Xboxlife forum

Toldregler

Her har du muligheden for at dele dine erfaringer om diverse spil shops!

Toldregler

Indlægaf Sarbaek » 10. nov 2008 10:57

Da det er et tilbagevendende fænomen angående bestilling af spil oa. fra udlandet har jeg valgt at lave en Told guide til bestilling over internettet.

Toldregler:
Købes varen indenfor EU vil du være garanteret ikke at skulle betale told (og dermed toldgebyr) af varen. Afhængigt af firmaet du bestiller fras eksport til Danmark, kan det være krævet at firmaet er momsregistreret i Danmark (eks. Amazon.co.uk) og du vil derfor automatisk betale dansk moms ved bestilling fra pågældende firma (det er derfor den pris der står på varen på amazons side ofter adskiller sig fra den pris der står i din indkøbskurv ved bestilling).

Købes varen derimod udenfor EU kan du risikere at skulle betale moms og told. Der er dog undtagelser (den såkaldte bagatelgrænse) som kan gøre varen enten told eller told og moms fri. Beløbsgrænserne er som følger (taget fra Postdanmarks hjemmeside):

Varens værdi:
Under 80 kr - Du skal hverken betale told, moms eller fortoldningsgebyr
80 - 1150 kr - Du skal betale moms og fortoldningsgebyr
Over 1150 kr - Du skal betale moms, told og fortoldningsgebyr

Fortoldningsgebyr er et gebyr der betales til Postdanmark som efter sigende udelukkende går til deres ekstra udgift ved toldbehandling. Hvis der istedet anvendes eksempelvis UPS eller DPD kan toldgebyret være anderledes (oftest lavere).

Toldsatsen for software på DVD er på nuværende tidspunkt 3,5% men der kan være forskel på om softwaren er et "Videospil, af den art der anvendes i forbindelse med en fjernsynsmodtager" (varekategori 9504.10.00.00). Den præcise toldsats kan slås op i Told og Skats tarif beregner hvis man er væbnet med store mængder tålmodighed (http://tarif.skat.dk kun Internet Explorer)

Lad os tage et relavant eksempel for forståelsens skyld. Lad os sige jeg har bestilt et spil fra gamehubs.com der sender varene fra et ikke eu-land. Jeg er så uheldig at blive snuppet i tolden og da mit spil har en værdi på 250 kr går det desværre ikke under bagatelgrænsen og jeg skal betale moms samt gebyr. Udregningen vil derfor se således ud:

Moms: 25% af varens værdi (250 kr) + porto (0 kr) = 64,69 kr
Fortoldningsgebyr: 150 kr
--------------------------------
Ialt: 214,69 kr

Så skulle jeg blive snuppet i tolden vil mit spil pludseligt koste 464,69 kr og som man kan se er det faktisk ikke tolden og momsen man skal være bange for, men derimod Postdanmarks voldsomt urimelige fortoldningsgebyr. En god tommelfingerregel er derfor at udregne det maksimale beløb du vil kunne komme til at betale for en vare og så sammenligne det med danske priser. Er der stadig en besparelse at hente kan det godt betale sige. Bliver du så ikke ramt af tolden er det jo blot endnu bedre :)


Jamen kan jeg ikke bare få det sendt som gave så jeg undgår told?

Både ja og nej. For at gå ind under kategorien "gave" skal både afsende og modtager være privatpersoner og der må desuden ikke have været penge indblandet. Men selv hvis dette er tilfældet vil man risikere at blive ramt af told og moms såfremt værdien af varen er 340 kr eller mere. Dog vil det i flere tilfælde (fx ved import af tøj) kunne betale sig da toldsatsen for gaver er fast på 3.5%. Fortoldningsgebyr vil også blive pålagt gaver over 340 kr.

Efter de nye regler (1/12 2008) er der ikke længere nogen højere grænse for ting sendt som gave.


Liste over spilbutikker hvor man kan risikere told:
--------------------------------------------------
Gamehubs.com
Play.com
Play-asia.com
Amazon.com
Sendit.com
hmv.com
thehut.com
muligvis cdwow.com + alle andre cdwow (.net, .biz, .ie, .dk, osv....).

Står en butik ikke på listen er det ikke ensbetydende med at du ikke kan risikere told, dette er blot en oversigt over butikker hvor du helt sikkert vil kunne risikere told.

Husk dog på at alt hvad jeg har skrevet her blot er vejledende da Told og Skats regler ændrer sig løbende og jeg er langt fra et omvandrende orakel udi reglerne for import og eksport. Gør mig endelig opmærksom på eventuelle fejl og jeg skal sørge for de bliver rettet.

Bemærk at du kan finde dette indlæg blot ved at gå ind på www.xboxlife.dk/told
Senest rettet af Sarbaek 7. dec 2008 10:46, rettet i alt 3 gange.
Sarbaek
Niveau 4
 
Indlæg: 624


Indlægaf beefjoe » 10. nov 2008 11:19

De sidste 5-6 gange jeg har bestilr fra gamehubs.com, har de gjort det sådan at det fremstår endten som en gift voucher, eller en M$ Spil til 10$... Så der har jeg sq aldrig betalt told fra
beefjoe
Niveau 4
 
Indlæg: 421


Indlægaf Sarbaek » 10. nov 2008 11:24

Postdanmark har 21 kontrollører ansat til netop at fange den slags snyd. Der vil dog ikke være nogen straf ved det, men de vil dog fastsætte en mere korrekt pris og fortolde udfra dette beløb
Sarbaek
Niveau 4
 
Indlæg: 624


Indlægaf Sarbaek » 10. nov 2008 11:31

Eibx skrev:Jeg personligt bestille kun spil fra Coolshop, så jeg skal ikke døje med det.


Det kan i mange tilfælde også bedre betale sig da du hurtigt riskere at stå med et ntsc spil med kinesisk tekst på til samme pris som et dansk spil koster hos coolshop eller andre forhandlere :)

Er man villig til at løbe en risiko, kan der dog være en gevinst. Det er alt sammen cost-benefit analyse. Personlig gider jeg ikke vente mellem 1 uge og 1 måned når jeg bestiller et spil så det er incitement nok til at jeg bestiller i DK.

Der lader dog til at være meget usikkerhed omkring netop told og den slags herinde, så dette kan måske være med til at forhindre folk i at stå med håret i postkassen fordi de ikke lige kendte reglerne.
Sarbaek
Niveau 4
 
Indlæg: 624


Indlægaf AS SM » 10. nov 2008 13:15

Er det bare mig, men kommer der ikke snart nye toldregler? Noget med at hvis man bestiller under 700 (eller noget) at man så ikke skal etale told? Det er noget jeg mener at jeg har læst herinde, men for flere måneder siden
Jeg er en bjørn med meget lille hjerne, og lange ord irriterer mig ! - Citat: Peter Plys
AS SM
Niveau 5
 
Indlæg: 806


Indlægaf kaizer » 10. nov 2008 13:18

Du kan godt tilføje disse butikker på listen over toldrisiko:

http://www.sendit.com/sendit/home.dept Sendit.com

http://hmv.com/hmvweb/home.do hmv.com

http://www.thehut.com/hut/home.dept thehut.com

Muligvis også http://www.cdwow.com/ cdwow.com + alle andre cdwow (.net, .biz, .ie, .dk, osv....).

Jeg er aldrig blevet pålagt told fra cdwow, men de sidste ordrer jeg har lagt hos dem er blevet leveret direkte fra Hong Kong og ikke fra et EU-land som har været vanen på de andre +50 ordrer jeg har lavet.
kaizer
Niveau 6
 
Indlæg: 1323


Indlægaf Sarbaek » 10. nov 2008 13:26

AS SM skrev:Er det bare mig, men kommer der ikke snart nye toldregler? Noget med at hvis man bestiller under 700 (eller noget) at man så ikke skal etale told? Det er noget jeg mener at jeg har læst herinde, men for flere måneder siden


Jeg er rimeligt sikker på at det der henvises til er beløbsgrænsen for varer du tager med hjem fra udlandet. Jeg skal prøve at undersøge det nærmere.
Sarbaek
Niveau 4
 
Indlæg: 624


Indlægaf Ahmed » 10. nov 2008 14:28

Fedt :D
Ahmed
Niveau 6
 
Indlæg: 1781


Indlægaf player_2 » 10. nov 2008 17:49

Tak for infoen.. Håber du ikke at mit FIFA bliver taget, da den er i katagorien "Over 165 kr" fra USA
player_2
Niveau 4
 
Indlæg: 461

Brugeravatar

Indlægaf Neonode » 10. nov 2008 17:56

Tror slet ikke du kan bruge dit FIFA i DK, det alle EA titler vist er regions låst!!
Senest rettet af Neonode 10. nov 2008 23:06, rettet i alt 1 gang.
Neonode
Moderator
 
Indlæg: 2376
By: Rødovre


Indlægaf Daimon » 10. nov 2008 22:06

da jeg bestilte min ds før den kom til danmark over lik-sang som ikke findes mere så skulle jeg betale ca 740 for at få den..
Daimon
Niveau 4
 
Indlæg: 560


Indlægaf player_2 » 10. nov 2008 23:49

Neonode skrev:Tror slet ikke du kan bruge dit FIFA i DK, det alle EA titler vist er regions låst!!


Det er PS3 udgaven ;-)
player_2
Niveau 4
 
Indlæg: 461

Brugeravatar

Indlægaf Neonode » 10. nov 2008 23:58

Nåår okay..Ja så giver det jo straks en helt anden mening ;)
Neonode
Moderator
 
Indlæg: 2376
By: Rødovre


Indlægaf Elvis » 13. nov 2008 20:49

Kan I ikke lave en liste hvor det er indenfor EU. Så man ikke skal betale told?
Elvis
Niveau 2
 
Indlæg: 122


Indlægaf Gajda » 13. nov 2008 21:17

beefjoe skrev:De sidste 5-6 gange jeg har bestilr fra gamehubs.com, har de gjort det sådan at det fremstår endten som en gift voucher, eller en M$ Spil til 10$... Så der har jeg sq aldrig betalt told fra


Samme her..
Gajda
Niveau 7
 
Indlæg: 4533


Næste

Tilbage til Shoperfaringer

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron