Xboxlife forum

DiRT Rally tråden!

Spil med fart på

Re: DiRT Rally tråden!

Indlægaf Benja190782 » 10. apr 2016 09:52

Pyha! Det blev sent igår - sad til kl. 03:00 for at teste FFB settings, sammen med en god kammerat, som har erfaring med drifting i virkeligheden. (Blandt andet på flyvestationen ved Sindal)
Så jeg var jo MEGET spændt på, at hører hans mening om DiRT Rally og specielt hans mening om spillets force feedback.

Det var næsten 5 år siden, han havde spillet et bilspil, (FM2 nævnte han) så jeg forventede ingenting af ham.
Han blev smidt i en BMW E30 M3, først på den tyske asfalt og derefter på grus i Finland. Hans første indtryk var at spillet var utrolig nemt, at leve sig ind i på grund af lyden, grafikken og fysikken i spillet.

Dog sagde han at min force feedback opsætning, ganske enkelt ikke var realistisk og det faktisk gjorde det endnu sværere, at fange en udskridning, selvom han dog gav mig ret i at force feedback'en også hjalp til med, at holde et drift igennem svinget.
Jeg havde min "Self Aligning Torque" på 33 da han først prøvede det, men vi endte helt nede på 20, som han mente klart var et sweetspot og den perfekte balance imellem, information fra rattet og tilpas realistisk modstand.

Det var helt tydeligt, at han havde kørt masser af drifting i virkeligheden, da vi fik sat FFB'en rigtigt op. Han fortalte også at hvis det skulle være realistisk, så skulle man kunne holde et drift med kun 2 fingre på rattet, med venstre hånd - og først i det øjeblik, at svinget sluttede og bilen rettede sig op, skulle det være nødvendigt med to hænder på rattet igen. Han sagde at det også var en god idé, at teste det med håndfladen (stop tegn) øverst på rattet - og så simpelthen drifte igennem et sving på den måde. Hvis ikke det var muligt, var FFB'en for stærk.

Ergo! Den modstand jeg nogle gange synes, at jeg havde brug for - var slet ikke realistisk.

Han kørte med rotation på 900 grader, og uden assists. Han kørte selvfølgelig også med H-gear og kobling.
Dog var jeg selv nød til, at sætte "Steering Saturation" ned på 60 for, at kunne fange overstyringer.

Dette er hvad vi kom frem til:

Test setup:
Thrustmaster TX wheel, 599XX EVO add on, T3PA-PRO pedals and TH8A shifter.
Car: BMW E30 M3 (default car setup)
Track: Järvenkylä, Finland. (+ asfalt i Tyskland)
Ingen assists!
Manuel gear (H-shifter + kobling)
Kalibreret ved 900 graders rotation.

Advanced Wheel Settings:
Steering Deadzone 0%
Steering Saturation 60% (denne er på 60 fordi Soft Lock er OFF, jeg kan fange alle overstyringer nu)
Steering Linearity 0
Throttle Deadzone 0%
Throttle Saturation 100%
Brake Deadzone 0%
Brake Saturation 100% (ingen ABS)
Clutch Deadzone 0%
Clutch Saturation 100%
Soft Lock OFF
Center Steering ON

Force Feedback Settings:
Vibration & Feedback On
Self Aligning Torque 20% (dette er et sweetspot på TX rattet, testet af IRL drifter)
Wheel Friction 0% (På 100 vil den kun forsinke en kontrastyring)
Tyre Friction 0% (Jeg kan ikke føle denne kraft, så den er sat på 0 for ikke at "forstyre" de andre krafter)
Suspension 44% (denne var 71 før, men jeg kan mærke "clipping" over 50)
Tyre Slip 44% (denne var på 100 før, men jeg kan mærke "clipping" ved 100)
Engine 0% (Jeg kan ikke føle denne kraft, så den er sat på 0 for ikke at "forstyre" de andre krafter)
Collision 60%
Soft Lock 0% (denne er på 0, så rattet ikke banker omkring Soft Lock)
Steering Center Force 100%
Senest rettet af Benja190782 10. apr 2016 12:54, rettet i alt 1 gang.
Spiller lige nu: Project CARS 2, DiRT 4, Need for Speed 2015, GTA V, Assetto Corsa og FIFA 18
Benja190782
Niveau 7
 
Indlæg: 2020
By: Frederikshavn

+6

Re: DiRT Rally tråden!

Indlægaf Niki Lauda DK » 10. apr 2016 10:03

Den bliver lige copypasted direkte ind spillet ;)

- så skal jeg nok komme med lidt feedback når det bliver testet !
- og tak fordi du deler !!!
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9074
By: Aarhus

+1

Re: DiRT Rally tråden!

Indlægaf Nygaard » 10. apr 2016 20:46

Jeg har også leget lidt med indstillingerne, og syntes jeg er nået frem til et ret godt kompromis på mit G920. Jeg har taget lidt udgangspunkt i Benjamins indstillinger og justeret lidt op derfra. Jeg vil tro at force feedbacken i G920 er knapt så kraftig, som på Thrustmaster rattet. Jeg kan godt lide lidt modstand, men jeg har stadig mulighed for at styre kontra med en enkelt hånd.

Jeg har Googlet en del, og har ingen fornuftige settings fundet til mit rat.
Til de af jer (hvis der da skulle være andre end mig :lol: ) der er på Logitech holdet, skal jeg gerne bidrage med mine settings her:

Steering deadzone: 0%
Steering saturation: 100%
Steering linearity: 0
Soft lock: ON

Self alignment torque: 35%
Wheel friction: 10%
Tyre friction: 75%
Suspension: 45%
Tyre slip: 45%
Engine: 80% (aner ikke hvad denne gør, kan ikke mærke den)
Collision: 50%
Soft lock: 100%
Steering center force: 100%

Det er meget op til personlig præference, men dette virker for mig. Jeg kører med sekventielt gearskifte på rattet, og gearskifteren sat op til håndbremse, og monteret lige ved siden af rattet.

Tak for det fine forarbejde Benja!
Senest rettet af Nygaard 10. apr 2016 21:16, rettet i alt 1 gang.
Nygaard
Niveau 6
 
Indlæg: 1944

+1

Re: DiRT Rally tråden!

Indlægaf Nygaard » 10. apr 2016 21:15

Niki Lauda DK skrev:Den virker ikke ! - men det gør den til PC, så mon ikke Codemasters får fixet det på et tidspunkt ?!

- der mangler muligheden for at aktivere UDP inde i selve spillet og det er årsagen. Så man må gå ud fra at ingen af de forskellige apps virker.


Jeg har også selv ledt efter udp indstillingerne i menuerne. Jeg håber de får det tilføjet i en opdatering!
Nygaard
Niveau 6
 
Indlæg: 1944


Re: DiRT Rally tråden!

Indlægaf Benja190782 » 11. apr 2016 18:23

Niki Lauda DK skrev:Den bliver lige copypasted direkte ind spillet ;)

- så skal jeg nok komme med lidt feedback når det bliver testet !
- og tak fordi du deler !!!


Har du fået testet mit setup, Niki?
Jeg er meget spændt på at få noget feedback fra TX folket. :D

Husk at teste det på en BMW E30 M3. :D
Spiller lige nu: Project CARS 2, DiRT 4, Need for Speed 2015, GTA V, Assetto Corsa og FIFA 18
Benja190782
Niveau 7
 
Indlæg: 2020
By: Frederikshavn

+1

Re: DiRT Rally tråden!

Indlægaf Niki Lauda DK » 11. apr 2016 18:55

Det har jeg desværre ikke endnu Benja. Der er max pres på med arbejde og familie pt. Men forhåbentlig inden weekenden er ovre : )
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9074
By: Aarhus

+1

Re: DiRT Rally tråden!

Indlægaf JohnH » 12. apr 2016 15:51

Benja190782 skrev:Pyha! Det blev sent igår - sad til kl. 03:00 for at teste FFB settings, sammen med en god kammerat, som har erfaring med drifting i virkeligheden. (Blandt andet på flyvestationen ved Sindal)
Så jeg var jo MEGET spændt på, at hører hans mening om DiRT Rally og specielt hans mening om spillets force feedback.

Det var næsten 5 år siden, han havde spillet et bilspil, (FM2 nævnte han) så jeg forventede ingenting af ham.
Han blev smidt i en BMW E30 M3, først på den tyske asfalt og derefter på grus i Finland. Hans første indtryk var at spillet var utrolig nemt, at leve sig ind i på grund af lyden, grafikken og fysikken i spillet.

Dog sagde han at min force feedback opsætning, ganske enkelt ikke var realistisk og det faktisk gjorde det endnu sværere, at fange en udskridning, selvom han dog gav mig ret i at force feedback'en også hjalp til med, at holde et drift igennem svinget.
Jeg havde min "Self Aligning Torque" på 33 da han først prøvede det, men vi endte helt nede på 20, som han mente klart var et sweetspot og den perfekte balance imellem, information fra rattet og tilpas realistisk modstand.

Det var helt tydeligt, at han havde kørt masser af drifting i virkeligheden, da vi fik sat FFB'en rigtigt op. Han fortalte også at hvis det skulle være realistisk, så skulle man kunne holde et drift med kun 2 fingre på rattet, med venstre hånd - og først i det øjeblik, at svinget sluttede og bilen rettede sig op, skulle det være nødvendigt med to hænder på rattet igen. Han sagde at det også var en god idé, at teste det med håndfladen (stop tegn) øverst på rattet - og så simpelthen drifte igennem et sving på den måde. Hvis ikke det var muligt, var FFB'en for stærk.

Ergo! Den modstand jeg nogle gange synes, at jeg havde brug for - var slet ikke realistisk.

Han kørte med rotation på 900 grader, og uden assists. Han kørte selvfølgelig også med H-gear og kobling.
Dog var jeg selv nød til, at sætte "Steering Saturation" ned på 60 for, at kunne fange overstyringer.

Dette er hvad vi kom frem til:

Test setup:
Thrustmaster TX wheel, 599XX EVO add on, T3PA-PRO pedals and TH8A shifter.
Car: BMW E30 M3 (default car setup)
Track: Järvenkylä, Finland. (+ asfalt i Tyskland)
Ingen assists!
Manuel gear (H-shifter + kobling)
Kalibreret ved 900 graders rotation.

Advanced Wheel Settings:
Steering Deadzone 0%
Steering Saturation 60% (denne er på 60 fordi Soft Lock er OFF, jeg kan fange alle overstyringer nu)
Steering Linearity 0
Throttle Deadzone 0%
Throttle Saturation 100%
Brake Deadzone 0%
Brake Saturation 100% (ingen ABS)
Clutch Deadzone 0%
Clutch Saturation 100%
Soft Lock OFF
Center Steering ON

Force Feedback Settings:
Vibration & Feedback On
Self Aligning Torque 20% (dette er et sweetspot på TX rattet, testet af IRL drifter)
Wheel Friction 0% (På 100 vil den kun forsinke en kontrastyring)
Tyre Friction 0% (Jeg kan ikke føle denne kraft, så den er sat på 0 for ikke at "forstyre" de andre krafter)
Suspension 44% (denne var 71 før, men jeg kan mærke "clipping" over 50)
Tyre Slip 44% (denne var på 100 før, men jeg kan mærke "clipping" ved 100)
Engine 0% (Jeg kan ikke føle denne kraft, så den er sat på 0 for ikke at "forstyre" de andre krafter)
Collision 60%
Soft Lock 0% (denne er på 0, så rattet ikke banker omkring Soft Lock)
Steering Center Force 100%


Har lige prøvet tur med Renault Alpinen med dit setup... det virker rigtig godt!
Kunne være jeg skulle beholde mit TX alligevel ☺

Edit: Det er faktisk rigtigt sjovt at køre med rattet og det setup.... Tager mig selv i at sidde og styre med en hånd på rattet 8)
JohnH
Niveau 7
 
Indlæg: 5121
By: Eastcoast , Køge

+4

Re: DiRT Rally tråden!

Indlægaf Niki Lauda DK » 12. apr 2016 21:06

Nu har jeg prøvet en hurtig tur med dit ffb setup. Respons fra underlaget føles rigtig godt og afbalanceret i forhold til hvad der sker på skærmen. Styringen er måske en tand for let til min smag, så den skal lige et nøk opad. Men super fedt ellers ! Tak :D

Ps. M3'eren er overraskende god at køre rally i må jeg sige. Jeg havde en forestilling om den var skudt helt ved siden i den type ræs, men tyrkergryden har endnu engang bevist sit værd =D>
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9074
By: Aarhus

+1

Re: DiRT Rally tråden!

Indlægaf Niki Lauda DK » 16. apr 2016 08:53

Fanatecbrugere har mulighed for at bruge håndbremse:
http://www.teamvvv.com/en/news/comments ... -announced

Nu må den lottogevinst snart komme :D
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9074
By: Aarhus


Re: DiRT Rally tråden!

Indlægaf Benja190782 » 29. apr 2016 21:28

Jeg slog lige min bedste tid på Kreuzungsring med over 7 sekunder efter, at have sat bilen ordenligt op under "car setup".
Ligger nummer 5 ud af 4017 kørere.
Nu går jeg sgu efter den 1. plads! :mrgreen:

Billede
Billede
Spiller lige nu: Project CARS 2, DiRT 4, Need for Speed 2015, GTA V, Assetto Corsa og FIFA 18
Benja190782
Niveau 7
 
Indlæg: 2020
By: Frederikshavn

+2

Re: DiRT Rally tråden!

Indlægaf BulletEyeDk » 30. apr 2016 08:06

hehe, du er og bliver vild bag et rat, om det så er pCARS, Forza6, DiRT eller et F1 spil, så forestiller jeg mig bare, at du har et naturlig talent for at presse citronen lidt ekstra og finde sekunder alle steder.... godt kørt =D>
BulletEyeDk
Moderator
 
Indlæg: 6069
By: Uldum

+1

Re: DiRT Rally tråden!

Indlægaf Mike JezZ » 1. maj 2016 09:16

Jeg synes godt nok det er irriterende at spillet rent faktisk hakker visse steder. Bane 2 hakker det i svingende så man har svært ved at klare dem rigtigt...
Billede
Mike JezZ
Niveau 7
 
Indlæg: 2870
By: Jægerspris

+2

Re: DiRT Rally tråden!

Indlægaf JohnH » 1. maj 2016 13:05

Mike JezZ skrev:Jeg synes godt nok det er irriterende at spillet rent faktisk hakker visse steder. Bane 2 hakker det i svingende så man har svært ved at klare dem rigtigt...


Nemmerli, også en af hovedgrundene til at jeg ikke gider mere lige nu, det ødelægger ens spil totalt.
JohnH
Niveau 7
 
Indlæg: 5121
By: Eastcoast , Køge


Re: DiRT Rally tråden!

Indlægaf Benja190782 » 1. maj 2016 13:32

Jeg oplever kun at det hakker når forlygterne er tændt - sluk dem og det er væk igen..
Spiller lige nu: Project CARS 2, DiRT 4, Need for Speed 2015, GTA V, Assetto Corsa og FIFA 18
Benja190782
Niveau 7
 
Indlæg: 2020
By: Frederikshavn


Re: DiRT Rally tråden!

Indlægaf Benja190782 » 4. maj 2016 10:09

Kæft hvor jeg elsker det her spil med kobling og gearskifter! Det er så fedt at fange de overstyringer i BMW'en!
Tjek lige den ved 01:14 min. :shock:

Spiller lige nu: Project CARS 2, DiRT 4, Need for Speed 2015, GTA V, Assetto Corsa og FIFA 18
Benja190782
Niveau 7
 
Indlæg: 2020
By: Frederikshavn

+2

ForegåendeNæste

Tilbage til Racing

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster

cron