Xboxlife – Best of 2015: Palle Havshøi-Jensen

Skrevet af: Palle Havshøi-Jensen - 29. december 2015 - kl. 09:11
Del denne artikel:
0 7
I dag ser redaktør Palle Havshøi-Jensen tilbage på spilåret 2015 og det bød på både store skuffelser og overraskende gode spiloplevelser for en efterhånden aldrende gamer.


Xboxlife Share!
Efter Halo 4 og Halo: The Master Chief Collection havde jeg en følelse af, at Halo-serien var ved at blive uinteressant for mig. Jeg er dog glad for, at jeg fik spillet Halo 5: Guardians, for her viser 343 Industries for alvor, er de i stand til at føre den vigtigste eksklusive serie som Xbox har, videre i de kommende år. Selv om jeg stort set kun har spillet kampagnen i Halo 5, er det blandt de bedste spiloplevelser i år, med sprød grafik, stram styring og en følelse af, at alt er blevet sat ind på, at skabe et af de bedste spil i serien.


Xboxlife Share!
Jeg var vild med Remember Me fra franske Dontnod Entertainment, mest på grund af det flotte design. Life is Strange er også fint designet, men her er det historien, som er det helt store trækplaster. Dontnod viser, at det ikke kun er Telltale Games, der kan fortælle en god historie over flere afsnit og Life is Strange var det spil i 2015, som fremkaldte de følelser man ikke umiddelbart troede at et spil kunne gøre. Kan kun anbefales til den voksne gamer.


Xboxlife Share!
Jeg er stor fan af Assassin’s Creed og har været det siden det første spil. Derfor var sidste års Unity noget af et los i maven og det gjorde ondt at se min elskede serie fejle på den måde. Derfor var det uhyggeligt vigtigt, at årets Assassin’s Creed Syndicate blev en succes og da jeg så at Ubisoft havde lagt opgaven hos deres mindre kendte afdeling i Quebec, blev jeg bange for, om den franske gigant havde tabt sutten. Nu var udviklingen af Syndicate allerede i gang, da Unity udkom, men Ubisofts ledelse havde alligevel set rigtigt ved at placere end af deres vigtigste serier hos folkene i Quebec. De leverede med Assassin’s Creed Syndicate det måske bedste og mest fokuserede Assassin’s Creed i mange år, med et forbedret og opdateret kampsystem, to hovedpersoner med forskellige spillestile og en fængende historie, som udspiller sig i et særdeles smukt London i midten af 1800-tallet. Assassin’s Creed er helt tilbage på sporet igen.


Xboxlife Share!
Da jeg første gang stiftede bekendtskab med Ori and the Blind Forest på Gamescom i sommeren 2014, fik jeg et helt andet indtryk af spillet, end det jeg havde før jeg prøvede det. Jeg troede det var et følelsesbetonet og langsomt spil i stil med Limbo, men fik i stedet en hardcore 2D action-platformer at se. Efter at have prøvet det færdige spil, var jeg ikke i tvivl om, at det her var noget helt specielt. Det ser fremragende ud, gameplayet er helt perfekt afstemt og soundtracket er vidunderligt. Ori and the Blind Forest giver de her uforklarlige spiloplevelser, hvor det hele bare går op i en højere enhed og man bliver mindet om, hvorfor man egentlig spiller spil.


Xboxlife Share!
Jeg kan faktisk ikke lide rollespil. Jeg synes de er for indviklerede og kræver for meget af spilleren. Det bliver mere hårdt arbejde end underholdning. Derfor var det utrolig heldigt, at jeg fik spillet The Witcher 3: Wild Hunt, for det er bestemt ikke et spil, jeg normalt ville have spillet. Det endte med at give mig den klart bedste spiloplevelse i år og det siger ikke så lidt, når jeg normalt slet ikke kan overskue rollespil. Med sin fabelagtigt smukke verden, gribende historie og lette tilgang til rollespillenes indviklede verden, sugede det mig ind og jeg fik smidt massevis af timer i spillet, uden at se mig tilbage. Dette spil bør alle prøve, også selv om du normalt ikke er til rollespil. Polske CD Projekt RED har skabt et af de bedste spil i mange år med The Witcher 3: Wild Hunt.


Årets skuffelse: Konami og Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Efter at have teaset Metal Gear Solid V: The Phantom Pain i hvad der føles som en evighed, udgiver Konami endelig spillet i 2015. Det er nu et open world actionspil og for mig er der et stort problem med det: Det forlanger for meget af mig og det føles mere som trivielt arbejde at spille det, end som underholdning. Det er en stor skuffelse for mig, for det er alt for krævende og indviklet at spille og jeg nyder det ikke – derfor bliver spillet droppet og solgt efter et par uger. Konami sætter så lige prikken over i’et, ved at håndtere situationen omkring Metal Gear Solid skaberen Hideo Kojimas afgang fra Konami på den mest uprofessionelle måde man kan forestille sig, så for mig står alt omkring Metal Gear Solid navnet i 2015 som en stor skuffelse for mig.
Log ind og stem
7
Der er 7 brugere som med til at gøre Xboxlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her
Xbox Support