Xboxlife forum

Åben NAT med kabel-forbindelse

Generelt snak om Xbox & Xbox360 hardware og services.

Åben NAT med kabel-forbindelse

Indlægaf Smolle » 5. mar 2017 14:17

Jeg har i længere tid prøvet, at få sat min NAT-type til åben på min Xbox One. Har læst diverse guides osv. og det lykkedes mig også endeligt, at få åben NAT på min Xbox - men kun wireless. Med kablet sat i lykkes det aldrig, at opnå mere end "moderat".

For at få åbnet for den trådløse forbindelse brugte jeg DMZ på min router. Desværre kan min router (en Trendnet-813DRU) ikke tilføje enheder til DMZ baseret på MAC adresse, men kun IP og kun én IP. Hvis jeg angav den IP som jeg havde havde givet Xbox'ens trådløse forbindelse, så stod NAT-typen som åben. Dette virkede dog ikke da jeg prøvede, at angive den statiske IP jeg brugte på den kablede forbindelse.

Jeg har også prøvet med port forwarding og DHCP reservation (for at sikre mig, at den statiske IP ikke pludselig ændrede sig), men lige meget hvad, så opnår jeg aldrig mere end moderat med kablet sat i.

Er der nogen der har nogle gode idéer til hvad man kan prøve? Noget jeg har glemt eller overset?
Smolle
Niveau 3
 
Indlæg: 296


Re: Åben NAT med kabel-forbindelse

Indlægaf Morten Skou » 5. mar 2017 16:41

For langt de fleste, så tror jeg at det er nok at slå uPNP til på din router, og så lave en netværkstest på Xboxen, så vil den selv åbne de nødvendige porte for dig. Har du prøvet det?
Morten Skou
Redaktør
 
Indlæg: 16750


Re: Åben NAT med kabel-forbindelse

Indlægaf Smolle » 5. mar 2017 21:59

UPnP er - og har altid været - slået til på min router. Kan godt ske, at jeg faktisk aldrig har kørt en netværkstest på Xbox'en, men det ville undre mig...
Smolle
Niveau 3
 
Indlæg: 296


Re: Åben NAT med kabel-forbindelse

Indlægaf Smolle » 8. mar 2017 19:55

Det viste sig, at jeg skulle slå UPnP fra og så bruge DMZ med en statisk IP på Xbox'en. Nu er min NAT-type i hvert fald åben. Så håber jeg det varer ved...
Smolle
Niveau 3
 
Indlæg: 296

+2

Re: Åben NAT med kabel-forbindelse

Indlægaf Smolle » 8. mar 2017 22:17

Det gjorde det så ikke :evil: ! Det begynder virkelig, at gå mig på nerverne. Har været igennem jeg ved ikke hvor mange fora, support sites, Youtube tutorials og generelle eksperimenter. Troede virkelig, at jeg havde løst problemet med ovenstående løsning, men glæden var særdeles kort.
Smolle
Niveau 3
 
Indlæg: 296


Re: Åben NAT med kabel-forbindelse

Indlægaf Morten Skou » 8. mar 2017 22:36

Har du prøvet at fjerne den fra DMZ, give den dynamisk IP via DHCP, slå uPNP til og så køre en netværkstest på Xboxen?

Mit bud er at dette burde virke for langt de fleste efterhånden, det er ikke så tit at det er nødvendigt at rode med DMZ eller selv åbne porte mere.
Morten Skou
Redaktør
 
Indlæg: 16750


Re: Åben NAT med kabel-forbindelse

Indlægaf Smolle » 9. mar 2017 07:07

Morten Skou skrev:Har du prøvet at fjerne den fra DMZ, give den dynamisk IP via DHCP, slå uPNP til og så køre en netværkstest på Xboxen?

Mit bud er at dette burde virke for langt de fleste efterhånden, det er ikke så tit at det er nødvendigt at rode med DMZ eller selv åbne porte mere.


Ja. Som sagt er det det setup jeg altid har brugt, men aldrig opnået mere end "moderat" NAT-type. For en sikkerheds skyld prøvede jeg igen i går: Slog DMZ fra, gav Xbox'en dynamisk IP og sikrede mig at UPnP var slået til. Derefter kørte jeg en netværkstest, men var stadig kun på moderat. Jeg fandt også en video på Youtube der foreslog det samme, men som yderligere forklarede, at man (hvis testen i sig selv ikke virkede) lige efter testen skulle trykke LB+RB+LT+RT for, at se detaljerede indstillinger. Det prøvede jeg og her stod der noget med, at min netværk var bag et UPnP begrænset netværk eller sådan noget.

Da jeg så begyndte, at google den fejl, kom jeg frem til et Microsoft support-forum, hvor der var en der i kommentarerne havde skrevet, at hvis UPnP ikke virkede, så man var tvunget til at bruge DMZ, så skulle man sørge for, at slå UPnP helt fra. Det var så det jeg gjorde og det virkede som sagt også til at starte med, men det varede bare ikke længe.
Smolle
Niveau 3
 
Indlæg: 296


Re: Åben NAT med kabel-forbindelse

Indlægaf BuBubbi » 11. mar 2017 09:58

Du skriver du har en Trendnet router...

Hvad har du før den? Du skulle vel ikke have et modem stående med indbygget router fra din internetudbyder?
For så er det jo derfor, så dobbelt-NAT'er du.

Der er lidt forskellige løsningsmetoder hvis dette er tilfældet.
Hvis man slet ikke bruger router-delen i det modem man har fået udleveret af sin internetudbyder kan man slå DHCP-delen fra i den. Så vil den kun fungere som modem, og ikke en modem/router.

Bruger man derimod router-delen til andre enheder, kan man portforward'e alle Xbox-relaterede porte fra internetudbyderens router videre til ens egen routers IP.

Man kan også vælge at sætte DMZ til i internetudbyderens router på ens egen routers IP.
Billede
BuBubbi
Niveau 7
 
Indlæg: 4968
By: Odense C


Re: Åben NAT med kabel-forbindelse

Indlægaf Chokofanten » 11. mar 2017 12:20

Jeg har også 2 router på mit internet.
Den fra Yousee, og så min egen.
Den fra Yousee, har jeg sat i bridge mode.
Så er det er den købte, som styrer det hele.
Da vi har mere end en Xbox one i huset, havde jeg problemer med det samme.
Da den første xbox, som tænder åbner den alle de porte som den skal bruge.
Så fandt jeg ud af, at jeg laver en porttrigging, og åbner for de porte, som jeg skal bruge.
Dem fandt jeg på portforwarding.com
Jeg har ikke haft problemer med det siden.

Håber at det er en vej at gå.

Kim.
Chokofanten
Niveau 4
 
Indlæg: 414
By: Randers


Re: Åben NAT med kabel-forbindelse

Indlægaf Smolle » 11. mar 2017 12:33

Jeg bor i en lejelejlighed, hvor internettet kommer fra Dansk Kabel TV (og dermed Yousee), men jeg har ikke fået nogen router udleveret derfra. Min egen Trendnet router er koblet direkte til stikket i væggen, så det er den eneste jeg kan ændre noget ved. Har prøvet med både port forwarding til Xbox'en og DMZ, men intet af det virkede før jeg slog UPnP fra og det var så en stakket frist.
Smolle
Niveau 3
 
Indlæg: 296

+1

Re: Åben NAT med kabel-forbindelse

Indlægaf Morten Skou » 11. mar 2017 12:40

Ah du har Dansk Kabel TV, så kan jeg bedre forstå hvorfor det driller dig. Før at du kan få åben NAT hos dem, så skal du betale 20 kroner ekstra for at have en fast offentlig IP, ellers kører du nemlig dobbelt NAT (de NAT'er din forbindelse og du har selv gjort det via din egen router også). Så selv om du selv har sat den i DMZ på din router, så har du stadig været bag deres NAT og det samme med portforwarding.

http://kontakt.danskkabeltv.dk/kb/artic ... vad-er-nat
Playstation samt Xbox kræver en fast offentlig IP adresse, for at kunne kommunikere korrekt, med Playstation Network samt Xbox Network.


Du kan bestille den i deres selvbetjening...

Derefter vil det virke med uPNP og DHCP, du behøver ikke at forwarde porte eller sætte den i DMZ.
Morten Skou
Redaktør
 
Indlæg: 16750

+1

Re: Åben NAT med kabel-forbindelse

Indlægaf Smolle » 11. mar 2017 15:34

Morten Skou skrev:Ah du har Dansk Kabel TV, så kan jeg bedre forstå hvorfor det driller dig. Før at du kan få åben NAT hos dem, så skal du betale 20 kroner ekstra for at have en fast offentlig IP, ellers kører du nemlig dobbelt NAT (de NAT'er din forbindelse og du har selv gjort det via din egen router også). Så selv om du selv har sat den i DMZ på din router, så har du stadig været bag deres NAT og det samme med portforwarding.

http://kontakt.danskkabeltv.dk/kb/artic ... vad-er-nat
Playstation samt Xbox kræver en fast offentlig IP adresse, for at kunne kommunikere korrekt, med Playstation Network samt Xbox Network.


Du kan bestille den i deres selvbetjening...

Derefter vil det virke med uPNP og DHCP, du behøver ikke at forwarde porte eller sætte den i DMZ.


Det vil jeg da prøve! Mange tak.
Smolle
Niveau 3
 
Indlæg: 296


Re: Åben NAT med kabel-forbindelse

Indlægaf Niki Lauda DK » 12. mar 2017 10:41

Jeg har lige rodet med port triggering, som gør at routeren selv åbner portene når ip'en ændrer sig, hvilket betyder at man ikke behøver at betale for en fast ip adresse. Indtil videre virker det som det skal.
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9074
By: Aarhus


Re: Åben NAT med kabel-forbindelse

Indlægaf Morten Skou » 12. mar 2017 11:54

Niki Lauda DK skrev:Jeg har lige rodet med port triggering, som gør at routeren selv åbner portene når ip'en ændrer sig, hvilket betyder at man ikke behøver at betale for en fast ip adresse. Indtil videre virker det som det skal.


Hos Dansk Kabel TV ligger problemet bare ikke i, at IP-adressen ændrer sig - men at de også NAT'er forbindelserne før de kommer ind i lejlighederne, hvis man ikke har fast IP-adresse.

Port triggering sørger bare for at åbne og lukke porte på det interne netværk, alt efter om de bliver brugt eller ej og hvis en computer så får ny intern IP-adresse via DHCP f.eks., så vil der automatisk blive åbnet porte imod den nye IP-adresse, pga. at servicen som har brug for portene starter op, og de bliver lukket igen når servicen stopper med at køre, ikke?
Morten Skou
Redaktør
 
Indlæg: 16750


Re: Åben NAT med kabel-forbindelse

Indlægaf Niki Lauda DK » 13. mar 2017 20:05

Hmm så hjælper det nok ikke nej. Det lyder helt rigtigt som du siger med port triggering, ud fra det jeg læste mig frem til.
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9074
By: Aarhus


Næste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron