top, så jeg har svært ved at skille ordene fra hinanden. Jeg håber at hans pointe er, at det er muligt at presse penge ud af forbrugerne på en sådan måde, og ikke at det er en taktik han rent faktisk bifalder.
Senest rettet af UncannySlayer 23. mar 2012 01:23, rettet i alt 1 gang.
UncannySlayer
Niveau 4
 
Indlæg: 401


Re: ME3 slutningen *SPOILERS*

Indlægaf Aeriz » 23. mar 2012 01:20

ice_hiboy skrev:
Aeriz skrev:Bla bla


Bro se den video jeg linker til :)

Yes, jeg har set den og tak for linket. Gode argumenter - slet ingen tvivl om det; hvis det er sandt (og det tror jeg ikke), så er det en satsning, der er i stor fare for at give et massivt bagslag. Jeg har det generelt fint med DLC, jeg har det osse fint med day-1 DLC; efter første mission købte jeg Ashes og har ikke fortrudt det. Men DLC, der basalt set skal sælges på: "Hahaha. Hold kæft vi har fuppet jer. Køb denne DLC og se hvad der RIGTIG skete" er for langt ude.

For mit vedkommende vil jeg være ekstremt varsom med at købe yderligere ME3 DLC. Er Indoc-teorien sand, så skal reviews af DLC dælen-dytme være i top; jeg vil meget nødig støtte at et fuldt spil reelt er 75% af historien + en cheesy reklame for "What Really Happened"-DLC. Omvendt, hvis slutningen af sagaen bare er den skuffelse jeg frygter, så skal DLC igen være i spitzen-klasse før jeg vil røre det: flere mellem-missioner virker pointless og missioner efter Shepards valg giver ikke megen mening uanset hvilken slutning man vælger.

Godt, vi får se, hvad der sker. Jeg håber lidt jeg får en lang næse og at du får ret.
Aeriz
Niveau 3
 
Indlæg: 278


Re: ME3 slutningen *SPOILERS*

Indlægaf Dirty Harry » 23. mar 2012 07:30

UncannySlayer skrev:
Schack skrev:Min sidste tur gennem galaksen blev desværre en gennemført frustrerende oplevelse. Ærgrelsen begyndte allerede før spillets lancering, da det kom frem, at BioWare/EA tilsyneladende havde fjernet en central karakter og mission fra det færdige spil. Egentlig kunne jeg være ligeglad, da jeg havde forudbestilt specialudgaven, hvor karakter og mission var inkluderet. Men forretningsmodellen er i mine øjne dårlig stil og en trist glidebane, hvor gamere risikerer, at det ikke længere står klart, om man køber et færdigt produkt – eller et ’spilkapitel’.


Jeg beklager, men det indlæg er jeg simpelthen nødt til at skære lidt i stykker og kommentere på. Jeg har ikke læst nogle beviser på, at Jarrick og Eden Prime-Missionen er blevet fjernet, kun ren spekulation, og du skriver endda selv tilsyneladende. I øvrigt er hverken figuren eller missionen specielt central, selvom det da er meget interessant at møde en levende prothean. At lade spekulationer ødelægge ens oplevelser er i mine øjne ens egen fejl.


Part of Mass Effect’s Controversial Day-One DLC is on the Disc, Video Alleges [UPDATE]
Dirty Harry
Niveau 7
 
Indlæg: 2433


Re: ME3 slutningen *SPOILERS*

Indlægaf ALIE » 23. mar 2012 10:04

ice_hiboy skrev:Endu engang en god forklaring :)

http://thatguywiththeglasses.com/bt/aj/ ... eory-a-dlc


jeg hopper også på denne, med det bliver slutningen jo ligefrem tæt på det geniale.

ville være fedt med noget opklarings dlc :D helst gratis tak
Billede
ALIE
Niveau 7
 
Indlæg: 5030


Re: ME3 slutningen *SPOILERS*

Indlægaf DJan.dk » 23. mar 2012 10:32

ALIE skrev:
ice_hiboy skrev:Endu engang en god forklaring :)

http://thatguywiththeglasses.com/bt/aj/ ... eory-a-dlc


jeg hopper også på denne, med det bliver slutningen jo ligefrem tæt på det geniale.

ville være fedt med noget opklarings dlc :D helst gratis tak


Synes som sagt tidligere at afslutningen var okay. Dette gør den endnu bedre for der er mange gode pointer og detaljer som jeg ikke selv fik med. Det giver meget mening, synes jeg. Der kan nu bygges videre med en masse cool DLC, men håber ikke at de ændrer den slutning der er nu, for det ville være lidt tamt.
DJan.dk
Niveau 6
 
Indlæg: 1632


Re: ME3 slutningen *SPOILERS*

Indlægaf ice_hiboy » 23. mar 2012 10:39

ALIE skrev:
ice_hiboy skrev:Endu engang en god forklaring :)

http://thatguywiththeglasses.com/bt/aj/ ... eory-a-dlc


jeg hopper også på denne, med det bliver slutningen jo ligefrem tæt på det geniale.

ville være fedt med noget opklarings dlc :D helst gratis tak


Hvis det viser sig ikke at være den officelle, så er det i hvertfald det jeg beslutter mig for at er den rigtige slutning :)
Billede
ice_hiboy
Niveau 4
 
Indlæg: 595


Re: ME3 slutningen *SPOILERS*

Indlægaf ALIE » 23. mar 2012 10:54

ice_hiboy skrev:
ALIE skrev:
ice_hiboy skrev:Endu engang en god forklaring :)

http://thatguywiththeglasses.com/bt/aj/ ... eory-a-dlc


jeg hopper også på denne, med det bliver slutningen jo ligefrem tæt på det geniale.

ville være fedt med noget opklarings dlc :D helst gratis tak


Hvis det viser sig ikke at være den officelle, så er det i hvertfald det jeg beslutter mig for at er den rigtige slutning :)


vis det ikke var den officelle :D
forfatter nr 1.. skal vi bare at stjæle denne?
forfatter nr 2.. ja ok Hvad de ikke ved ... har de ondt af :twisted:
Billede
ALIE
Niveau 7
 
Indlæg: 5030


Re: ME3 slutningen *SPOILERS*

Indlægaf maagaard90 » 23. mar 2012 11:07

100% Xbox 360: Battlefield 1943, Brothers, Chime, Dead Space, Dead Space Ignition, Dead Space 2, Deadlight, Fez, Minecraft, Plants vs. Zombies, The Walking Dead Season 1 & 2, WinterBottom.
Fotoblog: Billedstrøm
maagaard90
Niveau 7
 
Indlæg: 2724
By: Aalborg


Re: ME3 slutningen *SPOILERS*

Indlægaf ice_hiboy » 23. mar 2012 11:18

maagaard90 skrev:Håber I er glade nu: http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2012/03/22/163349.htm


Fedt at det er så stort et DR skriver om det. Det burde komme i nyhederne på tv :P
Billede
ice_hiboy
Niveau 4
 
Indlæg: 595


Re: ME3 slutningen *SPOILERS*

Indlægaf Schack » 23. mar 2012 11:28

UncannySlayer skrev: Jeg har ikke læst nogle beviser på, at Jarrick og Eden Prime-Missionen er blevet fjernet, kun ren spekulation, og du skriver endda selv tilsyneladende. I øvrigt er hverken figuren eller missionen specielt central, selvom det da er meget interessant at møde en levende prothean. At lade spekulationer ødelægge ens oplevelser er i mine øjne ens egen fejl.


Som det fremgår af artiklen, som Djan.dk linker til, kan det diskuteres, om ’From Ashes’ og Javik blev udviklet parallelt med – eller som en central del af hovedhistorien. Under alle omstændigheder måtte jeg konstatere, at jeg meget langt ind i spillet havde en tynd besætning at vælge imellem, når jeg tog hul på nye missioner.

UncannySlayer skrev:Jeg blev også lidt frustreret over det blotte antal af koder (og ikke mindst downloadtiden), men der står altså en klar besked om, hvilken kode der er til hvad, så der synes jeg også, at det delvist er din egen skyld. Jeg vil give dig 100 procent ret i at robothunden var det mest overflødige og ligegyldige DLC, jeg endnu har oplevet. Den eneste forskel den gjorde var en gang imellem at gå lidt i vejen. ØV.

300-400 kr. ekstra??? Jeg ved ikke, hvor du har købt spillet, men jeg gav kun 200 kr. ekstra, og har ikke set det dyrere. Hvis man gerne vil have de ekstra fysiske ting der følger med og DLC, så synes jeg egentlig prisen er fair nok. Standardudgaven er et fint alternativ, hvis man ikke har brug for den slags.


Jeg forsøgte at indløse ’From Ashes’-koden to gange, inden jeg begyndte at spille. I begge tilfælde fik jeg meddelelsen, at koden var ugyldig. Da jeg forsøgte igen nogle dage senere, virkede den fint, men da var det for sent i forhold til den igangværende gennemspilning. Det er ikke umuligt, at jeg tastede forkert i første omgang. Min pointe er bare, som du også er inde på, at kodeshowet efter min smag har taget overhånd.

Jeg købte spillet i Gamestop for 800 kr., hvilket er 300-400 kr. mere, end jeg normalt betaler for en standardudgave ved lancering. Jeg er imidlertid indstillet på, at jeg ikke gør en superhandel, når jeg køber specialudgaver, men betaler alligevel gerne uforholdsmæssigt meget for indpakning og en art book, når det drejer sig om spil, jeg forventer vil stå på reolen i årevis: Den sovende robothund og hættetrøjen mindede mig bare lidt for grundigt om, at EA tog fuglen på mig :wink:

Mit indlæg skal bestemt ikke læses som et forsøg på en objektiv anmeldelse, men blot som en opsummering af de overraskende mange frustrationer, der for mig var forbundet med spillet.

Jeg er ikke tilhænger af konspirationsteorier, selvom de er underholdende. Derfor forventer jeg, at den uforløste slutning nærmere skyldes travlhed og manglende resurser end en snedig marketingplan, der går ud på at lokke flere penge fra fans af spiluniverset.

Når man ser på produkterne fra BioWare gennem de seneste år, hersker der næppe tvivl om, at EA har gennemført en strategiændring, der skærer ned på udviklingstiden og sætter produktionstempoet i vejret med henblik på at øge indtjeningen. Desværre har det sat sine tydelige spor i forhold til de RPG-elementer, der tidligere var centrale i spil fra BioWare.

Som skrevet må jeg dog acceptere, at selskabet i dag satser på et nyt markedssegment, som jeg ikke er en del af. Derfor tørrer jeg øjnene og glæder mig til ’Witcher 2’ udkommer til XBOX om godt tre uger :)
Schack
Niveau 0
 
Indlæg: 4


Re: ME3 slutningen *SPOILERS*

Indlægaf ice_hiboy » 23. mar 2012 12:46

Som skrevet må jeg dog acceptere, at selskabet i dag satser på et nyt markedssegment, som jeg ikke er en del af. Derfor tørrer jeg øjnene og glæder mig til ’Witcher 2’ udkommer til XBOX om godt tre uger :)


Det er også et super fedt spil. Har nydt pc udgaven. Glæd dig
Billede
ice_hiboy
Niveau 4
 
Indlæg: 595


Re: ME3 slutningen *SPOILERS*

Indlægaf Core » 25. mar 2012 15:43

Er der nogen der har et bud på, hvorfor min "Long Service Medal"-achievement ikke popper op?

Min character har rod helt tilbage i ME1, og har været importeret igennem ME2 & 3. Jeg er rimeligt sikker på at det ikke er min egen import, jeg har fucket up i, da jeg har flere begivenheder i spillet, der refererer til tidligere valg/hændelser fra ME 1 & 2.

Jeg har set rulletekster, og bedstefaren har fortalt sine historier. Nu er jeg tilbage ved Free-raoming-segmentet, men ingen achievement. Glitcher den? Kan det i så fald fixes? Eller er der en "skjult" slutning, jeg overser (som i RDR)?

Samtidig undres jeg også over, at jeg ikke kan få Shepard til at overleve. Jeg smadrede Collectors-basen i ME2, har 5300+ i det her Militær-effektivitets-halløj, og skød TIM før han nåede at henrette Anderson (Renegade-action). Men selvom jeg vælger at destruere Reapers'ne, vælter Big Ben stadig. Alt det nævnte er ifølge andre sites kravene for at få hyrden ud i live.

Jeg har stadig mulighed for Damage control på begge ovenstående problemstillinger, da jeg stadig har mit "Restart Mission - The Citadel: The Return"-auto-save.
Spiller for tiden:
AC4: Black Flag (PS4), COD: Ghosts (PS4), Resident Evil 6 (X360).
Core
Niveau 5
 
Indlæg: 1019


Re: ME3 slutningen *SPOILERS*

Indlægaf SmashingBull » 25. mar 2012 16:04

Core skrev:Er der nogen der har et bud på, hvorfor min "Long Service Medal"-achievement ikke popper op?

Min character har rod helt tilbage i ME1, og har været importeret igennem ME2 & 3. Jeg er rimeligt sikker på at det ikke er min egen import, jeg har fucket up i, da jeg har flere begivenheder i spillet, der refererer til tidligere valg/hændelser fra ME 1 & 2.

Jeg har set rulletekster, og bedstefaren har fortalt sine historier. Nu er jeg tilbage ved Free-raoming-segmentet, men ingen achievement. Glitcher den? Kan det i så fald fixes? Eller er der en "skjult" slutning, jeg overser (som i RDR)?

Samtidig undres jeg også over, at jeg ikke kan få Shepard til at overleve. Jeg smadrede Collectors-basen i ME2, har 5300+ i det her Militær-effektivitets-halløj, og skød TIM før han nåede at henrette Anderson (Renegade-action). Men selvom jeg vælger at destruere Reapers'ne, vælter Big Ben stadig. Alt det nævnte er ifølge andre sites kravene for at få hyrden ud i live.

Jeg har stadig mulighed for Damage control på begge ovenstående problemstillinger, da jeg stadig har mit "Restart Mission - The Citadel: The Return"-auto-save.


at big ben vælter er grundet din galaxy readiness og war assets men at du ikke har fået long service medal, kan jeg ikke svare på, jeg kan ikke lige finde en løsning på ME Wiki :D
Billede
SmashingBull
Niveau 4
 
Indlæg: 570


Re: ME3 slutningen *SPOILERS*

Indlægaf Core » 25. mar 2012 16:10

Readiness var 100% og min Effective Militay Strength på over 5300. Det burde ifølge den info jeg selv har fundet, være nok til at få Shepard (og Big Ben) til at overleve.
Spiller for tiden:
AC4: Black Flag (PS4), COD: Ghosts (PS4), Resident Evil 6 (X360).
Core
Niveau 5
 
Indlæg: 1019


ForegåendeNæste

Tilbage til Mass Effect

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster