Razer Onza Tournament Edition

Skrevet af: Morten Skou - 18. maj 2011 - kl. 23:55
Del denne artikel:
0 0
Razer Onza Tournament Edition

Razer har i mange år været kendt som producenten af kvalitetshardware til "professionelle" PC-spillere, som stiller høje krav til både kvalitet og funktionalitet. Nu har Razer endelig kastet sig ud i at lave hardware til Xbox 360, i første omgang er det blevet til to forskellige Razer Onza controllere samt et headset kaldet Razer Chimaera. Spørgsmålet er, om disse nye fancy produkter kan gøre dig til den ”pro” gamer, som du altid har drømt om?

Razer Onza controlleren kommer i to forskellige udgaver; en almindelig og en Tournament Edition. Den eneste forskel på disse to controllere, bortset fra prisen, er, at det på turneringsudgaven er muligt at indstille modstanden på de to analog-sticks. Denne anmeldelse er lavet ud fra Tournament Edition udgaven.

Det første der slår en, når man pakker Razer-controlleren ud, er hvor let den er. En normal original Xbox 360 controller med et play&charge batteri vejer cirka 300 gram, kigger man på den tilsvarende originale Xbox 360 controller med ledning, så ligger den på 200 gram. En Razer Onza vejer kun 170 gram, så hvis man sammenligner med standard controlleren, som følger med en ny Xbox 360, så er der altså hele 130 grams forskel, og det kan uden tvivl mærkes. Controlleren findes kun i udgaver med ledning, til gengæld er ledningen 4,5 meter lang, og det burde være nok til de fleste formål. Ledningen er i øvrigt svøbt ind i stof, hvilket gør, at den ikke laver knuder på sig selv lige så nemt, som normale ledninger gør på magisk vis.

Overfladen på Razer Onza er en slags blød gummi som, ifølge Razer, betyder, at man har et bedre greb om controlleren. Det er selvfølgelig svært at lave en reel vurdering af, men den er uden tvivl meget behagelig at holde på. Set i forhold til en normal Xbox 360 controller har Razer også optimeret formen, så den er mere naturlig at holde på. Jeg synes nu personligt, at den normale Xbox 360 controller i forvejen ligger rigtig godt i hænderne, men Razer Onza har altså lige fået et nyk mere i den rigtige ergonomiske retning.

Razer Onza Tournament Edition controller


De fire funktionsknapper, altså X, Y, A og B, er en hel del forskellige fra det, som man normalt kender. Det kræver langt mindre kraft at trykke på dem end tidligere, og det betyder, at de er enormt følsomme – det betyder, at reaktionstiden fra du trykker på knappen til der rent faktisk sker noget, er blevet mærkbart kortere. Dette kan naturligvis være en fordel i de forskellige skydespil, hvor reaktionstiden kan være afgørende for om det er dig eller modstanderen, der overlever. De fire knapper har på Tournament udgaven, i øvrigt fået baggrundsbelysning, så de er nemmere at se i mørke. Det er egentlig en lidt mærkelig tilføjelse i og med, at det nok er de færreste spillere i controllerens målgruppe, der sidder og kigger på knapperne, imens de spiller, men fint ser det da ud.

D-Paden er blevet lavet helt om, så den nu kun består af fire knapper; op, ned, højre, venstre. Dette gør, at man ikke rammer ”skråt-op” istedet for direkte op, men omvendt så kan jeg ikke huske, hvornår jeg har haft store problemer med det. Til gengæld synes jeg, at D-paden på Razer Onza virker mindre følsom end på en normal controller, og jeg oplever faktisk nogle gange, at den ikke reagerer ordentligt – dette til trods for, at Razer kalder den for en ”præcisions d-pad”. Det undrer mig meget, at man ikke har lavet denne del af controlleren lige så følsom som eksempelvis funktionsknapperne. Derudover udelukker D-padens opbygning lidt, at man også kan bruge den til de spil, hvor det er nødvendigt at bevæge sig skråt – men det bruger ”pro” gamere nok ikke alligevel.

De fleste læsere, som er nået hertil, vil nok allerede mene, at der allerede er ændringer nok til at kunne retfærdiggøre en helt ny controller, som Razer Onza jo er. Men vi er først lige gået i gang. Razer har nemlig også tilføjet to nye knapper, som er placeret lige over de normale ”skulderknapper”, typisk kaldet LB og RB. Disse to ekstra knapper (kaldet MFB, ”Multi-Function Buttons”) har den mulighed, at man selv kan programmere dem og således gøre det muligt eksempelvis at sætte dem til at have samme funktion som Y-knappen eller en af de andre knapper. Funktionaliteten er dog begrænset til, at man kan indkode dem som: X, Y, A, B, LT, RT, LB, RB, analog-stick, start- og back-knapperne. Dermed kan man altså ikke få dem til at overtage funktionerne fra D-Pad eller retninger fra de analog-sticks.

Razer Onza Tournament Edition controller

Måden man programmerer de to ekstra knapper på er ganske simpel. Man vender simpelthen controlleren om og holder nede på en af de to ”remap”-knapper – derefter trykker man på den knap, som man gerne vil have allokeret til en af MFB-knapperne og vupti, så er funktionaliteten på den pågældende MFB-knap ændret. Da jeg først fik controlleren, var jeg meget i tvivl om netop måden, som man skulle ændre denne allokering på – men det er altså så simpelt, at enhver kan finde ud af det, og det kræver ikke, at man tilslutter den til en PC eller andet specielt software.

Personligt så har jeg, på grund af de lidt kejtede placeringer af henholdsvis back- og start-knapperne, indtil videre valgt at placere disse på de to MFB-knapper. For hvor controlleren skal have lidt kritik, så er det altså af placeringen af ”start” og ”back”-knapperne. Det undrer mig virkelig, hvorfor Razer har valgt at flytte dem ned under D-Pad’en – og der er næppe bare tale om en vanesag, for når man skal flytte tommelfingeren ned til knappernes nye placering, så kræver det altså en noget større bevægelse end hvis de sad der, hvor de sidder på en normal controller.

På Razer Onza Tournament Edition udgaven af controlleren er der som sagt en enkelt mulighed, som ikke er på den lidt billigere normale Razer Onza, nemlig muligheden for, at man selv kan indstille modstanden på de to analog-sticks. Måden, som man indstiller modstanden på, er ved, at man ganske enkelt drejer på en lille skive, der sidder på analog-sticket. Alt efter hvilken vej man drejer, bliver modstanden større eller mindre. Eftersom denne funktion er hele salgsargumentet for Tournament-udgaven af Razer Onza, så tænker jeg, at det da må have en fordel – og det har det ved nærmere eftersyn også.

Med fintuningen af modstanden er det lykkedes mig at hæve den følsomhed, som jeg normalt spiller med helt uhyggeligt meget – samtidig uden at jeg mister evnen til at kunne sigte ordentligt. Det er virkelig en lækker feature, men det er selvfølgelig op til den enkelte, om man mener at have brug for det, og dermed om prisforskellen på de to controllere kan retfærdiggøres. Lige nu er der 230 kr. i forskel hos Coolshop, hvor den dyreste koster 599 kr. og den billigere udgave koster 369 kr.

Forbedret udformning af RT/LT knapperne er det også blevet til. De er lidt længere og buer i bunden, så fingeren ikke risikerer at smutte af. Derudover kræver de langt mindre kraft at trykke på end på en normal controller – igen noget som giver øget reaktionstid.

Den sidste ting, som er værd at nævne, er, at der er væsentlig mindre ”feedback” i controlleren – det er selvfølgelig en smagssag om det fjerner et irritationsmoment eller ej, men personligt synes jeg faktisk, at det er helt ok, at den vibererer mindre end den normale controller.

Razer Onza Tournament Edition controller


Indtil videre lyder alt jo som om, at det er et virkelig lækkert stykke hardware, vi har med at gøre her, og det er det uden tvivl også - men når det er sagt, så er der altså desværre også lidt problemer.

Mit største kritikpunkt er uden tvivl, at måden som de har lavet stikket til headsets på gør, at det udelukker brugen af de ældre standardheadsets samt eksempelvis TurtleBeach X1, X3 og X4. Dette skyldes ganske enkelt, at de ikke har gjort det muligt at sætte et headset til med både ministik og de to plastikarme, som er på selve headsetstikket på de ældre controllere. Det betyder, at man skal have fat i en form for forlængerstik eller kabel, før man kan bruge sit headset sammen med Razer Onza – og det er virkelig en skam. Det skal dog tilføjes, at hvis man har et af de nyere TurtleBeach, eksempelvis X41, så er der ingen problemer, idet disse headsets ikke har de små ”arme”.

Men der er ingen tvivl om, at Razer Onza-controlleren virkelig er et lækkert stykke kvalitet, som for de dygtigste gamere nok kan gøre en forskel og for os andre måske være med til at hæve vores niveau en lille smule. Da den er en smule anderledes end man er vant til fra en standard Xbox 360 controller, så synes jeg, at det tog lidt tid at vænne mig til den, men når den periode først er overstået, så er det udelukkende en lækker og absolut anbefalesværdig oplevelse at spille med Razer Onza.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne artikel..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her
Xbox Support