Xbox One Elite konsol anmeldelse

Skrevet af: Morten Jansen - 29. februar 2016 - kl. 20:13
0 9
Xbox One Elite konsollen er født med 1 TB Hybrid-drev, hvilket skulle give op til 20% hurtigere opstart. Vi har set på om opstartstiden er det eneste, der er forbedret.

Der er ikke meget nyt under hjelmen på Xbox One Elite konsollen. Boksen er stadig sort og kæmpestor. Af større ændringer følger den nye Xbox One elite kontroller, som har været genstand for en selvstændig anmeldelse. Som en lille service, kan ordene omkring Xbox One Elite kontrolleren koges ned til følgende sætning: Den er fantastisk. Og dermed - måske - ikke et eneste ord mere om Xbox One Elite kontrolleren i denne anmeldelse.

Xboxlife Share!

Den store nyhed inde i Xbox One elite konsollen er naturligvis solid state hybrid-drevet på 1 terabyte – altså 1000 gigabyte. Tiden på en fuld opstart – altså fra energispare funktionen og til dashboardet er navigérbart – er reduceret. I mine egne tests, var Xbox One Elite konsollen ca. 10 sekunder hurtigere på dashboard end min Xbox One på 500 GB. I spil er indlæsningstiderne reduceret med ganske få sekunder.

Det smarte ved Xbox One Elite konsollen er, at drevet i det lange løb, skal lære hvilke spil og apps du bruger meget, derved lagres dataene på maskinens flash drev og gør blandt andet opstarten hurtigere. Min erfaring med Xbox One Elite konsollen fortæller mig, at tingene ikke bliver vanvittigt hurtigere, som i hold-på-hat-og-briller, men hurtigere som i marginalt hurtigere kontra Xbox One uden solid state hybrid-drev.

Xboxlife Share!

Jeg har efterhånden haft Xbox One i lidt over 2 år. Da jeg indførte Xbox One som mit stuealter traf jeg et valg: Jeg ville køre 100% digitalt. Det lykkedes dog ikke helt, men med 5 fysiske spil og knap 70 digitale spil, så er missionen næsten lykkedes, men desværre er det også soleklart at 1 TB lagringsplads er alt for lidt. Drevet kunne sagtens være dobbelt så stor, uden at det behøves at koste alverden ekstra. Jeg er selvfølgelig ikke interesseret i, at have 75 forskellige spil installeret på samme tid, men det ville da være rart, at jeg ikke allerede fra start skal sidde og holde igen med spilinstallationen. Styresystemet optager i omegnen af 120 GB og der er derfor kamp om den ledige plads, for der er simpelthen ikke plads til det hele.

Det var da heller ikke uden grund, at jeg indkøbte en ekstra USB-harddisk til min gamle konsol og jeg konspirerer jævnligt om hvorvidt lagerpladsen på nutidens konsoller er lavet ud fra en ide om at det sælger USB-harddiske. Det kan heller ikke være uden grund, at Phil Spencer i forbindelse med lanceringen af Xbox One Elite konsollen, udtalte at konsollen ikke henvender sig til nuværende Xbox One-brugere men i stedet til nye kunder. For der er ingen tvivl om, at hvis jeg var ny kunde, havde jeg næppe oparbejdet et så omfattende katalog af spil og mit pladsproblem havde sikkert ikke eksisteret, før om et stykke tid. Jeg kan dog uden problemer tilslutte den ekstra harddisk som alligevel står og samler støv, men jeg synes ærligt talt at det er synd, nu hvor jeg har investeret i en Xbox One med det hurtigere hybrid drev og hele 1 TB plads.

Som med Xbox One Elite controlleren, har Microsoft atter forsøgt, at lave noget lækkert grej til den seriøse gamer. Desværre snubler visionen, for hvis vi fastholder ideen om 1 TB harddisk, så føler jeg mig en smule snydt omkring headsettet. Det er lidt overraskende, at headsettet er det samme som fulgte med lanceringsmodellen af Xbox One – det føles ikke specielt elitært.