Xboxlife forum

Hjælp til køb af højtaler

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Hjælp til køb af højtaler

Indlægaf Zieglers » 17. aug 2014 23:13

Hejsa :)
Vi har i ca et halvt år været tilfredse med vores nye tv og den lyd der nu engang er deri, men nu vil vi gerne have opgraderet lidt. Vores budget rækker ikke så langt på denne front - omkring et par tusinde kr..
Vi tænker at anlægget skal bruges til tv/xbox men også til musik - det skal kunne spille metal ret godt, da det er der min interesse ligger.
Andre ting jeg bør skrive her? Håber I kan hjælpe mig lidt på vej :)
Zieglers
Niveau 4
 
Indlæg: 354


Re: Hjælp til køb af højtaler

Indlægaf VIC » 18. aug 2014 14:09

Hvis den primære brug er tv/Xbox, så vil en åbenlys løsning på det budget nok være en soundbar (lang højttaler placeret under tv'et). Jeg har ikke selv noget erfaring med det, så har ikke lige nogle anbefalinger, men mener at have læst nogle anmeldelser på nogle gode kasser der kun koster et par af de lange sedler.

Edit: Her er et sted at starte, for at få lidt inspiration: http://soundbartest.dk/
Desuden er det nok værd at kigge på, om de understøtter HDMI ARC (Audio Return Channel). Hvis dit TV understøtter det, så kan dit TV styre lyden i soundbaren, altså med din normale fjernbetjening.
When I was a child, I spoke as a child, I understood as a child, I thought as a child; but when I became a man, I put away childish things... Except my X360!!!
VIC
Niveau 3
 
Indlæg: 221
By: Horsens


Re: Hjælp til køb af højtaler

Indlægaf gaxed » 18. aug 2014 14:29

prøv at tjekke creative z906, har det selv og gav omkring 1600kr. for det. det spiller kanongodt mht musik og xbox.
gaxed
Niveau 2
 
Indlæg: 110


Re: Hjælp til køb af højtaler

Indlægaf Slimjay DK » 18. aug 2014 14:50

HDMI ARC er så noget andet .. Du tænker sikkert HDMI-CEC (Consumer Electronics Control) ;) Som gør det muligt at betjene flere ting med 1 remote. Det hedder noget forskelligt fra producent til producent.

For Sony hedder det BRAVIA Sync, LG hedder det Simplink, Panasonic Viera link osv. med det er same shit different name :)

HDMI ARC (som er indbygget feature i HDMI 1.4 standarden) er en enkelt HDMI port man har på TV'et, der gør det muligt at sende lyden fra TV'et til f.eks. en soundbar, receiver eller andet.

Jeg har f.eks. en Receiver hvor jeg har koblet mine konsoller på via HDMI. Fra receiveren går så et enkelt HDMI kabel til TV'ets HDMI-ARC indgang. Når jeg skifter konsol, så er det receiveren jeg skifter input på og ikke TV'et.

Sætter jeg en enhed til en af de andre ledige HDMI porte i TV'et eller bare ser normalt TV, så er det muligt at sende lyden retur af samme kabel til receiveren :)

Holdkæft det er svært at forklarer :lol:
PS5 / PS3 / PS2 / PSX / PSP / PS Vita / XBOX One X / X360 / XBOX / Wii / Wii U / GC / NDSi / 3DS / DC / Saturn / GP2x / Nvidia Shield TV
Slimjay DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9024
By: Frederikssund


Re: Hjælp til køb af højtaler

Indlægaf Zieglers » 18. aug 2014 15:01

Slimjay - dejligt med udfordringer, ik? ;)
vil det sige du har en indgang i tv'et som hedder hdmi-arc? Hvad koster sådan en receiver? Og så skal man vel have højtalere ved siden af?
Zieglers
Niveau 4
 
Indlæg: 354


Re: Hjælp til køb af højtaler

Indlægaf SvAmP » 18. aug 2014 15:03

Zieglers skrev:Slimjay - dejligt med udfordringer, ik? ;)
vil det sige du har en indgang i tv'et som hedder hdmi-arc? Hvad koster sådan en receiver? Og så skal man vel have højtalere ved siden af?

En god receiver koster over 2500. vil spare mere sammen hvis jeg var dig der findes ikke god lyd til et par tusind :)
Billede
SvAmP
Niveau 6
 
Indlæg: 1880


Re: Hjælp til køb af højtaler

Indlægaf SvAmP » 18. aug 2014 15:05

Ellers nøjes med et sæt fra Sony eller et andet mærke hvis man ikke går så meget op i det :)
Billede
SvAmP
Niveau 6
 
Indlæg: 1880


Re: Hjælp til køb af højtaler

Indlægaf VIC » 18. aug 2014 15:39

Slimjay: Jeg er helt med på, hvad HDMI-CEC er og kan godt se fidusen, når du har en receiver med HDMI passthrough.
Men det er jo ikke en reel løsning med det budget der er lagt op til.
Der ville det give mening med en soundbar, hvor han kører alle enheder gennem TV'et og så sender signalet til soundbaren vha. HDMI-ARC, hvis hans TV understøtter det?
Der vil nok være noget downmixing, når signalet kører igennem TV'et, men man kan jo ikke få det vilde på det budget og det vil under alle omstændigheder være betydeligt bedre en built-in TV-speakers.

Edit: Lige en kort beskrivelse af HDMI-ARC
http://hdguru.com/what-is-hdmi-arc-and- ... your-hdtv/
When I was a child, I spoke as a child, I understood as a child, I thought as a child; but when I became a man, I put away childish things... Except my X360!!!
VIC
Niveau 3
 
Indlæg: 221
By: Horsens


Re: Hjælp til køb af højtaler

Indlægaf Slimjay DK » 18. aug 2014 17:30

Ok, så er vi enige.. Jeg tolkede det som at du mente at HDMI ARC gjorde at du kunne bruge en remote til både soundbar og tv.. :)

@Zieglers Jeg har en Onkyo TX-SR608 THX Receiver som i sin tid kostede 2495,- i El-giganten, så har jeg nogle ældre KEF 5.1 speakers på svinet, mener de hedder PSW1000-2.
PS5 / PS3 / PS2 / PSX / PSP / PS Vita / XBOX One X / X360 / XBOX / Wii / Wii U / GC / NDSi / 3DS / DC / Saturn / GP2x / Nvidia Shield TV
Slimjay DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9024
By: Frederikssund


Re: Hjælp til køb af højtaler

Indlægaf Zieglers » 18. aug 2014 22:28

Tak for alle inputs! :) er blevet en del klogere på lydudstyr, kan godt være jeg skulle spare lidt mere op, så jeg også får noget der holder længe :)
Zieglers
Niveau 4
 
Indlæg: 354


Re: Hjælp til køb af højtaler

Indlægaf Callista » 18. aug 2014 22:42

jeg har det her: http://www.pricerunner.dk/pl/267-111854 ... ign-Priser

det er det bedste til prisen efter min mening,, Z906 som btw er Logitech og ikke Creative er en skrabet plastic udgave af de gamle Z5500 fra logitech.. Edifier'en kan også fåes i surround hvis man er til den slags,, Den hedder s760d, og er modsat hvad man skulle tro, modellen under s730d..
Billede
Callista
Niveau 4
 
Indlæg: 439
By: Horsens


Re: Hjælp til køb af højtaler

Indlægaf gaxed » 19. aug 2014 10:37

Callista skrev:jeg har det her: http://www.pricerunner.dk/pl/267-111854 ... ign-Priser

det er det bedste til prisen efter min mening,, Z906 som btw er Logitech og ikke Creative er en skrabet plastic udgave af de gamle Z5500 fra logitech.. Edifier'en kan også fåes i surround hvis man er til den slags,, Den hedder s760d, og er modsat hvad man skulle tro, modellen under s730d..

korrekt min fejl det er logitech, men det er jo en billig udgave han går efter så derfor mit forslag omkring den "skrabede udgave"...
gaxed
Niveau 2
 
Indlæg: 110



Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron