Jeg arbejder somregel på samme setup... Fx. har jeg fra et default setup justeret ind efter mine behov til Watkin Glens. Når vi nu drager til nurnburgring har jeg lagt setup'et fra Watkin Glens over på mit Nurnburgring.. Så kører jeg en masse omgange inden jeg begynder at justere, hvis den er helt galt justere jeg rimelig hurtigt. Men som udgangspunkt kører jeg minimum 15-20 laps før jeg justerer... Jeg vil meget gerne at jeg ligger indenfor +/- 0.2s pr. omgang før jeg begynder at justere... Og så griber jeg fat i de sving jeg synes jeg bøvler mest med, eller hvor der er mest ubalance i bilen... Det forsøger jeg så at korrigere for i forhold til hvordan jeg ønsker bilen skal reagere, og det kan så bevirke bilen bliver mere besværlig i andre sving... Så det er virkelig med at justere forsigtigt ind...
Hvordan jeg forsøger at forbedre mit setup i rækkefølge:
1. Optimal bremsetemperatur (brake ducts), kølevandstemperatur ca. 97-100°C (radiator) - De er hurtige at indstille
2. Optimale bremser (brake pressure + balance) Forsøger at undgå at låse hjul eller miste balancen ved nedbremsning.. Jeg track braker meget (drejer mens jeg er i nedbremsninger, og det stiller større krav til balancen end ved at bremse lige)
3. Gearing - Maksimere i forhold til topfart, forsøger at få bilen til netop ikke at ramme begrænseren i tungeste gear på længste langside på banen.
4. Maksimere det mekaniske vejgreb med fokus på ikke at gå på kompromis med responsen fra bilen
Dæktryk, dæktryk, camber, sway bars, suspension, dampers
5. Har jeg ikke løst balancen i bilen endnu i forhold til overstyringer under nedbremsninger/accelerationer begynder jeg at arbejde med differentiale og brake mapping....
6. Downforce
Normalt tager det ca. en times tid at komme igennem ovenstående, og når man justere i rækkefølge kan man nemt skulle tilbage og korrigere lidt fordi bilen bliver anderledes som man kommer igennem tingene.
Jeg selv har aldrig fattet noget af at sætte en bil op før for 2-4 måneder siden... Jeg er stadig ikke god til det, men måden jeg kom igang med det var i første omgang kun at kigge på tire & brakes..
Læse lidt om det og se hvor meget jeg kunne optimere igennem kun disse indstillinger.
Næste gang jeg skulle sætte en bil op læste jeg lidt om suspensions, så lidt videoer om suspensions på youtube og kiggede kun på suspensions + tire & brakes...
På den måde meget forsigt øge mængden af variabler man har mulighed for at indstille på..
Og det kan være en god idé at prøve at være lidt aggresiv med indstillingerne.. Så man fornemmer forskellen markant... Fx for at se hvad betyder det hvis front suspensions bliver meget blødere... Bilen bliver formentlig meget ringere at køre.. Men betyder det at den laver mere under/overstyring eller forsvinder bilens respons...
Nå nok om det... Det er nemmere at snakke om i en evt. træning
tror teddy er bedste mand at spørge vedr. setup, virker til han har fuldstændig styr på hvordan det hænger sammen i virkeligheden.. og det er nogen gange det man bliver nødt til at forstå for at optimere