Xboxlife forum

KISSXL: Projekt 2: Projektlog

Forum til snak om XNA udvikling for KISS XL medlemmer.

Redaktør: XNA Crew

KISSXL: Projekt 2: Projektlog

Indlægaf deldy » 29. nov 2006 01:12

29. November 2006
----------------------

I dag har jeg startet med at udvikle til projekt 2, grunden til dette er at projekt 1 stadig mangler bedre grafik, og vi venter stadig på at få dette til at virke som vi vil. Så det gør at min hænder er lidt frie, og kan begynde at tænkte på projekt 2.

Jeg har ikke lavet noget projekt 2 specifikt idag, men jeg har gjordt en del grund ting mulige, som vil hjælpe os voldsomt i udviklingen, tingende er lign:

Scener - Vi har et konsept der heder scener, som repræsentere steder i spillet, hvor spillet ser helt anderledes ud end andre steder, og har ingen forbinnelse med andre scener. (HovedMenu, Spil, Highscore, osv)

Har lavet et Sprite objekt, som er vores grund objekt til ting der skal tegnes. En sprite kan lige nu, have en position, scales, vi kan også bestemme hvad for et sted vi læser fra teksturen (Bruges til animationer), vi understøtter ikke lige p.t rotation, men det plugger jeg ind meget snart

Har lavet (Og har været min største opgave) en FPS counter, og andre tids og statestik værktøjer, som min fps, max fps, avg. fps, og antal sprites der renderes. Dette stats kan sættes til og fra via F4 og du kan resette counterne ved at trykke F5.

Har taget det grundlæggende keyboard system fra TicTacToe, og sat det ind i sin egen klasse, samt implementeret det i Projekt 2.

Det lyder nok ikke af meget, men det har taget sin tid, og jeg er rigtig glad for resultatet, og vi kan nu tegne til skærmen på en god måde, hvor vi har styr over tingene.

---------------------------

Jeg har tænkt lidt over hvordan projekt 2 nok vil ende sine dage, og alt efter feedback og lyst laver vi nye versioner:

i Version 1, vil vi IKKE understøtte:
* Baner - det bliver bare et stort rum, måske med stjerner, vi vil dog evt. have levels.
* Path fjender: Alle fjender vil bare flyve fra toppen og ned
* 4:3 Aspect ratio
* Kun et våben

På den måde kan vi have noget klar rimelig hurtigt, og i version 2 osv, vil meget af dette komme på, list efter lidt.

--------------------------

Igen denne post er også åben for kommentarer
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf deldy » 12. dec 2006 13:27

Jeg har nu færdig gjodt et grundlæggende path system til fjenderne, så de kan flyve rundt i et mønster eller lign.

Har også lavet collitiondetection på pixel plan, så det er mere præsis.

Og jeg har lavet explotioner, når ting rammer andre ting.

Som jeg har skrevet i XNA nyheden, så regner jeg med at ligge første demo op af projekt 2 idag, hvor jeg bare tager nogle af de kugler der, hvor de bare flyver rundt og du skyde dem. Der vil være mulighed for mus og gamepad, men spillet ER lavet til gamepad, så musen er ikke helt tunet til det endnu - da den mest er tænkt som et debug værktøj.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf deldy » 12. dec 2006 20:36

Jeg har lavet en del optimeringer for at sørge for at XBOX'en kan følge med. Har sat pixel collition fra, undtagen når spilleren selv er indvoldværet, da vi gerne vil have at vi kun bliver ramt - når vi bliver ramt. Har sat antallet af partikler ned, og dermed gjordt pixel collectionen hurtigere i samme åndedret. (Gjorde dette, da det gør Pixel collection hurtigere, og ikke fordi at vi har for mange particler)

Har også rettet små fejl, som f.eks. at partikler blev renderet 2 gange.

Det ser udsomom at det er XBOXens CPU der er den begrænsense faktor i dette spil, da GPU'en ikke har nogle problemmer. Det forklarer også hvorfor at PC'en klare sig bedre, da vi kun har adgang til en XBOX cpu i XNA lige pt.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf deldy » 19. dec 2006 22:50

Jeg har idag tilføjet et simpelt level system, så man kan styre hvad for nogle fjender der kommer på et bestemt tidspunkt.

Systemet er bare et simpelt tekst dokument, hvor du har 12 tal på hver linie, og hver linie repræsentere så noget tid i spillet.

Tallet 0 er ingen ingenting
Og fra 1-N er så nogle objekter som vi difinere i koden (Fjener, power ups etc)
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Fille » 29. dec 2006 16:28

Du har da adgang til alle tre cpu'er. Det har jeg i hvert fald læst mig frem til på http://exdream.no-ip.info/blog/CategoryView.aspx?category=XNA.[/url]
Fille
Niveau 4
 
Indlæg: 318


Indlægaf deldy » 29. dec 2006 16:39

Ok. Tak for information. Det vidste jeg faktisk ikke. Jeg ved bare at de sagde at XNA Racer kører på 1 CPU, og det er sikkert også tilfældes for vores projekter, men det er da noget som man kan se på.

Ivertfald tak for informationen. :D
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520



Tilbage til KISS XL - Generel snak

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron