Razer Sabertooth

Skrevet af: Morten Skou - 9. juni 2013 - kl. 12:24
Del denne artikel:
0 0
Det er efterhånden et stykke tid siden, at vi anmeldte Razers forrige forsøg på at lave en controller rettet imod "elite"-gamerne til Xbox 360. Dengang hed controlleren Razer Onza, og den fik faktisk en ganske fornuftig anmeldelse herinde. Nu har vi fået mulighed for at kigge på Razers nye Sabertooth controller, der er gået et skridt videre, når det kommer til teknologien.

Hvis man kigger på markedet i dag for Xbox 360 controllere, som primært er rettet imod personer, der spiller rigtig meget - og som derfor ikke ser noget problem i at give lidt ekstra for en ordentlig controller, som måske endda kan give én de sidste procenters reaktionstid, som der skal til for at vinde de vigtige kampe - så er der efterhånden dukket en pæn håndfuld producenter op. Razer er en af disse producenter, og hvor et par af de andre firmaer bare modificerer de eksisterende Xbox controllere, så tager Razer skridtet videre og har lavet deres egen helt fra bunden, som i øvrigt er officielt licenseret til Xbox 360.

Med i Razer Sabertooth pakken får du:
- Razer Sabertooth controller
- 3 meter langt kabel
- Smart taske til at opbevare/transportere den i
- Ekstra covers/hætter til analog sticks
- Torx miniskruetrækker

Razer Sabertooth controller

Ligesom med Razer Onza controlleren, så er Razer Sabertooth meget let, specielt hvis man sammenligner med en wireless Xbox 360 controller. Med en vægt på 210 gram vejer den hele 90 gram mindre end en normal Xbox 360 controller med batterier, og det kan mærkes. Er man vant til at spille med en standard Xbox 360 controller med ledning, så vejer Sabertooth 10 gram mere. Det er alligevel imponerende, at Razer har formået at få så meget ekstra funktionalitet og ekstra knapper med for de sidste 10 gram. Ledningen til controlleren er svøbt ind i noget fiberstof, der gør, at ledningen ikke laver knuder på sig selv, som ledninger jo ellers ofte har det med at gøre, selvom ingen rører dem.

Sabertooth ligger ganske godt i hånden, og selve overfladen er dækket af en slags gummi, der gør, at det føles som om, at den lige ligger lidt bedre end det er tilfældet med en hel glat controller. Der medfølger endvidere et par ekstra hætter til de to analog-sticks, som gør, at fingrene ikke smutter så nemt.

De fire A, B, Y, X knapper er lavet med nogle specielle knapper, der ikke kræver, at man trykker så hårdt på dem, før de reagerer. Der kommer også en lille kliklyd, når man trykker på dem. Den hurtige respons fra knapperne gør, at man selvsagt lige kan få skåret et par millisekunder af reaktionstiden - om det er noget, som normale spillere vil bemærke, tillader jeg mig at tvivle på, men hvis du i forvejen har en kanonhøj reaktionsevne, så kan det måske igen lige være med til at give dig det sidste, der skal til for at vinde. I øvrigt er de fire knapper baggrundsbelyst - en ting man dog kan slå fra via controllerens indstillinger, som jeg vil komme nærmere ind på om lidt.

Razer Sabertooth controller

I forhold til Razer Onza controlleren er D-pad også blevet ændret. Hvor den på Onza bestod af fire lidt større knapper, som gik tæt imod hinanden, så består den nu i stedet af fire lidt mindre knapper. Jeg undrer mig dog lidt over, at man ikke har valgt at bruge knapper med samme følsomhed som med funktionsknapperne (A, B osv.).

De to analog-sticks virker rimelig spændte i det, forstået på den måde, at det kræver lidt flere kræfter at bevæge dem rundt end med en normal Xbox 360 controller. Razer har valgt ikke at give mulighed for at indstille hårdheden på de to sticks direkte på sticket, men har i stedet gjort så man via controllerens software kan indstille følsomheden. Dette er en ret fed ting, da det nu er muligt at indstille dem mere præcis, end det var tilfældet med Onza, hvor det nødvendigvis måtte være lidt på slump - da det afhang af, hvor meget man spændte en skive under analog-sticket.

Trigger-knapperne, som sidder på controlleren, ligner til forveksling dem fra en normal Xbox 360 controller, men de to såkaldte skulderknapper er, ligesom de tidligere nævnte funktions-knapper, udstyret med knapper med høj følsomhed, der ligesom de andre knapper giver et lille klik, når man trykker på dem. Ud over trigger- og skulderknapperne, så er Sabertooth udstyret med en ekstra knap, som sidder under skulderknapperne og lidt ind imod midten af controlleren. Denne knap er en såkaldt MFB (Multi Function Button), som man kan indstille til at fungere som en hvilken som helst anden knap - eller helt lade være med at konfigurere den, hvis man ikke ønsker at bruge den. Personligt synes jeg, at placeringen af disse knapper er lidt underlig, men de er altså alligevel placeret så smart, at man ikke kommer til at trykke på hverken trigger- eller skulderknapperne, når man forsøger at bruge dem.

Den sidste nye ting omkring knapperne på Razer Sabertooth er de nye små håndtag, som er monteret i bunden af controlleren. De små håndtag, som egentlig bare er et sæt - fire knapper i alt - mere af de føromtalte MFB-knapper, kan konfigureres, så de fungerer som en vilkårlig knap. Eksempelvis kan man måske få en fordel ved at konfigurere den som B-knappen i Call of Duty, hvormed det bliver lidt nemmere at lave dropshots - hvis man da vel at mærke har motorikken til at trykke på disse nye knapper, det kræver nemlig lidt tilvænning. Typisk vil man have placeret sin langfinger på disse små håndtag, men hvis man ikke ønsker at have dem monteret, så kan man bruge den medfølgende skruetrækker til at fjerne dem, og efterfølgende fylde hullerne ud med to små medfølgende gummidimser.

Razer Sabertooth controller

Selvom alle de nævnte features indtil nu måske virker ganske smarte, så er det faktisk et helt andet område, som Sabertooth controlleren adskiller sig fra mange andre controllere på, nemlig controllerens software og den lille OLED skærm, som er placeret på forsiden af den. Jeg har kort nævnt, at controlleren er udstyret med i alt 6 MFB knapper (2 på skulderen af den og 2 håndtag i bunden, hvor hvert håndtag udgør 2 knapper), og det fede er, at man rent faktisk kan programmere disse knapper individuelt via controllerens indbyggede software og den lille OLED skærm.

Programmeringen af de enkelte knapper minder meget om det vi så på Razer Onza Tournament Edition controlleren, men her bliver man bare guidet til indkodningen via den lille skærm. For at tildele en af MFB-knapperne en funktion, holder man først nede på den MFB-knap, som man vil tildele en funktion, derefter trykker man på en af funktionsknapperne (A, B, Y, X) og vupti, så har MFB knappen samme funktion som eksempelvis A-knappen. Den lille skærm viser samtidig lige hvad man har kodet MFB knappen til at gøre.

Nu spiller man jo ofte flere forskellige spil, og det har Razer også tænkt på. Der er nemlig mulighed for at have to forskellige profiler af gangen på controlleren. Typisk kunne jeg forestille mig, at man har en standardprofil, hvor MFB knapperne måske ikke er konfigureret og så en "profil 2", hvor man har indkodet de funktioner, som man nu har lyst til at bruge på MFB knapperne. Man skifter nemt imellem de to profiler ved at trykke på profilknappen. Dette kan man gøre uden at skulle genstarte eller lignende.

Razer Sabertooth har også indbygget en mulighed for at udføre en test af, hvor godt de to analog-sticks virker. Dette fungerer ved, at man vælger "test"-mode i menuen på den lille skærm, og så hvilken af de to sticks, man vil teste. Derefter kører man bare rundt på eksempelvis den venstre stick og kan så se på en akse (X/Y), om sticket er præcis eller ej.

Via samme menu som test og programmering af knapperne foregår, kan man vælge at slå rumble og baggrundslyse på funktionsknapperne til og fra.

Alt i alt synes jeg faktisk, at Razer Sabertooth virker som en ganske fornuftig controller, men man skal være klar over, at hvis man vil bruge de nye funktioner - altså MFB-knapperne - så kræver det uden tvivl lidt tid at vænne sig til at bruge dem. Jeg har spillet med den i et stykke tid og har stadigvæk ikke rigtigt lært at lave dropshots med den i stressede situationer. Egentlig tror jeg, at jeg ender med at pille de nederste MFB-knapper helt af, da jeg ganske enkelt ikke har tålmodighed til at lære at bruge dem.

Prisen på controlleren ligger på et sted imellem 600 og 700 kroner, alt efter hvor man vælger at købe den henne.

Køb Razer Sabertooth her.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne artikel..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her
Xbox Support