Xboxlife forum

Opgaver

Forum for spiludvikling af Rustica Ludum.

Redaktør: XNA Crew

Opgaver

Indlægaf pstudio » 4. okt 2012 00:35

Dette er tråden, hvor man kan se hvilke opgaver der skal løses, og hvem der arbejder på dem. Opgaverne er opdelt efter domæne. SKRIV VENLIGST IKKE I DENNE TRÅD (jeg prøvede at låse den, men det fungerede ikke). Hvis man vil diskutere opgaven, må man enten skrive i en af de relevante tråde eller kontakte mig via pm, Skype eller mail.

De første opgaver omhandler stort set indledende arbejde. Dvs. teste vores content creation og import process. Jeg håber/forventer en åben arbejdsprocess, hvor man viser sit arbejde på forummet/wikien. Så må vi se, hvad status er næste fredag.

Opgaver

Story Writer
  • Spillet har som udgangspunkt 5 baner/verdener. Lav en kort beskrivelse af hver verden på nogle få linjer. Beskrivelsen skal kort dække det visuelle tema for den bane og den generelle stemning musikken skal danne. Thomas.Madsen
  • Der skal aftales et format for lyrik sammen med musikerne og programmøren. Thomas.Madsen
  • Gør nogle tanker om den første bane. Hvilke slags fjender (2 slags) kan vi møde? Hvad historie skal der være med? Andet? Thomas.Madsen

Audio
  • Lav nogle indledende tests med at komponere musik i lag. Vi skal finde ud af, om det er realistisk at opdele musikken i lag? Og i så fald hvilke slags lag kan vi få? loulourgas og HALOman
  • Have diskuteret en struktur for musik i lag med programmøren. Hvis vi har musik i flere lag, hvordan kan vi så slå lag til og fra, så at det stadigvæk lyder fint musikalsk? Og hvordan tilføjer vi lyrik? loulourgas, HALOman, pstudio
  • Gør nogle initielle tanker om lydeffekter. Der skal bruges effekter til løb, hop, skud, hit osv. Meget af dette afhænger også at det visuelle tema, så det handler bare om at finde ud af, hvor man kan få effekter fra, eller hvordan man selv vil lave dem. HALOman

Grafik
  • Lav en simpel model af menneskelignende karakter (2 ben + 2 arme + hoved og overkrop). Lav et simpelt rig. Animer en simpel walk cyclus. NB. Modellen bør ikke overskride 8.000 tris. Lowlandet
  • Send modellen i et Unity-kompatibel format (Cinema burde virke) til programmøren (pstudio), så at han kan teste om modellen fungerer fint i Unity. Lowlandet

Programmør
  • Undersøg Unitys Audio system med henblik på at afspille musik i flere lag. pstudio
  • Lav det grundlæggende design for et dialog system. pstudio
  • Færdiggør implementering af Platform Controller. Indled implementering af våben. pstudio
  • Smid noget op på SVN og gør det tilgængelig for andre medlemmer. pstudio
  • Hvad man nu ellers kan finde på. pstudio
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Opgaver

Indlægaf Lowlandet » 9. okt 2012 23:23

Billede
Lowlandet
Niveau 7
 
Indlæg: 4582
By: Downtown, Nykøbing Falster


Re: Opgaver

Indlægaf Thomas.Madsen » 16. okt 2012 16:55

Kort beskrivelse af de fem baner. Det visuelle er til fortolkning af grafikerne. De forskellige områder er udvalgt med henblik på, at have sammenhæng mellem områder og historien.

Bane 1 foregår i et skovområde. Jeg forestiller mig det, som udgangspunkt, som et farverigt område. Vi har træer, planter, etc. etc. Skoven er her, hvor "de gode" har bosat sig. Den skal være farverig, men samtidig "lukket af". Det musikalske tema, forestiller jeg, har en "nysgerrighed, men samtidig lidt usikker tone", netop for at understrege, at vi her har første bane, og at protagonisten, og derved spilleren, er på uvant grund. Fjender består her i et vildsvinligende dyr og et flyvende dyr eller lign. Da vi har snakket om, at det skulle være robotter, er det åben for nogenlunde fortolkning.

Bane 2 foregår i et eng/mark-område. Det visuelle er ukontrolleret. Skal understrege, at der ikke har været nogle til at holde markerne ved lige. I baggrunden kan man ane den gamle by. Musikken begynder at blive mere dyster (eller spændingsagtig), dog ikke decideret uhyggelig. Den skal understrege, at vi begynder vores eventyr for alvor. Nye fjender: præriehundene) og slanger.

Bane 3 bevæger os nærmere byen. I forgrunden har vi bevoksede huse eller lign. I baggrunden faldne bygninger. Vi befinder sig ikke i en storby, men mere en slags forstad. Her er ser ubeboet ud. Visuelt skal de understreges, at mennesker ikke har boet her længe, f.eks. ved at have husene bevokset med planter. Musikken bibeholder sin, mere om ikke dystre, så thriller-agtige musik. Skal understrege at protagonisten begynder at føle sig skræmt tone. Nye fjender: de første mennesker. Her kan der evt. være to sværhedsgrader. Derudover evt. hunde, som menneskene har trænet (Altså stærkere end præriehundene).

Bane 4: vi er dybt inde bag fjendens linier, inde midt i byen. Her er grønt, men forladt. De fleste bygninger er smadret. Jeg har Enslaved som primær inspirationskilde til denne bane. Samme musikalske virkemidler som før. Nye fjender: Big-ass-gigantiske rotter

Bane 5: foregår på det gamle plejehjem. Denne bane skal stå i skarp kontrast til de to forrige baner. Her er intet smadret og alle farver etc. er kontrollerede. Det visuelle skal understrege, at dette er stedet, hvor de gamle har styr på, hvordan man holder ting ved lige.
Musikken skal ligeledes understrege dette. Så det må gerne være kontrolleret musik. Evt. lidt gammeldags. Dog stadig med en let spændstig tone. Nye fjender: gamle mennesker.

Bane 6: er en evt. boss-bane. Her gennembruges samme visuelle tema, som bane 5.
Thomas.Madsen
Niveau 7
 
Indlæg: 2242


Re: Opgaver

Indlægaf Lowlandet » 30. okt 2012 00:40

PStudio:

https://www.dropbox.com/s/lkgapmshsjg2gr5/Walking.zip

Her er linket, og der er 3 filer:

Den originale C4D fil
Filen konverteret til FBX 6.1 (Som skulle fungere i Unity 3D)
En 3 sekunders film hvor animationen vises.
Billede
Lowlandet
Niveau 7
 
Indlæg: 4582
By: Downtown, Nykøbing Falster


Re: Opgaver

Indlægaf pstudio » 30. okt 2012 06:25

Ok, vi må nok droppe at importere Cinema-filer, da det kræver, at jeg har Cinema installeret.

Ved FBX er der ingen problemer med, at importere selve modellen. Det går dog galt, når jeg også importerer animationen.

Billede

Som du kan se på billedet. så går du noget galt med skinningen ved det venstre ben, når jeg slår animation til. Selve animationen ser også noget spøjst ud.
Har du et link til den tutorial du fulgte, da du skulle exportere til FBX? Vi må se om vi kan regne ud, hvad der er gået galt.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Opgaver

Indlægaf Lowlandet » 30. okt 2012 12:00

Det er faktisk meningen at den skal se lidt spøjs ud. :-D Har ikke haft tid til at finpudse den. :-)

Jeg har lige "lånt" en af de færdig modeller fra Cinema 4D, og exporteret den til FBX format. Den burde kører smooth, og uden problemer. :)

https://www.dropbox.com/s/8iw979re1i4ex ... alking.fbx
Billede
Lowlandet
Niveau 7
 
Indlæg: 4582
By: Downtown, Nykøbing Falster


Re: Opgaver

Indlægaf pstudio » 30. okt 2012 18:59

Jeg vil godt garantere, at det ikke er meningen, at animationerne skal se ud som de gør. Jeg har lige prøvet den nye model, og det er samme problem. Noget går galt under skinningen og animeringen. Følgende screenshot viser modellerne når de bliver animeret i Unity:

Billede

Jeg har også prøvet at importere FBX modellen i 3DS og der opstår de samme problemer. Der er altså noget der går galt under eksportering til FBX. Jeg har googlet lidt og det ser ud til at andre har haft lignende problemer, men jeg kan ikke rigtig finde løsningen bortset fra at købe et plugin der er bedre til at eksportere FBX end Cinemas buggy eksporter.

Har du Unity installeret på din computer? Kan du prøve at importere en Cinema-fil ind i et Unity-projekt og se om det fungerer? Unity bruger Cinemas FBX eksporter til at konvertere filen til FBX. Hvis det virker, er det sandsynligt, at du ikke bruger de rigtige indstillinger når du eksporterer.

Btw. når du animerer dine modeller, bør du ikke ændre positionen af din model. Dvs. at modellen skal ikke bevæge sig fremad i sin gå-cyklus men bare "gå" på det samme sted.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Opgaver

Indlægaf Lowlandet » 30. okt 2012 19:08

Billede

Hvad mener du at disse parametere skal sættes til? ;)

De filer du fik, er exporteret i den ældste version af FBX
Billede
Lowlandet
Niveau 7
 
Indlæg: 4582
By: Downtown, Nykøbing Falster


Re: Opgaver

Indlægaf pstudio » 31. okt 2012 07:34

Ja, der er ikke så mange options som der er i 3DS FBX Exporter :)
Nu kan jeg ikke se hvilke muligheder du har under animation, men kan du prøve, at eksportere modellen i alle tre FBX versioner? Dvs. 6.1, 7.1 og 7.2.

Jeg har læst, at Cinemas FBX Exporter har nogle bugs, men det skullle vist være blevet bedret i den nyeste version. Anyway, har du prøvet at importere en FBX i Cinema? Ser det rigtigt ud, når du afspiller animationen? Som skrevet tidligere, så virker FBX filen hverken i Unity eller 3DS.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Opgaver

Indlægaf Lowlandet » 31. okt 2012 10:39

Under drop down menuen er der bare flueben som kan sættes eller fjernes. :-)

https://www.dropbox.com/s/svbdv6f6o98j366/Model.zip


Her er en walkcycle hvor model går op samme sted, og i alle 3 FBX versioner. :)
Billede
Lowlandet
Niveau 7
 
Indlæg: 4582
By: Downtown, Nykøbing Falster


Re: Opgaver

Indlægaf pstudio » 1. nov 2012 12:53

Alle tre modeller opfører sig ens. Der ser ikke umiddelbart ud til at være noget galt med skinningen, men jeg er ikke sikker på om animationen er rigtig. Det eneste der sker er, at højre ben er fremskudt og bøjer sig lidt. Det er ikke hvad jeg vil kalde en walk cycle.

Kan du vise mig, hvordan det er meningen, at animationen skal se ud? Og kan du ikke uploade den første model gemt som FBX 7.2?

EDIT:
Jeg har tjekket inde på Unitys hjemmeside og fundet lidt information. Bruger du den seneste opdaterede version af Cinema? Ellers anbefales det, at du opdaterer.
Det andet og mere væsentlige punkt er, hvordan du animerer i Cinema. Cinema's eksporter er angiveligt så broken, at hvis du benytter joints til at animere, så vil det ikke virke. Der står at man skal bruge det gamle bones system, hvis man vil være sikker på, at animationerne skal virke.

Ok, informationen kan være lidt gammel, men jeg vil gerne vide hvilken version af Cinema du bruger, hvis jeg skal søge efter løsninger.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Opgaver

Indlægaf Lowlandet » 1. nov 2012 13:26

pstudio skrev:Alle tre modeller opfører sig ens. Der ser ikke umiddelbart ud til at være noget galt med skinningen, men jeg er ikke sikker på om animationen er rigtig. Det eneste der sker er, at højre ben er fremskudt og bøjer sig lidt. Det er ikke hvad jeg vil kalde en walk cycle.

Kan du vise mig, hvordan det er meningen, at animationen skal se ud? Og kan du ikke uploade den første model gemt som FBX 7.2?

EDIT:
Jeg har tjekket inde på Unitys hjemmeside og fundet lidt information. Bruger du den seneste opdaterede version af Cinema? Ellers anbefales det, at du opdaterer.
Det andet og mere væsentlige punkt er, hvordan du animere i Cinema. Cinema's eksporter er angiveligt så broken, at hvis du benytter joints til at animere, så vil det ikke virke. Der står at man skal bruge det gamle bones system, hvis man vil være sikker på, at animationerne skal virke.


Der findes ikke andre formater end FBX som Unity kan bruge? Hvad med OBJ?

Jeg har lige checket op på min version, og den er opdateret til den nyeste version.

Og det gamle bones system er ikke længere en del af Cinema 4D, der findes kun joints og den nye Character funktion.

Men du kan jo prøve at hente trial versionen af Cinema 4D, så burde du jo kunne åbne C4D filer i Unity. :)
Billede
Lowlandet
Niveau 7
 
Indlæg: 4582
By: Downtown, Nykøbing Falster


Re: Opgaver

Indlægaf pstudio » 1. nov 2012 15:59

OBJ fil-formatet indeholder ikke animationer.

Hvis bones systemet ikke er der længere, må man jo gå ud fra, at Maxon har fået rettet op på deres exporter. Der er i hvert fald masser af mennesker der bruger Cinema sammen med Unity. Jeg prøver at downloade en trial, og se om jeg kan finde ud af, hvad der er galt.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Opgaver

Indlægaf pstudio » 8. nov 2012 13:42

Fik først mulighed for at afprøve min trial i dag. Desværre viser det sig at være spildt tid, da alle exporters er slået fra :( Dvs. at hverken Unity eller jeg kan afprøve modeller i c4d, og jeg kan ikke finde ud af, hvordan man korrekt exportere til fbx så det kan bruges i Unity.

Jeg så at der også var en 3ds exporter. Kan du prøve at exportere en model til 3ds. Jeg har Max og kan prøve at se, om modellen ser rigtigt ud der.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Opgaver

Indlægaf Lowlandet » 8. nov 2012 13:45

Will do =)
Billede
Lowlandet
Niveau 7
 
Indlæg: 4582
By: Downtown, Nykøbing Falster


Næste

Tilbage til Spiludvikling - Rustica Ludum

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron