Xboxlife forum

Musik

Forum for spiludvikling af Rustica Ludum.

Redaktør: XNA Crew

Musik

Indlægaf pstudio » 27. jul 2012 20:18

Denne tråd er beregnet til al diskussion om spillets musik.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Musik

Indlægaf Loulourgas » 28. jul 2012 16:06

Hey Crew ! Har leget lidt over de sidste 2 uger .... Bare en masse ide´er !!!!

http://soundcloud.com/rustica-ludum-soundtrack

Mangler stadig at uploade omkring 10 små ideér

Glæder mig til at komme igang , når vi har funden den stil / tidsalder spillet skal forgå i :)
Loulourgas
Niveau 4
 
Indlæg: 416


Re: Musik

Indlægaf Loulourgas » 28. jul 2012 22:22

MR eg HALOman og jeg er begge gået igang med at uppe lidt ideér på vores soundcloud :) tag et lyt og giv lidt feedback !
Loulourgas
Niveau 4
 
Indlæg: 416


Re: Musik

Indlægaf pstudio » 28. jul 2012 23:00

Det lyder godt drenge. Jeg sidder og skriver med en telefon nu, så jeg kan ikke give jer noget specifikt feedback, men jeg er psyked over at vi får et custom soundtrack til spillet.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Musik

Indlægaf pstudio » 6. okt 2012 17:13

Hej,
jeg vil gerne indlede en diskussion om at have musikken bestående af flere lag, som vi talte om under mødet. (Fik du læst det hele loulourgas?)
Først og fremmest skal vi have at vide, om det i det hele taget er realistisk, eller om det er for besværligt at komponere musik i lag, sådan at det stadigvæk lyder ok selvom kun ét lag spiller?
Hvis det er muligt at lave flere lag, hvilken form for effekt kan man så opnå, ved at smide flere og flere lag på? Et lille lydeksempel kunne være interessant :)
En anden ting der skal gøres klart er, hvilken effekt det vil have på musikken, hvis der benyttes flere lag? Hvordan skal f.eks. nye lag tilføjes til afspilningen? Hvis man bare begynder at afspille et ekstra lag, vil det formentlig lyde forstyrrende, så man kan f.eks. starte afspilning af nye lag på taktslaget (dette vil formentlig kræve, at musikken holder den samme takt og tempo), eller angive tidspunkter hvor ekstra lag kan tilføjes. Og hvordan passer lyrik-laget ind, som angiveligt vil komme til at skulle loopes?
Der skal også findes en grund til at musikken kan ændres og blive mere fyldig. F.eks. er det blevet nævnt, at musikken kan sætte stemningen for det nuværende sted i banen, og eventuelt beskrive intensiteten ved fjendtlige angreb, men alternativer er velkomne. Musikerne bør også have en følelse af, hvad der kan opnås med musikken, og hvad det giver mening at musikken beskriver.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Musik

Indlægaf MR eg HALOman » 9. okt 2012 21:46

Tror bestemt ikke det er umuligt at lave musik i lag..
-Jeg tror den bedste løsning er at have 2 - 3 tracks kørende samtidig..

f.eks.
Track 1 - består af en melodi.
Track 2 - består af samme melodi + en ekstra.

Idéen er vel at vi starter med track 2 på "mute" også gradvist skrues der op for track 2 og ned for track 1 som spilleren nærmer sig sit mål..

På den måde vil grund melodien blive perfekt bevaret og en ny pop'r frem..

Det lyder for mig umuligt at sætte en ny melodi ind på et taktslag..
Det ville være alt for besværligt at kode sammen til sidst..

Men på den anden måde kan track 1 og 2 fade perfekt ind og ud af hinanden alt efter hvor i banen spilleren befinder sig..
Håber det gav mening..

F.eks.

Track 1 \ (fader ud)
Track 2 / (fader ind)

Begge har samme grund-melodi, men track 2 har en ekstra.
MR eg HALOman
Niveau 5
 
Indlæg: 1131


Re: Musik

Indlægaf MR eg HALOman » 10. okt 2012 13:28

så fik jeg brugt lidt tid på nogle lydeffekter..

http://soundcloud.com/rustica-ludum-soundtrack
MR eg HALOman
Niveau 5
 
Indlæg: 1131


Re: Musik

Indlægaf pstudio » 10. okt 2012 20:08

MR eg HALOman skrev:Tror bestemt ikke det er umuligt at lave musik i lag..
-Jeg tror den bedste løsning er at have 2 - 3 tracks kørende samtidig..

f.eks.
Track 1 - består af en melodi.
Track 2 - består af samme melodi + en ekstra.

Idéen er vel at vi starter med track 2 på "mute" også gradvist skrues der op for track 2 og ned for track 1 som spilleren nærmer sig sit mål..

På den måde vil grund melodien blive perfekt bevaret og en ny pop'r frem..


Det vil formentlig ikke være nødvendigt, at afspille alle tracks på en gang og så mute dem. Hvis alle tracks har samme længde burde man bare kunne starte et track og "spole" frem til det sted grund-tracket er nået til. Der kan dog muligvis være nogle implikationer med komprimeret musik-formater.
Jeg tænker om det ikke kan lyde mærkeligt, hvis et ekstra track bare fader ind og ud gennem stykket?

MR eg HALOman skrev:Det lyder for mig umuligt at sætte en ny melodi ind på et taktslag..
Det ville være alt for besværligt at kode sammen til sidst..
[/quote]
Det vil kræve at sangen holder den samme takt og tempo hele vejen igennem (for at gøre det lettest), men så burde det være muligt at beregne hvornår det næste taktslag vil være.

Jeg tænker på, om musikken er nød til at være loop-baseret? Vi kan ikke bare have et track med lyrik og bare fade det ind og ud. I hvert fald ikke, hvis det skal trigges til at give hints på tidspunkter, som vi ikke kender under komponering af musik og levels. Altså lyrikken skal jo bares kunne sættes i gang på et tilfældigt tidspunkt, og så skal den gerne passe med musikken. Hvordan kan dette bedst klares?

Og har du nogle tanker på, hvilken slags effekt man kan opnå ved at tilføje flere lag til musikken? Hvad kan det bedst bruges til i spillet?
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Musik

Indlægaf Loulourgas » 11. okt 2012 11:28

hey =) jeps fik læst det hele igennen !
det med lag er ikke ikke noget problem !
kan jo bare lave et nummer og så lave forskellige lydspor , 1 med trommer 2 perc 3 pads osv ...så det hele passer sammen ..
Loulourgas
Niveau 4
 
Indlæg: 416


Re: Musik

Indlægaf MR eg HALOman » 11. okt 2012 11:28

Jeg troede idéen med musik i lag var at der langsomt skulle opbygges en stemning, når spilleren nærmede sig sit mål..
Det ville ikke lyde mærkeligt, hvis et svagt drum-kit begyndte i baggrunden og blev højere og højere alt efter hvor tæt på målet spilleren er..

Det var mere derfor jeg tænkte de forskellige tracks skulle fade ind eftersom spilleren nærmede sig sit mål.
På den måde ville spilleren få en mere detaljeret beskrivelse af distancen til sit sit mål..

Vi kan også starte en ny lyd på et taktslag, hvis det er at foretrække..
Det var bare et forslag.
...

Med hensyn til lyrik, så tror jeg det er bedst, hvis vi kunne lade den kører alene uden musik..
Så når der kommer et hint, så skrues der væsentligt ned for musikken og en "fortæller stemme" bryder frem?
MR eg HALOman
Niveau 5
 
Indlæg: 1131


Re: Musik

Indlægaf Loulourgas » 11. okt 2012 11:53

jo jo men de kan jo stadig bare fade ind ?

http://speedy.sh/vSf6B/Xboxlife.rar
Loulourgas
Niveau 4
 
Indlæg: 416


Re: Musik

Indlægaf MR eg HALOman » 11. okt 2012 13:23

Det er selvfølgelig ikke nødvendigt,
at have samme melodi på begge tracks..
- det er bare mig der er lidt langsom oppe i hovedet xD
MR eg HALOman
Niveau 5
 
Indlæg: 1131


Re: Musik

Indlægaf MR eg HALOman » 12. okt 2012 12:14

Jeg tænkte på om man skulle kunne unlocke nye melodier imens man spiller..

Man ser en "music-box" skyder den også kommer der en ny melodi på?
Just a thought! :D

Måske shuffler den til et andet track.
MR eg HALOman
Niveau 5
 
Indlæg: 1131


Re: Musik

Indlægaf pstudio » 13. okt 2012 02:19

Sorry for ikke at have skrevet tilbage, men der var lige noget fødselsdag der skulle overstå's.

For at starte bagfra, så er det da en interessant idé med "music-box". Jeg tænker dog på, om den måske skal unlocke ekstra musiklag i stedet for? Man kunne eventuel have en score multiplier eller måske extra liv eller være hurtigere og stærkere eller ... når man har ekstra lag kørende.

Jeg troede idéen med musik i lag var at der langsomt skulle opbygges en stemning, når spilleren nærmede sig sit mål..

Det er en mulighed, men som jeg ser det, så er det op til diskussion, hvad og hvordan denne effekt/mekanik bedst kan bruges i spillet?

Med hensyn til lyrik, så tror jeg det er bedst, hvis vi kunne lade den kører alene uden musik..
Så når der kommer et hint, så skrues der væsentligt ned for musikken og en "fortæller stemme" bryder frem?

Det er en mulighed, men jeg forestillede mig at lyrikken blev inkorpereret i musikken, så at hints osv. blev præsenteret på en mere subtil måde. Jeg er ikke den store komponist, men hvis man f.eks. delte musikken op i stykker af 8 takter, der så gentog den samme melodistruktur med variation, så kunne man optage lyrik til 8 takter som så kan spilles over vilkårlige 8 takter. Dette er selvfølgelig en teknisk krævende løsning, og vil måske også være for begrænsende for kreativiteten når I laver jeres musik?

Ellers tror jeg, at det vil være bedst, hvis hints "bare" bliver læst op i enneutral facon, som så kan spilles vilkårligt over et track.

Angående om musik fades ind og ud eller om det starter på taktslaget, så kan musikken selvfølgelig også fades ind på taktslaget. Det er dog op til Jer hvad I foretrækker. Jeg har det fint nok med bare at fade ind og ud da det er teknisk lettere. Jeg skal dog advare imod, at det er skrevet ud fra den dovne programmørs synspunkt, som gerne springer over hvor gærdet er lavest ;)

Det sidste i denne omgang er omkring selve lagene. Jeg lyttede til dine tracks loulourgas, og selvom det lød fint, kan jeg ikke undgå at tænke, at man som spiller formentlig vil blive træt af kun at høre f.eks. et drum-track. Jeg anser det for at være en musikalsk udfordring, at skrive musik i lag, hvor selv det ene grundlag er interessant at lytte til, mens ekstra lag bare gøre det hele endnu bedre. Der er jo ingen der siger, at et lag = et instrument, så jeg tænkte (og dette vil formentlig variere for hvert musikstykke) at et grundlag f.eks. kunne bestå af trommer og lange toner fra et eller andet instrument (f.eks. fløjte der skaber en afslappet stemning). Jeg tror, at det ene instrument vil være nok til at skabe nok bevægelse i musikken, så at et grundlag ikke bliver kedeligt at høre på i længden. Hvad er jeres tanker fra et musikalsk synspunkt?

Og så lige en sidste ting. Hvor mange lag regner I med, at I kan lave til hvert stykke? For at gøre det nemmest rent teknisk, vil jeg sige, at hvert stykke skal have lige mange lag.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Musik

Indlægaf MR eg HALOman » 16. okt 2012 15:53

Jeg tror egentlig bare vi skal prøve os lidt frem..

Jeg forestiller mig der er omkring 4 "music-box's"
-og som du skriver unlocker de et musiklag og måske en super-power, (eller et liv, hvis de alle er blevet skudt i slutningen af banen)

Jeg vil meget gerne se jeres visuelle arbejde, så jeg har noget at arbejde ud fra..
Lige nu har "Mr. lou lou" himself og jeg lavet en masse random theme music..
Jeg mindes ikke vi har fået fastlagt, om spillet har et dystert eller farverigt udseende..


http://soundcloud.com/rustica-ludum-soundtrack
Er det den her type musik der skal til?
- eller skal vi gå en helt anden retning?

"Rustica Ludum 5 eg" er humoristisk militær agtigt..
"Rustica Ludum 4 eg" er space wonder stilen..

Hvad skal bruges?
- og er "Fx" den type lyde i havde forestillet jer til spillet?
MR eg HALOman
Niveau 5
 
Indlæg: 1131


Næste

Tilbage til Spiludvikling - Rustica Ludum

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst