Xboxlife forum

frikadellens svanesang - mass effect 2- krise

Her diskuteres alt om Mass Effect.

frikadellens svanesang - mass effect 2- krise

Indlægaf poulx » 26. aug 2010 09:05

kære me2 gamer,

vil du være så sød at skrive mig igennem min me2 krise?

spillet kunne have været så fuldstændigt fantastiskt, en uforglemmelig rejse igennem dedet virtuelle rum. men jeg sidder med en hollywood: et aggressivt, voldsomt sexuelt ladet spil, der burde have foregået i en bunker vunder tredie verdenskrig.

det er så tæerkrummende pinligt, ordet ER lige netop pinligt, hvad spillet får ud af at foregå i rummet; hvad den setting bliver brugt til: intet. overhovedet.

bevares, så er der lidt forskellige racer, men ...

nu står jeg så her som en anden kødbolle, og beders om din hjælp, for:

what's my motivation? what's my motivation?

findes der overhovedet en aha-oplevelse et sted i det kosmos?

med ønsket om en dejlig dag til enhver

poul - I didn't sign up for this shit.
poulx
 


Indlægaf spif2001 » 26. aug 2010 09:18

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg er med på, hvad du mangler i Mass Effect.

Ja, der er i spillene ikke kampe rumskibe imellem ( udover cutscenes), men Mass Effect er jo heller ikke den slags spil. Det er en RPG/Shooter - selvom RPG elementerne kan være svære at få øje på.

Jeg synes oplevelsen af at være andre steder end på jorden, med de forskellige planeter, rumstationer og rumskibe, som man render rundt på, er fuldt ud tilfredsstillende.

Jeg har også læst de 3 bøger, der indtil nu er udkommet i Mass Effect universet, og de gør også, at man bliver suget mere med ind i spillene.
spif2001
Niveau 9
 
Indlæg: 12954
By: Horsens


Indlægaf Mogwai » 26. aug 2010 09:32

Jeg synes at 1'eren gjorde det meget godt med Mako'en, hvori man virkelig følte at man udforskede rummet og planeterne. Dog var det lidt monotont, men alligevel, tanken var god synes jeg. Det nye explorationsystem i ME2 er lidt for "Fable 2 agtigt", da man bare prøver at booste sine mineral-reserver, rettere sagt: meter-boosting.
"Good news. I figured out what to do with all the money I save recycling your one roomful of air. When you die, I'm going to laminate your skeleton and pose you in the lobby. That way future generations can learn from you how not to have your unfortunate bone structure." -GLaDOS
Mogwai
Niveau 6
 
Indlæg: 1995
By: Secret Cow Level


Indlægaf Blodbad » 26. aug 2010 10:56

Mogwai skrev:Jeg synes at 1'eren gjorde det meget godt med Mako'en, hvori man virkelig følte at man udforskede rummet og planeterne. Dog var det lidt monotont, men alligevel, tanken var god synes jeg. Det nye explorationsystem i ME2 er lidt for "Fable 2 agtigt", da man bare prøver at booste sine mineral-reserver, rettere sagt: meter-boosting.

Hvad har det med Fable 2 at gøre?

Anyway, jeg er enig med OP i at ME2 er en hollywood film pakket ind i en ikke ret god shooter. Om man så kan lide historien er en smagssag (jeg er ikke så vild med den i 2'eren. Den var ganske ok i 1'eren)

Resource mining er nok et af de kedeligste spil elementer ever. Det er mig en gåde hvordan sådan en ide er kommet hele vejen fra tegnebrættet ud til butikshylderne uden at nogen har skrottet det.

Mako exploration i 1'eren var ikke meget bedre (ideen var noget bedre men udførelsen var forfærdelig). Der er i det mindste lidt mening med det i ME2 når man kan lande på en planet. Sidequests i ME1 var simpelthen en hån mod spilleren.
Blodbad
Niveau 5
 
Indlæg: 1053
By: Thorsager


Indlægaf Ink129 » 26. aug 2010 12:06

Hvis ikke du synes om spillet lige nu, så kommer du nok ikke til det. Tror ikke, vi kan hjælpe med din motivation på det punkt.

Jeg kan kun skrive, at jeg slet ikke deler dit synspunkt. ME2 er fantastisk, synes jeg; især når det spilles i forlængelse med 1'eren. Et af grundene er netop dets setting, som er med til at udgøre spillets storslåethed. Jeg synes, at det er en episk oplevelse med en fantastisk historie, dialog og gameplay.
Jeg synes virkeligt, at kampsystemet er rigtig godt skruet sammen, men det var først på min Insanity playthrough, at jeg virkelig værdsatte, hvor fede kampene egentlig var. Men måske dette også havde noget at gøre med, at jeg havde spillet 1'eren igennem lige op til dette playthrough og på denne måde virkelig kunne mærke forbedringerne i kamp i forhold til det første spil.

Dog har Bioware skåret en del væk fra det første spil, som jeg gerne ville have set i det andet også. Men i sidste ende synes jeg alligevel, at 2'eren overgår 1'eren. Mass Effect franchisen er min yndlingsfranchise, kan du nok fornemme. For mig er spillet fyldt med aha-oplevelser og "fuck-dette-er-så-fedt"-øjeblikke, men har du ikke oplevet sådan nogle endnu, så tror jeg bare ikke, at spillet falder i din smag :wink:

Og Spif: takker for info'en omkring de 3 Mass Effect bøger. Vidste ikke, at den 3. allerede var udgivet, så den skal lige hentes hjem. De to første var virkelig gode :D
Whenever you are feeling blue, jaded and down on your luck, just remember: even the Pope poops!
Ink129
Niveau 6
 
Indlæg: 1306


Indlægaf CaioN » 26. aug 2010 12:58

Ink129 skrev:Hvis ikke du synes om spillet lige nu, så kommer du nok ikke til det. Tror ikke, vi kan hjælpe med din motivation på det punkt.

Jeg kan kun skrive, at jeg slet ikke deler dit synspunkt. ME2 er fantastisk, synes jeg; især når det spilles i forlængelse med 1'eren. Et af grundene er netop dets setting, som er med til at udgøre spillets storslåethed. Jeg synes, at det er en episk oplevelse med en fantastisk historie, dialog og gameplay.
Jeg synes virkeligt, at kampsystemet er rigtig godt skruet sammen, men det var først på min Insanity playthrough, at jeg virkelig værdsatte, hvor fede kampene egentlig var. Men måske dette også havde noget at gøre med, at jeg havde spillet 1'eren igennem lige op til dette playthrough og på denne måde virkelig kunne mærke forbedringerne i kamp i forhold til det første spil.

Dog har Bioware skåret en del væk fra det første spil, som jeg gerne ville have set i det andet også. Men i sidste ende synes jeg alligevel, at 2'eren overgår 1'eren. Mass Effect franchisen er min yndlingsfranchise, kan du nok fornemme. For mig er spillet fyldt med aha-oplevelser og "fuck-dette-er-så-fedt"-øjeblikke, men har du ikke oplevet sådan nogle endnu, så tror jeg bare ikke, at spillet falder i din smag :wink:

Og Spif: takker for info'en omkring de 3 Mass Effect bøger. Vidste ikke, at den 3. allerede var udgivet, så den skal lige hentes hjem. De to første var virkelig gode :D


What he said...
Billede
FINISH THE FIGHT
CaioN
Niveau 7
 
Indlæg: 2119


Indlægaf poulx » 26. aug 2010 13:17

tak for inputs'ne.

jeg savner mere hitchiker's guide to the galaxy tilgang til universet, og langt mindre john wayne.

og jeg forstår glimrende at spillet kan opleves som den ene aha-oplevelse efter den anden. for det gør bestemt nogle nye og spændende ting, teknisk. men historiedelen, eller måske rettere udviklernes vinkling på historen er så, SÅ skuffende.

og det er vel fordi den tekniske reflektion bioware/ea har gjort over udviklingen af spillet, er så fascinerende dyb, at jeg desto mere er skuffet over gameplayet. det er primitivt i forhold til.

jeg har ikke læst bøgerne, men jeg tror simpelthen ikke at budskabet kan være, igennem tre så komplekse værker, at vi mennesker bare skal have bly nok at fodre fjendtlighederne med, SÅ kommer vi i harmoni og pagt med universet.

helte ... helte fra jorden ... jamen, jeg gider ikke.
poulx
 


Indlægaf poulx » 26. aug 2010 13:24

jeg har forresten netop spillet etteren færdig, og holdt meget af det - sidemissionerne fandt jeg meget interessante, etiske dilemmaer og den slags.

og sådan set var jeg lidt lettet over at to'eren sprang helt ud som shooter ... men så blev det bare ligegyldigt.
poulx
 


Indlægaf Mekuri » 16. sep 2010 13:27

Nu er det lidt tid siden den her diskussion kørte ka' jeg se, men så lige på din live profil at du faktisk har spillet ME2 for blot 2 dage siden.
Udfra hvad du skriver giver du mig udtryk om at du synes spillet var desideret forkasteligt?
Vil dog sige at har du ikke fået unlocked insanity sværhedsgraden, så skulle du prøve det, hvis det er selve combat delen du er skuffet over, for der kommer den del af spillet virkelig til sin ret. Udover det, synes jeg det er meget mærkeligt at du ikke ka' li' historien i 2'eren, eller ihvertfald udlægningen af den, men godt kan i 1'eren, da jeg jo netop personligt føler at det er som at læse 2. del af en god bog, som fortsætter mindst lige så godt.

Der er én ting ved spillet jeg synes der var ret skuffende, men da jeg ikke ved hvor vidt du er med spillet vil jeg undlade at nævne det for ikke at smide en potentiel spoiler :)
Mekuri
Niveau 1
 
Indlæg: 79


Indlægaf poulx » 16. sep 2010 14:12

forkasteligt? nej, og det har aldrig ment. det ville være stupidt at mene det, synes jeg.

og ja, jeg erklærer mig skyldig som tiltalt. jeg har netop spillet me2, og jeg agter også at gøre det færdigt. men det skyldes at jeg blev meget opmuntret af at komme til illium. det var fedt, og gav mig noget af det savnede: nemlig oplevelsen af citadellet i me. der er lidt mere at se på. lidt større variation.

ellers synes jeg stadig at ideen som mennesket som enmandshær i universet er til grin. og jeg synes også at shepard er decideret usympatisk her i to'eren. shepards ( en kvinde i mit tilfælde) stemmeskuespil er monotont, og gennemført aggressivt.

jeg har skrevet andetssteds på forum om min oplevelse af mass effect: mass effect, tanker om, hedder indlægget.

til gengæld finder jeg missionerne der fører til holdmedlemmernes loyalitet er virkelig gode. det er nogle gode historier der bliver udrullet der.

og endelig kan spillet en hel masse meget spændende ting. det er en interessant udgave af en shooter, med gode valgmuligheder.

men altså også et temmelig naivt spil. war ... what is it good for?

jeg spiller det på hardcore, og siden jeg ikke er specielt god til shooters, får jeg rigelig med kam til mit hår.



venlig hilsen

px
poulx
 


Indlægaf Burnie.dk » 16. sep 2010 14:17

Ink129 skrev:Hvis ikke du synes om spillet lige nu, så kommer du nok ikke til det. Tror ikke, vi kan hjælpe med din motivation på det punkt.

Jeg kan kun skrive, at jeg slet ikke deler dit synspunkt. ME2 er fantastisk, synes jeg; især når det spilles i forlængelse med 1'eren. Et af grundene er netop dets setting, som er med til at udgøre spillets storslåethed. Jeg synes, at det er en episk oplevelse med en fantastisk historie, dialog og gameplay.
Jeg synes virkeligt, at kampsystemet er rigtig godt skruet sammen, men det var først på min Insanity playthrough, at jeg virkelig værdsatte, hvor fede kampene egentlig var. Men måske dette også havde noget at gøre med, at jeg havde spillet 1'eren igennem lige op til dette playthrough og på denne måde virkelig kunne mærke forbedringerne i kamp i forhold til det første spil.

Dog har Bioware skåret en del væk fra det første spil, som jeg gerne ville have set i det andet også. Men i sidste ende synes jeg alligevel, at 2'eren overgår 1'eren. Mass Effect franchisen er min yndlingsfranchise, kan du nok fornemme. For mig er spillet fyldt med aha-oplevelser og "fuck-dette-er-så-fedt"-øjeblikke, men har du ikke oplevet sådan nogle endnu, så tror jeg bare ikke, at spillet falder i din smag :wink:

Og Spif: takker for info'en omkring de 3 Mass Effect bøger. Vidste ikke, at den 3. allerede var udgivet, så den skal lige hentes hjem. De to første var virkelig gode :D


Jeg kunne ikke være mere enig.
Spillet åbnede sig for alvor for mig, da jeg spillede det igennem på insanity sværhedsgraden.

Et andet fedt aspekt ved spillet, er de mange karakterer og deres personligheder.
Jeg kan næsten ikke finde kritikpunkter vedrørende spillet :)
Burnie.dk
Niveau 5
 
Indlæg: 1151
By: Aarhus C


Indlægaf Mekuri » 16. sep 2010 14:54

poulx skrev:forkasteligt? nej, og det har aldrig ment. det ville være stupidt at mene det, synes jeg.

og ja, jeg erklærer mig skyldig som tiltalt. jeg har netop spillet me2, og jeg agter også at gøre det færdigt. men det skyldes at jeg blev meget opmuntret af at komme til illium. det var fedt, og gav mig noget af det savnede: nemlig oplevelsen af citadellet i me. der er lidt mere at se på. lidt større variation.

ellers synes jeg stadig at ideen som mennesket som enmandshær i universet er til grin. og jeg synes også at shepard er decideret usympatisk her i to'eren. shepards ( en kvinde i mit tilfælde) stemmeskuespil er monotont, og gennemført aggressivt.

jeg har skrevet andetssteds på forum om min oplevelse af mass effect: mass effect, tanker om, hedder indlægget.

til gengæld finder jeg missionerne der fører til holdmedlemmernes loyalitet er virkelig gode. det er nogle gode historier der bliver udrullet der.

og endelig kan spillet en hel masse meget spændende ting. det er en interessant udgave af en shooter, med gode valgmuligheder.

men altså også et temmelig naivt spil. war ... what is it good for?

jeg spiller det på hardcore, og siden jeg ikke er specielt god til shooters, får jeg rigelig med kam til mit hår.



venlig hilsen

px


Som udgangspunkt ka' jeg godt se dit problem med at man er en "one man army", men omvendt er det jo lige netop den del der fænger. Mange spil/film er jo overdreven på den eller anden måde, nogen mere end andre, men i i mange tilfælde er historien jo netop om den ene mand/kvinde der bare kan det hele. Et eller andet sted er det jo også det der bidrager til underholdningsværdien.
Hvis mange film og spil, især dem med action i, var mere realistiske ville de jo være færdig efter den første kamp scene, og så vil vi som forbruger jo føle os snydt som bare fanden.

Det jeg derimod fokuserer på når jeg ska' spille et spil eller se en film, er ikke nødvendigvis om hvor realistisk den er, men mere hvor troværdig den er. Tricket er vel at få spilleren til at føle at alt hvad der sker er rimeligt i dette her tilfælde.
Tag f.eks. et spil som The Force Unleashed, der har de jo virkelig skruet op, og gjort spillet overdreven, men trods det føler man jo stadig hele vejen igennem at det er helt i orden at vi er den her "one man army", da hele det her fiktive unuivers jo netop har lagt op til at det er sådan tingene hænger sammen.
Det samme synes jeg jo at man gør i Mass Effect. Især hvis man har spillet hele spillet igennem fra 1'eren af, så får man jo virkelig fornemmelsen af at man er "elite" - Og at man så i 2'eren lige er blevet opgraderet af Cerberus, er jo endnu et skub for at forfatteren kan tillade sig at udfordre realismens grænser yderligere.

For kort at nævne en film hvor man måske overskrider den "realisme" grænse, kan jeg hurtigt sige Mission Impossible 2, men vi alle har jo sikkert vores egen grænse for hvornår et givent universes realisme grænse brydes.

Mht. en kvindelig Shephard, må jeg desværre give dig ret. Jeg har igennem både ME og ME2, spillet min male som Paragon, og min female som Renegade, og "hendes" stemmespil er langt fra så fængende som "hans".
Måske også derfor jeg synes hun egner sig bedre som renegade, der der jo ofte er en smule mere "kølighed" i det.

Det blev da til lidt af en smørre.. :P
Mekuri
Niveau 1
 
Indlæg: 79



Tilbage til Mass Effect

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster