Xboxlife forum

Xbox One Hardware - more than meets the eye

Generelt snak om Xbox & Xbox360 hardware og services.

Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf dantyr » 4. mar 2015 21:45

Var et ikke bare et pc spil ?????
"DirectX 12: DirectX 12 enables PC developers to have a new level of power and control and is a single API developers can access across Windows devices. As shown with Fable Legends running on Unreal Engine 4, there has been a 20% improvement in performance. And as announced today, Epic is creating Unreal Tournament using Unreal Engine 4 running on DirectX 12, which sets a new bar for visual fidelity in PC gaming".
http://news.xbox.com/2015/03/xbox-gdc-2015
dantyr
Niveau 3
 
Indlæg: 211


Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf Elgaard » 4. mar 2015 21:57

JohnH skrev:'DirectX 12 also brings big performance improvements across both CPU and GPU. Up to 50 percent CPU usage improvements.'


Ja da. Problemet er så bare at CPUen ikke rigtig giver dig ekstra grafisk performance. Det er ganske simpelt ikke dens job.

Ikke misforstå mig, at frigøre ressourcer er aldrig en dum ting, men lige de 50% kommer ikke til at biddrage til at bringe Xbone grafisk tættere på PS4 eller 4K.

JohnH skrev:Har forresten haft mulighed for at sammenligne spil på PS4 og X1 sidste weekend, og både BF4 og Far Cry 4 kører mere flydende på X1, så hvor de ekstra kræfter er i PS4 ved jeg ikke.


Den kan jeg så ikke nikke genkendende til - Har selv spillet BF4 på begge maskiner, og der var slet ingen tvivl om at PS4 versionen var den bedste. Begge kørte med stabil framerate, men PS4en med en tand højre opløsning som bare gav en tand skarpere billede. Indrømmet, forskellen var slet ikke særlig stor, men den kunne ses. PC versionen slår selvfølgelig dem begge med flere længder hvis du har hardwaren til at trække det, og så ekstra bonus med Mantle som render.
Billede
Elgaard
Niveau 7
 
Indlæg: 2000
By: Randers


Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf JohnH » 4. mar 2015 22:09

Jeg kan godt huske fra den første Xbox, hvor meget de kunne presse den mere og mere hvert år, meget imponerende faktisk, og det samme var tilfældet med den gode gamle PS1.

Så hvad de kan med denne generation vil jeg bare vente og se og så nyde de spil vi har nu, og glæde mig over at jeg ikke skal opgradere min Xbox One nogensinde, i forhold til en pc :-)
JohnH
Niveau 7
 
Indlæg: 5121
By: Eastcoast , Køge

+1

Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf Elgaard » 4. mar 2015 22:55

JohnH skrev:Jeg kan godt huske fra den første Xbox, hvor meget de kunne presse den mere og mere hvert år, meget imponerende faktisk, og det samme var tilfældet med den gode gamle PS1.

Så hvad de kan med denne generation vil jeg bare vente og se og så nyde de spil vi har nu, og glæde mig over at jeg ikke skal opgradere min Xbox One nogensinde, i forhold til en pc :-)


Jeps, og det er også at forvente denne gang, uanset om man spiller på en Xbone eller PS4.

Det kan klart ses som en fordel at man ikke skal opgradere, men til gengæld syntes jeg også at sidste generation blev strukket for længe - Det var især meget tydeligt i de sidste år, at udviklerne ville så meget mere end maskinerne kunne levere. PCen lider ikke under det problem. Ja, du skal investere løbende for at holde den helt up to date, men så får du også et grafisk spring fremad hver gang.
Billede
Elgaard
Niveau 7
 
Indlæg: 2000
By: Randers


Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf cigi silk » 5. mar 2015 10:50

Elgaard skrev:
JohnH skrev:'DirectX 12 also brings big performance improvements across both CPU and GPU. Up to 50 percent CPU usage improvements.'


Ja da. Problemet er så bare at CPUen ikke rigtig giver dig ekstra grafisk performance. Det er ganske simpelt ikke dens job.

Ikke misforstå mig, at frigøre ressourcer er aldrig en dum ting, men lige de 50% kommer ikke til at biddrage til at bringe Xbone grafisk tættere på PS4 eller 4K.


Jeg må desværre sige at jeg på ingen måde er enig i det du skriver omkring CPU'en. Faktum er at CPU'en er den som holder GPU'en aktiveret. Og MS har netop demonstreret hvor mange draw calls der kan laves ved at CPU'en ikke længere er bottlenecked. Så er pointen som jeg tidligere har skrevet at tingene ændres markant ved at der fremover arbejdes med Forward rendering som kræver langt mere af CPU'en.

Min fortolkning af det som er kommet ud indtil nu er, at Phil endnu engang demonstrerer hvor meget han underspiller effekterne af DX12. Han giver alene effekten af et DX11 spil som konverteres til DX12. 20% i den sammenhæng er i sig selv ret betragteligt. Det svarer vel til at alle DX11 spil vil kunne konverteres og få 20% på GPU'en alene. Og så kan vi så lægge CPUen oveni, som selvfølgelig har en direkte effekt på frameraten, hvilket vel er et af de største problemer vi har lige nu.

Båndbredden har også stor effekt på opløsningen - og her vil esram API'en ændre sig og som vi er nogle der forventer så vil den give adgang til embedded esram som endnu ikke er kendt og som er HBM (high band memory). Konceptet er PIM - og NOC network on a chip. Brad Wardel har lige twitet noget om ændringer i esram - men det er ikke officielt om vi har ret eller ej.

https://twitter.com/draginol/status/573267858840420352
Dx12 for xbo delivers bundles, greater, less overhead, parallelism and a new esram API.

https://twitter.com/draginol/status/573268559654072320
XBO resolution largely based on how well the game uses esram. Dx11 esram API is difficult, requires a lot of iteration


Men det som jeg synes der er interessant er hvad han ikke sagde noget om. Han snakkede ikke om DX12 udviklede spil, eller om XBOX one hardware, eller om DX12 full compliant hardware for den sags skyld.
Som sagt underspiller han - om der stadig ligger NDA's eller der er et større ide med det ved jeg ikke.

Håber dog snart at de viser DX12 udviklede spil fra grunden af! - og med fokus på at XBOX one er FULL DX12 så er det nok det man skal have fokus på. Lad os se om der ikke kommer mere ud af DX12 gennerelt i løbet af de næste par dage.
cigi silk
Niveau 5
 
Indlæg: 815
By: Silkeborg


Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf Niculla » 5. mar 2015 11:42

Det er stadig ikke andet end snak. De må sq snart vise noget. Der tales hele tiden om Fable Legends, men så pænt synes jeg heller ikke det spil er.

I øvrigt har jeg brugt min X1 controller på PC'en i snart 8 måneder, så det er ikke nogen åbenbaring.

Edit: En ny source engine fra Valve er sq mere interessant lige nu. Half-life 3 incoming???
Niculla
Niveau 3
 
Indlæg: 267
By: Roskilde


Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf nakka » 5. mar 2015 12:06

cigi silk skrev:om der stadig ligger NDA's eller der er et større ide med det ved jeg ikke.


eller om der bare ikke er en magisk sovs i xbox one ?
selv misterx måtte hoppe lidt i går (sjovt at være vidne til). 20 er langt fra 200.
og underligt at fable på pc, kun få 20%mere i GPUboost. - skulle der ikke være magi involveret?

jeg ser præsentationen som MS for fortalt "ja vi tabte slaget med sony i denne konsolgeneration, men krigen er SLET IKKE med sony, det er med velve/apple".

deres fokus på at man som forbrugere nu ikke behøver købe en xbox (deres spil kommer til pc), gratis online mm.
de smider alt ind på windows 10. og som det ser ud nu, så har de gode kort i en kamp mod velve omkring pcmarkedet (og derigennem mobil/tablet). MS skyder med skarpt omkring fremtiden uden konsoller.
sony derimod, ja de forbliver den konsol med de bedste udviklingsmuligheder og muligheder. dette har MS indset, men det er småpenge (for MS) der er tale om. phil harrison er så en af dem der må tage skraldet og "dø" hos ms. han bliver sikkert fyret/finder noget andet meget snart.
nakka
Niveau 5
 
Indlæg: 1135


Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf Thorpedo29 » 5. mar 2015 13:01

nakka skrev:
cigi silk skrev:om der stadig ligger NDA's eller der er et større ide med det ved jeg ikke.


eller om der bare ikke er en magisk sovs i xbox one ?
selv misterx måtte hoppe lidt i går (sjovt at være vidne til). 20 er langt fra 200.
og underligt at fable på pc, kun få 20%mere i GPUboost. - skulle der ikke være magi involveret?

jeg ser præsentationen som MS for fortalt "ja vi tabte slaget med sony i denne konsolgeneration, men krigen er SLET IKKE med sony, det er med velve/apple".

deres fokus på at man som forbrugere nu ikke behøver købe en xbox (deres spil kommer til pc), gratis online mm.
de smider alt ind på windows 10. og som det ser ud nu, så har de gode kort i en kamp mod velve omkring pcmarkedet (og derigennem mobil/tablet). MS skyder med skarpt omkring fremtiden uden konsoller.
sony derimod, ja de forbliver den konsol med de bedste udviklingsmuligheder og muligheder. dette har MS indset, men det er småpenge (for MS) der er tale om. phil harrison er så en af dem der må tage skraldet og "dø" hos ms. han bliver sikkert fyret/finder noget andet meget snart.


Battle of the bullshitters... Hvem af jer 2 vinder? Utroligt så meget fanboys kan få ud af ingenting...
Thorpedo29
Niveau 6
 
Indlæg: 1421


Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf Slimjay DK » 5. mar 2015 13:55

Der er ingen vindere i den sag, kun tabere :)

Jeg har af samme årsag meldt mig ud af klubben "min penis er større end din" for ikke at ende som en taber, da jeg gerne vil beholde titlen som " Troller Faggot" :)
PS5 / PS3 / PS2 / PSX / PSP / PS Vita / XBOX One X / X360 / XBOX / Wii / Wii U / GC / NDSi / 3DS / DC / Saturn / GP2x / Nvidia Shield TV
Slimjay DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9024
By: Frederikssund


Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf cigi silk » 5. mar 2015 14:27

Niculla skrev:Det er stadig ikke andet end snak. De må sq snart vise noget. Der tales hele tiden om Fable Legends, men så pænt synes jeg heller ikke det spil er.


Jeg er sådan set enig i at de snart må vise noget, konkret. Men jeg vidste personligt ikke at Fable Legends rent faktisk er uviklet i DX11 og porteret til DX12. Så for mig viser det at en portering af et DX11 spil vil give 20% ekstra performance på GPU'en. CPU'en får ikke meget ud af det når der porteres, da der i DX11 er udviklet til at du har en CPU0 der trækker læsset og taler med GPU'en - ligesom den tegning som nu er vist en række gange. Og det ændrer sig ike medmindre du laver radikalt om på dit program. Men at den stadig i en portering giver 20% whoow - jeg havde faktisk ikke selv regnet med meget her. Men der har været en anden præsentaition idag, som viser at det betyder at gå fra 900P til 1080P!!! på gamle DX11 spil.

Skal nok lige finde den senere, men har ikke tid lige nu.

Phil har Brad Wardel har sagt det, DX12 får ikke den store betydning med mindre der udvikles specielt til den. Dvs. at man arbejder meget mere i parallel processing for at udnytte de extremt mange draw calls som der kan laves i DX12.

@nakka - du er totalt sindsforvirret og jeg har ikke den store lyst til at gå ned på det niveau. Og hvis det er der du vil være så ville det være fint hvis du gik ind i XBOX one vs PS4 tråden.
cigi silk
Niveau 5
 
Indlæg: 815
By: Silkeborg

+1

Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf IkkNico » 5. mar 2015 15:49

Der blev ikke nævnt en specifik platform i forbindelse med de 20%, kun at det var på Unreal Engine 4. Dette kan også læses på Xbox Wire ...

DirectX 12 enables PC developers to have a new level of power and control and is a single API developers can access across Windows devices. As shown with Fable Legends running on Unreal Engine 4, there has been a 20% improvement in performance. And as announced today, Epic is creating Unreal Tournament using Unreal Engine 4 running on DirectX 12, which sets a new bar for visual fidelity in PC gaming.


Til gengæld var det meget interessant, at MS med DX12 vil lave en fælles platform. Jeg ar et par gange været inde på genbrug af kode, og hvorfor 3.parts udviklere elsker dette (hint; det sparer dem mange penge). det betyder også at det vil være en kæmpe fordel at udvikle til DX12, for med en enkelt kodebase kan man nu potentielt få sit spil ud til 1.5 milliarder slutbrugere på XBO, PC, tablets og smartpones. Skal man have samme spil ud på konkurrentens platforme som PS4 eller Android, så skal der optimeres og ændres. dette vil blive så minimalt som muligt, da det koster penge. kort sagt; jeg vil ikke blive forbløffet hvis spil fra 3. parts udviklere begynder at performe bedst på XBO, da spillet allerede er optimeret til denne platform.

Windows Universal App Platform: Windows 10 brings together one core operating system, one application platform, one gaming social network, one store, and one ingestion path across all Windows PCs, Tablets, Phones and Xbox One consoles – that’s more than 1.5 billion people.


Når alt det er sagt, så DX12 kun lige udkommet for 2 mdr siden, så vi skal nok ikke forvente at se noget helt vildt fra 3. part de næste 12-18mdr.

Kilde: http://news.xbox.com/2015/03/xbox-gdc-2015
det er huskat det er en skildpadde den er sort
IkkNico
Niveau 8
 
Indlæg: 6447

Brugeravatar
+1

Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf Annxii » 5. mar 2015 16:08

IkkNico skrev:Når alt det er sagt, så DX12 kun lige udkommet for 2 mdr siden, så vi skal nok ikke forvente at se noget helt vildt fra 3. part de næste 12-18mdr.

DX12 er da ikke udkommet endnu. DX12 er i preview sammen med Windows 10. Det er først nu de rigtig begynder at snakke om det
Annxii
Niveau 6
 
Indlæg: 1541


Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf IkkNico » 5. mar 2015 16:12

Ups, ja, det var Xbox Live SDK jeg tænkte på :oops:
det er huskat det er en skildpadde den er sort
IkkNico
Niveau 8
 
Indlæg: 6447

Brugeravatar

Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf cigi silk » 6. mar 2015 11:51

Intel's Astroid field benchmark program is used.

First off Dx 11:
FPS: 28 CPU Utilization: 20% (Only 2 cores could be utilized)
Billede

Now for basic Dx 12 with no extra features other than REAL multithreading all the astreoid rocks are drawn one by one in a loop(DrawLoop) just like Dx 11 but on all the cores! (Which is actually not so smart as you can see after this)
FPS: 74 CPU Utilization: 38-39% (On all 4 cores and 8 threads available!)
Billede

Dx 11 vs Dx 12 Multithreading and issuing command with all the cores can be seen here:

On Dx 11 is till the middle of each cpu core graph, only 2 are active (and one verry jittery). But on Dx 12 all cores are active and really steady.

Billede

OK! Now with the usage of descriptor tables (a sw feature of Dx 12) all the different astreoid rocks are drawn again with a loop(DrawLoop) but this time on a single descriptor table heap in a bindless fashion.
FPS: 80 CPU Utilization: 35%

Billede


THIS IS NOT ALL! What comes next is the motherload of CPU utilization!!

Up until now all the rocks were drawn in a loop. A draw call was issued to all different cores of cpu at the end of each loop. But if you knew what is to be drawn for static/not changing parts of the game beforehand (like the developers do! ) then you can describe all of the object to be drawn in one single descriptor table and then ExecuteIndirect (prepare what is to be drawn beforehand and execute it in one fell swoop) so all the different objects are drawn in exactly one instance all together (smartest possibility to render).

DrawLoop on the left: Start drawing and don't stop until certain condition is met and when that is met stop drawing.
ExecuteIndirect on the right: Draw everything that is in the DescriptorTable, all the asteroid rocks in one heap in that table.

Dx 12 with ExecuteIndirect and Descriptor Heaps
FPS:90 !! and CPU Utilization: ONLY 9% !!!!

Billede

Konklusion:
FPS - fra 28 til 90 FPS

Dx 11 : 39.19ms CPU tid via SERIAL approach !
Dx 12 33.41ms er total tid spredt på alle så totalt tager den kun 4.1ms of total cpu tid!!!!
og via Dx 12 Execute Indirect kun 5,69/8= 0,7ms of TOTAL CPU TIME
http://forums.guru3d.com/showpost.php?s ... ostcount=8

Så i praksis vil vi se at med nedbringelsen af CPU overhead kan vi se CPU kan bruges til at forbedre kvaliteten i fysikken, AI og det gennerelle detail niveau - herunder Ray traycing som trækker kraftigt på CPU'en.
cigi silk
Niveau 5
 
Indlæg: 815
By: Silkeborg


Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf Theis Jensen » 6. mar 2015 12:54

cigi silk skrev:Intel's Astroid field benchmark program is used.

First off Dx 11:
FPS: 28 CPU Utilization: 20% (Only 2 cores could be utilized)
Billede

Now for basic Dx 12 with no extra features other than REAL multithreading all the astreoid rocks are drawn one by one in a loop(DrawLoop) just like Dx 11 but on all the cores! (Which is actually not so smart as you can see after this)
FPS: 74 CPU Utilization: 38-39% (On all 4 cores and 8 threads available!)
Billede

Dx 11 vs Dx 12 Multithreading and issuing command with all the cores can be seen here:

On Dx 11 is till the middle of each cpu core graph, only 2 are active (and one verry jittery). But on Dx 12 all cores are active and really steady.

Billede

OK! Now with the usage of descriptor tables (a sw feature of Dx 12) all the different astreoid rocks are drawn again with a loop(DrawLoop) but this time on a single descriptor table heap in a bindless fashion.
FPS: 80 CPU Utilization: 35%

Billede


THIS IS NOT ALL! What comes next is the motherload of CPU utilization!!

Up until now all the rocks were drawn in a loop. A draw call was issued to all different cores of cpu at the end of each loop. But if you knew what is to be drawn for static/not changing parts of the game beforehand (like the developers do! ) then you can describe all of the object to be drawn in one single descriptor table and then ExecuteIndirect (prepare what is to be drawn beforehand and execute it in one fell swoop) so all the different objects are drawn in exactly one instance all together (smartest possibility to render).

DrawLoop on the left: Start drawing and don't stop until certain condition is met and when that is met stop drawing.
ExecuteIndirect on the right: Draw everything that is in the DescriptorTable, all the asteroid rocks in one heap in that table.

Dx 12 with ExecuteIndirect and Descriptor Heaps
FPS:90 !! and CPU Utilization: ONLY 9% !!!!

Billede

Konklusion:
FPS - fra 28 til 90 FPS

Dx 11 : 39.19ms CPU tid via SERIAL approach !
Dx 12 33.41ms er total tid spredt på alle så totalt tager den kun 4.1ms of total cpu tid!!!!
og via Dx 12 Execute Indirect kun 5,69/8= 0,7ms of TOTAL CPU TIME
http://forums.guru3d.com/showpost.php?s ... ostcount=8

Så i praksis vil vi se at med nedbringelsen af CPU overhead kan vi se CPU kan bruges til at forbedre kvaliteten i fysikken, AI og det gennerelle detail niveau - herunder Ray traycing som trækker kraftigt på CPU'en.


Hvis det ender i praksis (vores spil) og ikke bare teori, så er det ret vildt. :shock:
Skærm: LG OLED 55" B7
Lyd: Audio Pro T14 & Bower & Wilkins PX
Konsol: Xbox Series X, PS4 Pro, Switch
Theis Jensen
Niveau 4
 
Indlæg: 505
By: Roskilde


ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 58 gæster

cron