Xboxlife forum

KISS XL: Skal vi igang igen?

Forum til snak om XNA udvikling for KISS XL medlemmer.

Redaktør: XNA Crew

KISS XL: Skal vi igang igen?

Indlægaf deldy » 14. jun 2007 22:39

Hej allesammen,

Jeg har lige set at der er begyndt at røre på sig herinde igen.

Hvis vi kan samle et lille hold, så synes jeg da helt sikkert at vi skal have stablet noget på benene.

Jeg har dog flg. anbefalinger til hvad vi kunne finde ud af:

2D: 3D er svært, og selvom det måske er der der er mange der har kræfter, så kan der faktisk godt være en masse 3D i et 2D spil!

PC: XBOX bygger på et andet framework nemlig compact framework, så det er en del sværere at bygge til den, og få det til at fungere ordentligt. Det koster også kassen at have deres abonoment for at teste spillene. Jeg siger ikke at vores spil skal virke til XBOX, men jeg synes vi skal lave en PC version først, og så porte den til XBOX - da 2 versioner på samme tid bare er hårdt, og konvertionen behøver ikke at være så omfattene, da XNA ligepræsis har denne fordel.

Nem ide: Hvis vi f.eks. vil have et 2D Shoot'em'up, så skal vi starte med noget minde, så hvis vi vil lave et top-view shoot'em'up, så kunne man måske starte med en simpel form for smash tv. Derefter kan man altid bygge på.

Små milesten: Med sådan et projekt her, så er det vigtigt at vi udgiver ofte, og lave små milesten - altså: Udgiv versioner ofte, og lad alle spille det. Ikke noget med en milesten der heder: Byg en bane editor, da det er alt for voldsomt, men nærmere: Lav en måde vi kan ligge en tile på en spilleflade.
Altså små skridt = Stort resultat.

Gameplay før grafik: Denne er VIGTIG. Grafik er ikke vigtigt det er gameplay: Grafikken kan altid laves om til noget bedre, men uden gameplay er grafik nada - og det er noget nemmere at gøre grafikken bedre, en at lave gameplayet helt om. Lav simple versioner af grafikken uden alt for mange detailjer, men bare noget som programmørene kan bruge, og for at man kan se om det dur. Lad være med at tænk på lyssætning i spillet, eller om et skyd fra en pistol ser godt ud - det ordner vi senere. Så lad grafikken være lav priotet. Gameplay først grafik efter.

Agile udvikling: Ikke alt for meget planlægning mere kode - ikke noget med at lave noget som vi ikke har brug for nu, men som måske kommer senere. Altså kun lave det som vi absolut har behov for - lige nu!

Ellers så håber jeg er folk er med på det igen. Dem der er med: reply på trådsen, måske endda med en lille spil ide.

Håber at høre fra jer!
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Gamemakerman » 15. jun 2007 22:06

Jeg er frisk på det, jeg har lært en masse om 2D grafik og meget mere om 3D grafik siden sidst, dog så håber jeg der kan blive lidt mere sammenhold og ledelse i forhold til sidste gang.
Tidligere Skribent | Xboxlife.dk
Gamemakerman
Niveau 8
 
Indlæg: 8790


Indlægaf zexmorf » 16. jun 2007 09:02

Jeg er da også klar til at komme med en hjælpende hånd. Jeg er mest til den grafiske del, så det er der jeg kan hjælpe.
Sidst jeg har kodet noget var da Java lige var kommet frem så den del vil jeg holde mig fra. :)
Lad os komme igang med at lave en sjovt lille spil.
zexmorf
Niveau 1
 
Indlæg: 68


Indlægaf deldy » 16. jun 2007 10:07

Hej begge to :)

Jeg vil give gamemaker ret, vi skal have styr på planlægningen. Vi skal have et projektudviklings værktøj - måske codeplex, men så går vi open source - ellers så skal en sætte det op. Codeplex kan vi få sat op på cirka en dag, det er bare at poste en request. Det med open source: Det betyder jo bare at hvis vi ser en mulighed i vores spil, så må vi rykke det ud af codeplex - vi er jo ikke bundet til at alt bliver open source - og her i starten er det nok den bedst måde, også for at få opmærksomhed osv.

Vi skal have klare deadlines, kun små nogle - men det hjælper utroligt meget. Og ikke noget med at stræbe efter perfection, efter min mening var det det, der gik galt sidst.

Hvad siger du til at være projektleder gamemakerman? Jeg skal ivertfald ikke være det - jeg har aldrig været bygget til det tror jeg.

zexmorf: Hvis du gerne vil programmere, så må du gerne være med C# er stortset lig med java.
Men grafik har vi jo altid brug for :)
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf deldy » 16. jun 2007 13:58

Har I nogen ide til spillet?

Genre, ellerl lign.

Skal det være:

Flyspil (fra siden eller toppen),
Beat'em'up,
Platform,
Top-Shooter,
...?

Nogen gode ideer? Vi starter jo nok ikke med det spil, men så ved vi hvor vi skal arbejde hen af.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Scurvy Lobster » 16. jun 2007 17:37

Jeg vil gerne være med igen! Jeg har lige været projektleder på en 14 mands DADIU spilproduktion, så jeg vil gerne stå for det projektledelsesmæssige, hvis det skal være.

Jeg synes godt vi kan lave det til PC først, men helt sikkert med Xbox 360 for øje.

Jeg drømmer om et spil, hvor man skal arbejde sammen med en eller flere spillere om at nå et mål. Der er alt for få spil, man kan spille sammen med andre.

Måske vi skal udskrive en designkonkurrence her på Xboxlife.dk, og høre alle brugere om hvad de synes skal laves? Hvis en af dem har en genial idé ville det jo være fedt. F.eks. kunne det lyde:

XboxLife Game Design Challenge!
Team KISS XL har brug for din hjælp til design af deres næste XNA spil. Har du verdens bedste idé til et lille cooperativt multiplayerspil, som du gerne så udviklet til et rigtigt spil, så har du chancen her.

Du skal gøre følgende:
Beskriv dit bud på gameplayet i et co-op multiplayerspil (maks to A4 sider - brug gerne side to til skitser og koncepttegninger). Husk at der søges efter det "simple men geniale".

Krav: Det skal kunne spilles lokalt på én Xbox 360 og være i 2D.

Præmie: Du vil få dit gamertag vist som Lead Game Designer i spillets Credits!

Hent en design-template her. Den sendes udfyldt til xxx@xxx.com. Ved at indsende dit bud overdrager du brugsretten til Team KISS XL. Der er ingen garanti for at vinderbudet vil blive designet præcist som beskrevet. Team KISS XL forbeholder sig retten til at foretage nødvendige rettelser.
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf deldy » 16. jun 2007 18:35

Hej Scurvy,

Altså du er jo helt klart den mest kvalifiseret til at være team leader, så det byder jeg da dig velkommen som. Det skal selvfølgelig være iorden med de andre, men det tvivler jeg ikke på det er.

Det med design konkurencen er en god ide.
Selve spil ideen kan også være god, vi skal bare ikke tænkte multiplayer som i 2 spil enheder, som som 2 på den samme skærm, eller spit screen, men det kan vi nok godt finde ud af.
Jeg synes dog også at der skal være rimelig begrænset tid til denne spil ide, da vi ellers kommer til at vente evigheder på den.

Jeg synes dog også det skal være muligt for os hold medlemmer at komme med vores forslag også. Men en konkurrence er en god ting.

Jeg har brugt tiden her, på at komme igang med enginenen FlatRedBall, som er en spil engine, der lige er udkommet til XNA ud over Managed DirectX.
FlatRedBall giver os en masse, mens vi stadig har mulighed for at porte til XBOX360.
Ham der udvikler den er rigtig åben for ideer - han svare altid tilbage i løbet af en dag på forummet (mest på omkring en time), og han er meget åben for ideer, og laver gerne tilføjelser hvis vi mangler dem. Jeg har endda hans MSN hvis det brænder på.
Fordelen er at han har lavet utroligt meget optimering så vi ikke behøver at gøre det. Udover det er der en masse med collition og en masse som gør det meget nemmere. Det bygger på XNA, og vi har fuldt ud adgang til at bruge XNA ud over, hvis der er noget som hans engine ikke kan.

Ang. Open Source, skal vi så være det, eller skal vi være Closed Soure? Hvis Open Source, skal jeg så oprette et CodePlex projekt til os også?


p.s.
Hvis vi skal lave den konkurrence, så post det også lige på din blog Scurvy, der er vist rimelig mange der læser den ;)
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf deldy » 16. jun 2007 18:51

Ok. Jeg har oprettet et projekt på CodePlex, hvis vi ikke vil være Open Source, så sletter jeg det bare igen.

Vi skal have tilføjet folk til projektet.

I skal gå ind på codeplex.com og oprette en profil, og give mig jeres brugernavn, så tilføjer jeg jer.

I kan så se vores projekt side, som også er vores Wiki, og vi kan begynde at fylde den ud med noget, hvis vi har lyst. Vigtigst af alt er at der er Task Styring, og Source Control.

Projektet har fået linket:
http://www.codeplex.com/kissxl

Men endtil vi offentliggøre den, så kan kun medlemmer af projektet se den - så endnu en grund til at oprette dig på codeplex :) Gratis og nemt.

Scury og Gamemakerman er tilføjet, men resten må lige give mig deres codeplex brugernavn. Dog hvis bakkers melder sig, så har jeg alderede hans brugernavn :)

Lige nu er Scury og jeg Project Coordinators, og Gamemakerman er Developer. Jeg kan ikke gøre mig selv til developer, da man ikke kan skifte ens egen rolle. Generelt synes jeg det er godt at mindst 2 ejer projektet, så hvis den ene går off-line så er der den anden. Jeg overgiver gerne pladsen til en anden, hvis i ønsker det, men det er bare Scury der skal gøre det :)
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Scurvy Lobster » 17. jun 2007 01:09

Det kan være vi kan få lagt konkurrencen på forsiden som en nyhed. Jeg skal lige se på det, når jeg står op, og er lidt mere frisk i låget end jeg er nu :)

I øvrigt skal der tilføjes, at "Team KISS XL forbeholder sig også retten til ikke at bruge nogle af de indsendte bud". Det kan jo trods alt være der ikke kommer noget som vi kan bruge.
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf deldy » 17. jun 2007 07:26

Ja det er nok en god ide.

Forøvrigt så synes jeg alle skal prøve at følge min lille source control guide, og bare få lagt et eller andet op på source control. Bare for test of løjer.

Der er heldigvis kommet et meget let værktøj siden sidst, og så fylder det 200kb istedet for 200mb. :)

Du kan læse min lille super guide her: http://www.xboxlife.dk/forum/viewtopic.php?t=23776
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Scurvy Lobster » 17. jun 2007 13:25

Så skulle vores konkurrence gerne være på vej på forsiden! :D

deldy: Jeg skal lige have prøvet din guide af!

Her er lige links til de nyeste versioner af vores nødvendige programmer:
DirectX SDK juni 2007: http://www.microsoft.com/downloads/deta ... layLang=en (afinstaller gamle SDK'er først)

XNA 1.0 refresh: http://www.microsoft.com/downloads/deta ... laylang=en (erstatter den gamle 1.0 setup fil)
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf deldy » 17. jun 2007 19:45

Der skulle være kommet en ny pakke system, som hjælper med installationen, der sørger for alt er der.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Sanxion » 17. jun 2007 22:48

Hejsa folkens

Jeg kan se interessen er blusset op og jeg har meldt mig til...men:

Hvor meget tid vil folk lægge i det? Personligt arb jeg røven ud af bukserne til hverdag så det ville jo kun være et hobby projekt fra min side (i alle fald indtil de store pengemænd bare MÅTTE ha fat i os ;) )

Jeg synes det kunne være sjovt at læse lidt om de forskellige, der tilmelder sig...lidt om deres baggrund, hvilke sprog de arb med etc...så er der et sted vi kan udveksle selvbiografier? :)

Forsat god søndag til alle (de 10 min, der er tilbage af den...derefter forsat god mandag ;) )
Sanxion
Niveau 4
 
Indlæg: 779


Indlægaf Scurvy Lobster » 17. jun 2007 23:06

Hej! Det er mest noget vi gør for sjov og at lære at lave spil. Det kræver selvfølgelig at du har noget tid, hvilket mest er om aftenen og i weekender. Bare at der kan være et nogenlunde stabilt flow.

Det kan tænkes, at vi kan lave en arbejdsdeling med opgaver, så dem der har mest travlt får nogle ret små opgaver tildelt, og derved lettere kommer gennem dem.

Btw. så står jeg denne gang for det projektledelsesmæssige i det omfang det er nødvendigt. Jeg læser på Multimedier på 8. semester på AAU og har erfaring fra en lille håndfuld mindre spilproduktioner på hobbyplan og som projektleder på en DADIU produktion her i maj måned.

Nu er det endda blevet mandag kan jeg se :)
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf deldy » 18. jun 2007 07:50

Hej Sanxion,

Jeg er udvikler i C#, har snart været det i mange år. Jeg går på datamatiker uddanelsen i odense, mens jeg arbejder i min fritid for et selvskab der heder Code101. Jeg er også Co-Admin for et større dansk community site for udviklere i Microsoft teknologier.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Næste

Tilbage til KISS XL - Generel snak

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron